Deeltijd meisje met rood haar kijkt recht in de camera
Open avond

Wat is het verschil tussen een deeltijd bachelor en een deeltijd Associate degree?

Susan Muskee
Susan Muskee Leestijd Minuten

Als je al aan het werk bent, heb je vaak geen tijd om fulltime terug in de schoolbanken te gaan. Tóch kun je dan doorstuderen, en wel aan een deeltijdopleiding! Bij Saxion kun je deeltijd hbo-bachelor en Associate degree-opleidingen volgen. Maar wat is ook alweer het verschil tussen een deeltijd hbo-bachelor en een deeltijd Ad? En in hoeverre verschillen ze van voltijdopleidingen? Wij helpen je en zetten alles wat je moet weten op een rij!

Deeltijd versus voltijd

Bij een voltijdstudie ga je de hele week naar school en heb je daarnaast wellicht nog een bijbaan. Bij een deeltijdstudie is het precies andersom: je werkt de hele week en volgt daarnaast een opleiding.

Het verschil tussen een deeltijd en een voltijdopleiding zit dan ook in de tijd die je per week aan je opleiding kwijt bent. Een voltijdopleiding kent een studiebelasting van gemiddeld 40 uur per week: 20 contacturen en 20 uren zelfstudie. Bij een deeltijdopleiding is dit in totaal gemiddeld 20 uur per week, waarbij de contacturen vaak op één dag worden gecombineerd. Meestal heb je dan van ’s middags tot ’s avonds les.

Associate degree versus bachelor: 2 jaar versus 4 jaar

Die 20 uren studiebelasting is voor zowel een deeltijd Associate degree-opleiding als voor een deeltijd bacheloropleiding hetzelfde. Het belangrijkste verschil tussen een Associate degree en een bacheloropleiding is de duur: een Associate degree-opleiding heeft een duur van 2 jaar, een hbo-bachelor 4 jaar. Daarnaast is een Associate degree praktisch van aard en opzet en pas je je geleerde kennis meteen toe in de praktijk.

120 versus 240 ECTS

Een studiejaar omvat 60 ECTS credits (European Credit Transfer and Accumulation System). Een Associate degree-opleiding duurt 2 jaar en omvat dus 2 x 60 = 120 ECTS, een bacheloropleiding 240 ECTS. Omdat je je opleiding in deeltijd volgt en dus minder contacturen hebt, steekt de ECTS-toekenning vaak net iets anders in elkaar dan bij een voltijdopleiding. Zo kun je als deeltijdstudent bijvoorbeeld projecten en opdrachten uitvoeren op je werkplek die een voltijdstudent bij een stageplek uitvoert.

Relevante praktijkomgeving

Je leest het hierboven al: als deeltijdstudent heb je bij zowel een Associate degree-opleiding als een hbo-bacheloropleiding een relevante praktijkomgeving nodig. Dit is een werkomgeving waarin jij kunt werken aan opdrachten en beroepsproducten die jij voor jouw studie moet doen. Voor de meeste deeltijdstudenten is dat hun huidige baan, maar dat hóéft niet zo te zijn.

In dit artikel geven wij jou handige handvatten die helpen bij je zoektocht!

Deeltijd Ad versus deeltijd bachelor

Maar wat is nou precies het verschil tussen een deeltijd Associate degree en een deeltijd hbo-bachelor? Dat verschil zit hem vooral in het diploma – en niet zozeer in het deeltijd-aspect.

Een Associate degree-opleiding zit qua niveau tussen een mbo-4 en een hbo-bachelor in. Je ontvangt na het afstuderen een wettelijk erkend diploma op hbo-niveau. Volg je deze opleiding in deeltijd, dan ontvang je hetzelfde diploma als een voltijd Associate degree-student. Datzelfde geldt ook voor een deeltijd hbo-bacheloropleiding: na 4 jaar ontvang je hetzelfde diploma als een voltijd bachelorstudent.

Landing-OOA-focus.jpg

Bezoek onze open avond!

Meer weten over in deeltijd studeren? Kom dan naar onze open avond! Op dit moment kom je alles te weten over jouw favoriete opleiding(en), studeren in deeltijd én kun je vragen stellen aan de aanwezige docenten én studenten!

Meld je aan
Susan Muskee

Susan is freelance journalist, tekstschrijver, oud-Saxion-studente en rasechte Deventerse. Ze schrijft ’s zomers het liefst in de zon op haar dakterras en ’s winters op de grond in de woonkamer met haar rug tegen de radiator (niet erg arbo-technisch verantwoord, wél lekker warm).