verie
Organisatie

Verie: 'De master leerde me draagvlak creëren'

Verie de Graaf is coördinator van de OK-route, een studieroute van de opleidingen Verpleegkunde en Gezondheid & Technologie. Alweer een aantal jaren geleden rondde ze de master Leren en Innoveren – Teacher Leader bij Saxion af. Verie: “De kennis die je opdoet is direct toepasbaar in de praktijk”.

Toen Verie aan de master Leren en Innoveren – Teacher Leader begon, werkte ze nog op het Graafschap College als docent Verpleegkunde. Verie: “Ik wilde me meer bezighouden met het ontwikkelen van onderwijs. Niet zozeer met het ontwikkelen van lesmateriaal, maar meer curriculair en gericht op onderwijsvernieuwing. Een stap meer dan alleen docent zijn en overstijgend leren denken. En ik wilde dit graag samen met anderen doen. Al tijdens de informatieavond van de master kreeg ik een casus voorgelegd waarvan ik dacht, ja, dit is precies wat ik wil leren.”

Draagvlak creëren

Verie past de kennis die ze destijds heeft opgedaan nog dagelijks toe. “Ik kan heel enthousiast worden over bijvoorbeeld de OK-route en dan ga ik er vol voor. Nu weet ik dat ik af en toe te snel ga en dan ga ik mensen voorbij. Ik heb geleerd dat ik eerst een stapje terug moet doen en anderen mee moet nemen in mijn enthousiasme. Als ik kijk waar we nu staan met de OK-route, hoe we hier samen de schouders onder zetten en de resultaten die we boeken, dan is dat voor een deel te danken aan de Master Leren en Innoveren – Teacher Leader. Ik creëer nu draagvlak in de regio voor ónze opleiding – en niet voor míjn opleiding. Als we de opleiding een beetje willen aanpassen, doen we onderzoek en betrekken we docenten, praktijkopleiders en studenten bij het proces.” 

Nog even sparren


Als ze weer voor de keuze zou staan, zou Verie opnieuw voor deze master kiezen. “Zeker nu er zoveel onderwijsvernieuwing aan zit te komen en we bezig zijn met het nog meer ‘toekomstproof’ maken van de opleiding. Ik bedacht me laatst nog dat ik best graag weer eens met mijn oud studiegenoten om tafel zou willen om hun mening te vragen. Ik vond vooral de collegedagen tijdens de opleiding heel waardevol. Het sparren met medestudenten, allen met verschillende achtergronden, over uiteenlopende cases uit de praktijk. En alle mooie ideeën kun je direct toepassen, dat is ideaal.” 

Opdrachten voelen niet als ‘extra’

Verie veranderde tijdens haar master van baan en ontwikkelde daarnaast ook nog de OK-route. Verie: “Dat kwam zo uit en dat was wel wat veel, maar als je dat niet hebt is de master Leren en Innoveren – Teacher Leader echt goed te doen. Ook in combinatie met werk en privé. Dit komt doordat de opdrachten altijd worden uitgevoerd in de praktijk, je gaat dus echt met je eigen cases aan de slag. Hierdoor voelt het niet echt als ‘extra’. Bij Saxion krijg ik als docent ook de mogelijkheid om die kennis toe te passen, dat is het mooie.”

Gerelateerde artikelen

deeltijd master educational leadership Onderwijs

Maaike rondde de deeltijdmaster Educational Leadership af: ‘Ik blijf fris van nieuwe dingen leren’

25 januari 2024
Deeltijd opleiding Saxion Onderwijs

‘Ik heb altijd al geweten dat ik in de zorg wilde werken’

06 oktober 2023
Master Musculoskeletaal Onderwijs

Ervaringsdeskundige Ruben is bezig met zijn tweede deeltijdmaster: ‘Ik merkte dat ik een stukje verdieping nodig had’