Kunst op een billboard
Onderwijs

Kunst op een billboard: Saxion- en AKI-studenten exposeren hun ontwerpen in Enschede

Esmee van Zeeventer en Elma Greven combineren hun studie aan de AKI ArtEZ Academy of Arts in Enschede met een opleiding bij Saxion. De afgelopen weken waren hun ontwerpen (en die van zeventien medestudenten) op billboards in Enschede te zien. “Ik zag dat de borden aan de rand van de stad niet gebruikt werden, terwijl wij ons werk in coronatijd niet kunnen presenteren. Dat bracht me op een idee,” vertelt Esmee.

Op mooie en grote evenementen moeten we in deze coronatijd nog even wachten. En dus blijven in veel steden de enorme billboards voor stadspromotie leeg. “Enschede wenst je een fijn 2021” las Esmee van Zeeventer eind januari, toen ze zo’n billboard al fietsend passeerde. Zelf kan Esmee dit jaar haar afstudeerwerk voor de Kunstacademie waarschijnlijk niet presenteren. Net als veel studenten die het afgelopen jaar geen afstudeerexpo hadden. Dus zag ze een kans.

Studentenwerk op de billboards rond Enschede

Esmee: “Ik bedacht hoe cool het zou zijn als we ons afstudeerwerk via de billboards aan iedereen konden laten zien. Sowieso is het een extra moeilijke tijd om te starten in de kunstwereld. Ik besloot dus een mail naar Enschede Promoties te sturen.” Al snel kreeg Esmee een positieve reactie waaruit bleek dat ze er voor mocht zorgen dat de billboards rond de binnenstad gevuld werden met kunst van de studenten. “Als er maar geen aanstootgevend werk op zou staan, dat was eigenlijk het enige uitgangspunt dat ik meekreeg.” Begin februari ging het balletje rollen. Esmee vroeg medestudenten hun werk in te sturen, maakte een selectie en zorgde dat de huisstijl van Enschede Promotie aansloot op de ontwerpen. Daarmee kregen niet alleen haar foto’s een plek op de billboards, maar kwam ook het ontwerp van Elma Greven prominent in Enschede te hangen. Net als het werk van nog zeventien AKI-studenten.

Esmee van Zeeventer, over haar idee om afstudeerwerk op de billboards rond Enschede te tonen

Digitaal landschap

Elma: “Mijn werken ontstaan in een digitale omgeving. Ik creëer hierin een landschap, lucht en object. Het uiteindelijke beeld dat hieruit is ontstaan, was te zien op de kruising van de Oldenzaalsestraat met de Potsweg.” Waarom juist dát ontwerp zo geschikt was om op billboardformaat van vier bij drie meter te tonen? Elma laat het antwoord aan Esmee, die uit haar inzendingen dit specifieke werk koos: “Het digitale landschap dat Elma ontwierp, combineerde op een bijzondere manier met het echte, weidse landschap dat zich achter het billboard uitstrekte. Ik had zelf geen invloed op de plek waar de kunstwerken terecht kwamen, maar dit pakte erg mooi uit. Zelf leverde ik een bijdrage met twee foto’s. Met mijn analoge fotografie probeer ik een aanwezigheid of een afwezigheid vast te leggen. De kijker kan daarbij het gevoel krijgen dat er nog iets gaat gebeuren of net iets is gebeurd.”

Van de Kunstacademie naar een studie bij Saxion

Esmee en Elma delen meer dan de eervolle expositie van hun afstudeerwerk op de billboards. Beide Kunstacademiestudenten kozen, aanvullend op hun studie, voor een opleiding bij Saxion. Elk op hun eigen manier. Esmee koos er in het tweede jaar van de Kunstacademie voor om de Saxion-opleiding Creative Media & Game Technologies (Kunst & Techniek) naast haar studie te volgen. “De Kunstacademie was inhoudelijk goed voor me, maar ik miste de technische kennis en uitleg. Bij CMGT kreeg ik juist meer de technische uitleg en theorie aangereikt, bijvoorbeeld het leren programmeren. Dit jaar hoop ik mijn studies af te ronden. Ik wil doorgaan met het maken van mijn vrije werk. Met mijn Saxion-diploma hoop ik een leuke parttime baan te vinden. Beide studies helpen me om dat te kunnen doen.”

Elma Greven, over de keus om aanvullend op de Kunstacademie de opleiding Bouwkunde bij Saxion te gaan doen

Motiverend om concreet bezig te zijn

Elma koos afgelopen september voor de Saxion-opleiding Bouwkunde, vanuit de wens om inhoudelijker met lesstof bezig te zijn. “De Kunstacademie was erg goed om me persoonlijk en creatief te ontwikkelen. Bij Bouwkunde gaat het er juist weer praktischer én toch ook theoretischer aan toe. Ik vind het een ontzettend leuke studie, een fijne aanvulling na vier jaar creatieve vrijheid. Het is motiverend om juist nu weer heel concreet bezig te zijn. Ik zoek ook naar een combinatie in de toekomst. Misschien wel op het gebied van architectuur.”

Alternatief voor gesloten musea

Hoewel de studenten niet meer op de billboards te zien zijn, noemen ze het een geweldige kans om hun werk de afgelopen maand met de buitenwereld te hebben kunnen delen. Elma: “We kregen leuke reacties. Niet alleen uit ons eigen netwerk, maar ook van de pers en een site als Dagjeuit.nl. Zelf vond ik het ook fijn dat mensen op deze manier toch van kunst konden genieten, nu alle musea al een jaar gesloten zijn.”

Esmee van Zeeventer

Esmee van Zeeventer bij haar werken Passage, 2018 (links) en Hawker, 2020 c-print op Fujicolor crystal archive paper matte (rechts). Bekijk de volledige werken op de detailfoto's onder dit artikel. Meer over Esmee: eamy.nl en @eamy.nl

Elma Greven

Elma Greven bij haar werk July 9:42AM. De titel is gebaseerd op de gegevens waarmee zij de lucht maakte. Bekijk het volledige kunstwerk op de detailfoto onder dit artikel. Meer over elma: elmagreven.com en @grevenelma

Elma billboard detail.jpg Esmee billboard detail.jpg Esmee billboard 2.jpg Elma Greven Esmee van Zeeventer
Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.