Wat is het verschil tussen een hbo-master en een wo-master?
Onderwijs

Wat is het verschil tussen een hbo-master en een wo-master?

Susan Muskee
Susan Muskee Leestijd Minuten

Als je denkt aan doorstuderen na je hbo-bacheloropleiding denk je waarschijnlijk het snelst aan een universitaire opleiding. Maar je kunt ook een hbo-masteropleiding volgen, zonder dat je daar eerst een wo-bachelor voor op zak moet hebben. Wil jij weten wat het verschil is tussen een master aan de universiteit (wo-master) of master op het hbo (hbo-master)? Wij leggen het uit!

Een wo-master versus een hbo-master: theorie versus praktijk

Een masteropleiding is een extra studie, die één tot twee jaar duurt. Na het afronden van je professionele master bij Saxion behaal je een (internationaal) erkende graad als MA, MBA of MSc, net als bij een universitaire master. Het verschil zit onder andere in de toelatingseisen.

Zo heb je voor een wo-master een pre-master nodig; bij een hbo-master niet. Een pre-master is een voorbereidend programma (vaak van één jaar) voor hbo-bachelorstudenten die willen doorstromen naar een universitaire masteropleiding. Dit volg je wanneer directe toelating niet mogelijk is, maar de bachelor wel voldoende aansluit bij de gekozen master.

Het belangrijkste verschil tussen een hbo- en een wo-master is de invulling: een hbo-master is praktijkgericht, waar een wo-master vooral theoretisch gericht is. Bij een hbo-master ben je bezig met zowel het uitdenken van nieuwe mogelijkheden, als het toepasbaar maken. Bij een wo-master ligt de nadruk op wetenschappelijk onderzoek, waarbij je kritisch bent op kennis die je analyseert en evalueert. Hbo versus wo betekent dus praktisch versus theoretisch. ‘Hoe werkt iets?’ versus ‘Waarom werkt het zo?’.

Een master volgen bij Saxion? Deeltijd, voltijd en duaal!

Je kunt bij Saxion deeltijd, voltijd en duale masters volgen. Elke soort master kent eigen toelatingseisen: voor een groot deel van de deeltijd masters van Saxion heb je bijvoorbeeld eerst werkervaring nodig voordat je met de opleiding kunt starten en bij een duale master heb je al een baan die past bij je studie. Naar sommige voltijd masters kun je direct na je bacheloropleiding doorstromen.

Hoe ziet masteronderwijs bij Saxion eruit?

Al tijdens je hbo-master werk je samen met mensen uit het bedrijfsleven en de onderzoekswereld. Je wisselt ideeën uit over de impact van innovaties op je vakgebied. Je onderzoekt de betekenis van jouw vak voor de samenleving of bijvoorbeeld de rol van de mens in een technologische wereld. Volg je een master op een internationaal vakgebied? Dan is alle communicatie in het Engels.

De masters bij Saxion zijn gekoppeld aan onze lectoraten en worden in nauwe samenwerking met het werkveld ontwikkeld.

Toelatingseisen voor een master bij Saxion

Wanneer je een afgeronde hbo-bachelor of wo-bachelor hebt, kan je een master volgen. Deze bachelor dient wel aan te sluiten op het vakgebied van de master. Voor een aantal masters geldt dat je eerst werkervaring nodig hebt, voordat je met de opleiding kan beginnen.

Werk jij dus al in een bepaald vakgebied en wil jij jezelf verdiepen? Dan kan je een master in deeltijd volgen naast je werk. Zo kan je het geleerde direct toepassen in de praktijk!

Ben jij benieuwd welke masters je bij Saxion kunt volgen? Lees dan alles over onze masteropleidingen.

Susan Muskee

Susan is freelance journalist, tekstschrijver, oud-Saxion-studente en rasechte Deventerse. Ze schrijft ’s zomers het liefst in de zon op haar dakterras en ’s winters op de grond in de woonkamer met haar rug tegen de radiator (niet erg arbo-technisch verantwoord, wél lekker warm).