shampoo3.jpg
Onderzoek

Keuringsdienst van Waarde maakt exclusieve Saxion-shampoo bij Chemische Technologie

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Hoe kan het dat het gros van de verzorgingsproducten in de Nederlandse drogisterijen altijd in de aanbieding is? Dat is wat het KRO-NCRV-programma Keuringsdienst van Waarde zich afvraagt in de uitzending van komende donderdag. Door zelf shampoo te maken met Chemisch Technologie-docent Marloes Nieuwenhuis hopen de makers antwoord te krijgen op deze prangende vraag.

“Het is een geheim, die 1+1”, valt er te lezen op de website van de KRO-NCRV. Daarmee doelt de omroep op de kortingsacties die vooral drogisterijen vaak toepassen, waarbij je een product gratis krijgt als je er eerst een koopt. Al bijna twintig jaar controleert het consumentenprogramma Keuringsdienst van Waarde of het klopt wat winkels en producenten zoal claimen en om het mysterie rondom de verzorgingsproducten te ontrafelen, komt de Keuringsdienst onder meer uit bij de Saxion-opleiding Chemische Technologie.

“Ze vragen zich in de aflevering vooral af: hoe kan dat nou eigenlijk, zulke kortingsacties?” legt docent/onderzoeker Marloes Nieuwenhuis uit. “Is de prijs dan niet gewoon veel te hoog? Daarvoor spreken de makers met een marketingdeskundige en kijken ze hoe het prijsverschil is met Duitsland, maar komen ze ook bij ons om te kijken hoeveel het nou eigenlijk kost om shampoo te maken.”

Ik denk dat de kijkers donderdag een leuk inkijkje krijgen in de manier waarop de kostprijs van shampoo uiteindelijk tot stand komt.

Chemische Technologie-docent Marloes Nieuwenhuis die meewerkte aan de aflevering van Keuringsdienst van Waarde

Keukenzout

Samen met presentator Marijn duikt Marloes het lab in om te laten zien hoe shampoo nou daadwerkelijk gemaakt wordt en welke kosten daarbij komen kijken. “We hebben een grote roerder neergezet en daar de ingrediënten in gegooid. Water bijvoorbeeld, en zout. Want dat weten mensen vaak niet, maar er zit heel veel keukenzout in shampoo. Vervolgens kies je een kleurtje en een geurtje en pak je een standaard schuimmiddel. Het is dus eigenlijk heel makkelijk, veel van dit soort producten kun je ook gewoon zelf maken.”

Een gewone shampoo zullen studenten van de opleiding Chemische Technologie overigens niet snel maken. “Maar wat voor ons wel interessant is, is om te kijken hoe je een heel duurzame shampoo maakt of hoe je een shampoo ontwikkelt die goed schuimt en schoonmaakt, maar wel makkelijk afbreekbaar is door de waterzuivering

Marketing

Over de conclusie van de uitzending mag Marloes nog niet zoveel zeggen, maar dat een groot deel van de verkoopprijs wordt bepaald door een stukje marketing, kan ze wel verklappen. “Je voelt je natuurlijk een stuk beter als je iets in de aanbieding koopt, dan dat je voor je gevoel de volle pond betaalt. Maar als je puur naar de shampoo kijkt, zie je dat er veel ingrediënten in zitten die weinig bijdragen aan de functie van het product. Het was in ieder geval heel leuk om mee te werken en ik denk dat de kijkers donderdag een leuk inkijkje krijgen in de manier waarop de kostprijs van shampoo uiteindelijk tot stand komt.”

Made by Saxion

Voor de uitzending van donderdag is uiteindelijk zo’n 10 tot 15 liter shampoo gemaakt. En daar kun je aardig wat shampooflesjes mee vullen. “Een naam voor deze Saxion-shampoo hebben we nog niet, maar we hebben er in ieder geval een mooie sticker opgeplakt: Made by Saxion. En als-ie goed bevalt”, lacht Marloes, “kunnen we misschien tijdens het Smart Solution Semester wel kijken hoe we ‘m in de markt kunnen zetten.”

Check hier, vanaf minuut 9:12, de aflevering van de Keuringsdienst van Waarde

Bekijk

Win je eigen Saxion-shampoo!

Benieuwd hoe schoon jouw haar wordt van onze exclusieve Saxion-shampoo? Houd dan deze week onze social mediakanalen in de gaten en wie weet win jij wel een setje van twee flesjes van 250 mililiter!

Wil jij ook je eigen shampoo, biogas of zuiveringsinstallatie ontwikkelen?

Kom dan Chemische Technologie studeren!
Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.