Extra_Saus_Saxion_Website_6mb.jpg
Ondernemerschap

Mel en Marije bieden ondernemingen iets extra’s met Extra Saus

Derdejaars Creative Business-studenten Mel Rolink en Marije Toxopeus (23) delen al heel lang de droom om een eigen onderneming te starten. In 2020 besloten ze deze droom na te jagen en begonnen ze hun eigen creatieve studio, genaamd Extra Saus. Op dit moment volgen ze de minor Startup Ondernemer en krijgt hun onderneming steeds meer vorm. “Afgelopen zomer viel alles zijn plek, op een huurfiets midden in Noordwijk.”

Hoi Mel en Marije, vertel eens: wie zijn jullie?

“Wij zijn Mel en Marije en volgen beide de opleiding Creative Business. Onze beste keuze tot nu toe, zoals wij zelf altijd zeggen. We leerden elkaar kennen op het vmbo en hebben sindsdien toevallig hetzelfde pad bewandeld. In 2014 begonnen we aan de mbo-opleiding Vormgever Ruimtelijke Presentatie en Communicatie op het ROC van Twente. Daar kwamen we er al snel achter dat we dezelfde passie delen: het maken van mooie dingen.”

Wat voor onderneming zijn jullie gestart?

“Een creatieve studio, genaamd Extra Saus. We helpen ondernemingen met het creëren van een huisstijl, een website en pakkende teksten. Eigenlijk zegt onze naam het al: we geven ze iets extra’s. Veel ondernemers hebben een passie voor hun idee, maar beschikken niet over de middelen om te bouwen aan een sterke identiteit. We richten ons voornamelijk op de mode-, beauty- en lifestylebranche, omdat we hier de meeste affiniteit mee hebben.”

En wat maakt jullie anders?

“Een persoonlijke en transparante aanpak staat bij ons voorop. We nemen onze klanten mee in het proces van begin tot eind en laten ze hierin meedenken. Daarnaast zetten we Extra Saus op de kaart met een sterke personal branding, waaraan we op dit moment nog hard werken. Samen zijn wij het gezicht van Extra Saus en dit uiten we in onze eigen stijl. Op deze manier willen we onze klanten vertrouwen geven en op afstand al een band met ze creëren.”

Wanneer zijn jullie met Extra Saus begonnen?

“Het idee voor een creatieve studio was er al een tijdje, maar in december 2020 hebben we ons officieel ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. We besloten toen samen om de minor Startup Ondernemer te volgen. Na een stage van een half jaar, op een marketingafdeling en online redactie, ging de droom om te ondernemen bij ons allebei steeds meer leven. De minor voelde voor ons als het juiste moment om te beginnen.”

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om te gaan ondernemen?

“Ongeveer vijf jaar geleden tijdens onze opleiding tot Ruimtelijk Vormgever wilden we samen al iets beginnen. Al wisten we naast dat het iets creatiefs ging zijn nooit precies wat. Afgelopen zomer viel alles zijn plek, op een huurfiets midden in Noordwijk. We waren aan het speculeren over concepten voor een creatieve studio en ineens viel daar onze naam: Extra Saus. Gek genoeg, hebben we geen moment meer nagedacht over een andere naam. Het was voor ons gewoon een go om te beginnen.”

Wilden jullie altijd al ondernemer worden?

Marije: “Ik heb er nooit bij stilgestaan, maar dat ik iets creatiefs ging doen was een makkelijke optelsom. Vanaf de basisschool hebben alleen de praktische vakken mijn volle aandacht gehad. Ik zal nooit tien jaar hetzelfde blijven doen, dus het ondernemen past eigenlijk wel goed bij mij. Zolang ik maar iets doe waar ik energie van krijg.”

Studenten Mel en Marije, die de minor Startup Ondernemer volgen en vorig jaar begonnen met Extra Saus

Mel: “Ja, dat geldt ook voor mij. Het ambitieuze en denken in mogelijkheden zit er altijd al in, als kind zat ik vol met ideeën. Ik heb meerdere keren stage gelopen, waarbij ik merkte dat ik een stuk vrijheid miste. Als ondernemer heb ik zelf de touwtjes in handen en de vrijheid om eigen keuzes te maken. Ik doe nu elke dag wat ik écht leuk vind en dat blijft mijn grootste drijfveer om te ondernemen.”

Welke uitdagingen als ondernemers zijn jullie al tegen gekomen?

“Het ondernemen is voor ons een hele nieuwe wereld. Er komen toch weer dingen bij kijken die je van tevoren onderschat, zoals het zakelijk handelen en de onderlinge rolverdeling. Verder hebben we allebei weinig affiniteit met de financiële aspecten van het ondernemen. Iets waar ze ons bij de minor gelukkig goed bij helpen.”

Wat hebben jullie tot nu toe gehad aan de minor Startup Ondernemer?

“In de eerste weken werd ons brede pakket van ideeën steeds meer samengebracht tot een helder concept. We hebben geleerd om een duidelijke strategie te bepalen en ons te richten op een specifiekere niche. Het leuke van de minor is dat we workshops krijgen waar iedere studentondernemer iets van leert. Iedereen helpt en motiveert elkaar, we hebben er zelfs al een vaste samenwerking uit gehaald.”

Wat zijn jullie toekomstplannen voor de onderneming?

“We willen een merk opbouwen die volledig bij ons past, met een kantoor waar we onze klanten uitnodigen en kunnen brainstormen over ideeën. Onze focus ligt voor nu nog op naamsbekendheid binnen Twente, maar het plan is om te groeien. Wanneer dit lukt willen we uitbreiden in creatieve diensten. Onze liefde voor interieur- en productstyling zit bijvoorbeeld diepgeworteld, daar gaan we in de toekomst zeker iets mee doen.”

Wil jij ook ondernemen?

De minor Startup Ondernemer is er voor jou als student als je je idee wil omzetten in een onderneming. Of wil groeien met je bestaande onderneming.

Meer informatie en de aanmeldknop vind je op deze pagina!

Het programma Ondernemen als bijbaan is er voor jou als student als je nog geen idee hebt voor een onderneming en graag wil ontdekken of het ondernemerschap iets voor je is.

Meer informatie en de aanmeldknop vind je op deze pagina!