Segment Ad (2).jpg

Kan ik overstappen van voltijd naar deeltijd?

Leestijd Minuten

Ben jij bezig met een voltijdopleiding en wil jij switchen naar een deeltijdstudie? Dan is het belangrijk om te weten welke opties je hebt. In dit artikel helpen wij je graag op weg en lichten wij de mogelijkheden toe die er zijn om over te stappen van voltijd naar deeltijd.

Wanneer ben ik toelaatbaar bij een deeltijdopleiding?

Je bent toelaatbaar bij een deeltijd Ad- of bacheloropleiding als je een:

• Havo- of vwo-diploma hebt
  • Mbo-opleiding op niveau 4 hebt afgerond
  • Hbo-bachelordiploma hebt behaald.

Het is daarnaast voor een groot deel van de Ad- en bacheloropleidingen van belang dat je een relevante praktijkomgeving hebt.

Kan ik met mijn mbo-diploma een deeltijd masteropleiding volgen?

Met een mbo-diploma ben je niet toelaatbaar voor onze masteropleidingen. Hiervoor dien je te beschikken over een afgeronde hbo-bachelor of wo-bachelor.
Deze bachelor dient wel aan te sluiten op het vakgebied van de master. Voor een aantal masters geldt dat je eerst werkervaring nodig hebt, alvorens je kan beginnen met de master. Werk jij dus al in een bepaald vakgebied en wil jij jezelf verdiepen dan kan je een master in deeltijd volgen naast je werk. Zo kan je het geleerde direct toepassen in de praktijk.

Ik heb niet het juiste diploma, kan ik toch in deeltijd studeren?

Heb je niet het juiste diploma, maar ben je 21 jaar of ouder bij de startdatum van de deeltijd Ad- of bacheloropleiding? Dan kun je meedoen aan het 21+ onderzoek.
Het onderzoek bestaat uit een capaciteitenonderzoek en een onderzoek Nederlands.
Bij sommige opleidingen moet je ook een deficiëntieonderzoek doen. Of dat zo is, lees je op de toelatingspagina van elke opleiding. Onze toelatingsonderzoeken zijn vier keer per jaar. Aan de ronde in december kun je alleen meedoen als je in februari start met de opleiding. Hoe lang het onderzoek duurt, hangt af van het aantal onderdelen waaraan je meedoet.

Zijn er nog andere mogelijkheden om te studeren in deeltijd?

Mocht je (nog) niet voldoen aan de wettelijke toelaatbaarheid dan kun je voor een groot deel van onze Ad- en bacheloropleiding je als cursist aanmelden voor losse modulen van de opleiding. Dit kan tot twee weken voor de start van de module.
Je komt dan gewoon bij reguliere studenten in de groep. Wanneer je alle modulen uit het propedeusejaar met een voldoende behaald, ben je als student toelaatbaar tot de postpropedeutische fase van de bacheloropleiding.

Landing-OOA-focus.jpg

Bezoek onze open avond!

Meer weten over in deeltijd studeren? Kom dan naar onze open avond! Op dit moment kom je alles te weten over jouw favoriete opleiding(en), studeren in deeltijd én kun je vragen stellen aan de aanwezige docenten én studenten!

Meld je aan