Jorik
Ondernemerschap

Jorik wil met Panggies kinderen lekker en gezond laten eten

Jorik Roodink heeft twee jaar geleden in Deventer de minor Startup Ondernemer gevolgd en kwam erachter dat kinderen onvoldoende groentes binnenkrijgen. Daar moest verandering in komen en dus werkte hij een plan uit, dat zich uitbreidde tot een professioneel bedrijf: Panggies. “De motivatie moet dus altijd vanuit jezelf komen, óók als het allemaal even niet lukt.”

Door: Babette de Leeuw

Hoi Jorik, wat doe je precies met Panggies?

“Mijn bedrijf heet Panggies. Het viel mij op dat het voor veel mensen, met name kinderen, lastig is om voldoende groentes binnen te krijgen. Om die reden zijn we begonnen met het toevoegen van groentes aan iets wat (bijna) iedereen lekker vindt: pannenkoeken! En pancakes plus veggies maakt Panggies. Op dit moment verkoop ik drie verschillende groente pannenkoekenmixen. Voor elk zakje pannenkoekenmix is ongeveer 400 gram gedroogde groente nodig die vervolgens wordt toegevoegd aan de mix. Het drogen van groente is een effectieve manier om de gezonde stoffen uit groentes het hele jaar door te kunnen gebruiken en helpt zo tegen het bederven van voedsel.”

Hoe is dit begonnen?

“Het idee om meer groentes aan te bieden op een speelse manier is ontstaan tijdens een schoolproject bij Van Hall Larenstein, waar ik destijds de opleiding Food Technology heb gevolgd. Vervolgens wilde ik het idee gaan uitvoeren als een echt bedrijf en dat is hoe ik bij Saxion terecht ben gekomen voor mijn minor. Tijdens mijn minor is het idee steeds concreter geworden en dit heeft eraan bijgedragen dat Panggies nu een echt bedrijf is.”

Waarom past dit zo goed bij jou?

“Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in alle onderdelen van levensmiddelenbedrijven. Van financiën tot productie en van marketing tot kwaliteit. Daarbij geloof ik echt in het doel van Panggies. Ik vind dat we ons best moeten doen om gezonder te gaan eten en dat de industrie hierbij moet ondersteunen door gezonde maar tegelijkertijd ook lekkere producten te ontwikkelen, met extra groente en vezels.”

De motivatie moet altijd vanuit jezelf komen, óók als het allemaal even niet lukt.

Jorik Roodink, die de minor Startup Ondernemer volgde bij Saxion, over ondernemen

Waar liep je zoal tegenaan tijdens het opzetten van Panggies?

“Tijdens het ondernemen direct vanuit school moet je eigenlijk nog alles leren en dat kost veel tijd. Daarbij moet je telkens inschatten of zaken je tijd waard zijn. Dit is zeker in het begin erg lastig, want bij het ondernemen komen ontzettend veel dingen kijken die om aandacht vragen. Verder moet je structuur aanbrengen in je dagen en werkzaamheden en is er niemand die je vertelt hoe je dit moet doen. De motivatie moet dus altijd vanuit jezelf komen, óók als het allemaal even niet lukt. Daarnaast is het introduceren van een compleet nieuw product erg complex, omdat je consumenten eerst kennis moet laten maken met de producten voordat ze het zelf gaan zoeken.”

Heb je bij Panggies op dit moment al werknemers in dienst?

“Op dit moment heb ik geen werknemers, maar ik krijg wel veel hulp van familie, vrienden en kennissen. Om deze reden praat ik eigenlijk nooit over Panggies in de ik-vorm maar altijd als iets wat ik samendoe. Het lijkt me wel leuk om te kijken of er binnenkort ruimte is voor stagiaires die geïnteresseerd zijn in startups en marktpenetratie.”

Wat is uiteindelijk je doel?

“Ik wil graag dat heel Nederland lekker gezond kan gaan eten en mijn doel is dan ook om Panggies in heel Nederland beschikbaar te maken!”

Welke tips heb je voor studenten die ook willen ondernemen?

“Probeer het gewoon! Werk je idee uit, houd je kosten laag, maak het niet complexer dan nodig en ga de markt op.”

Ook de minor Startup Ondernemer volgen?

Meld je aan!