Expositieruimte.jpg
Onderwijs

Virtuele expositieruimte voor de tweede keer in gebruik tijdens afstuderen: ‘Toch iets waar je trots op bent’

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Voor het tweede jaar op rij presenteren Bouwkunde- en Civiele Techniek-studenten hun afstudeerprojecten virtueel. Bouwkunde-student Thomas Mulder ontwierp met zijn groepje een psychiatrisch centrum en is blij dat hij iets aan de buitenwereld kan laten zien. “Het is toch iets waar je een heel jaar aan hebt gewerkt.”

De virtuele expositieruimte werd ontworpen door Studio X van oud-Bouwkunde-student Lars ter Steege. “Zie het als een Google Streetview-ervaring”, vertelde hij daar vorig jaar al over. En ook dit jaar was de afstudeerexpositie van de opleidingen Bouwkunde en Civiele Techniek noodgedwongen digitaal.

Psychiatrisch centrum

De studenten van deze twee opleidingen studeren af in groepsverband en moesten zelf op zoek naar een opdracht. Bouwkunde-student Thomas Mulder ontwierp samen met vier medestudenten uiteindelijk een psychiatrisch centrum. “We hebben rondgemaild naar bedrijven met de vraag of ze nog projecten hebben liggen die we konden oppakken. Uiteindelijk werk je dan een schets helemaal uit tot een technisch ontwerp. Iedereen van ons groepje kwam uit een andere discipline, zoals bouwfysica, constructief, bouwtechniek en bouwwerkinformatiemodel, en had dus zijn eigen taak. Ik hield me bezig met de bouwfysica, zoals het comfort, het daglicht en de binneninstallaties.”

Eigen invulling

Het resultaat is dus uiteindelijk te zien in het virtuele expositiegebouw, waar elk groepje zijn eigen ruimte heeft. “Die ruimte konden we zelf indelen via een Excel-bestand. Dat is leuk, want zo konden we het toch nog een beetje eigen maken. We hebben een introvideo gemaakt en hebben een aantal borden en sheets in de ruimte geplaatst. Maar elke groepje kon daar een eigen invulling aan geven, dus anderen hebben het weer op een andere manier ingedeeld.”

Trots, maar ook spannend

Thomas is blij met het feit dat hij toch nog iets kan laten zien van zijn afstudeeropdracht. “Het is mooi dat we alsnog iets mogen aanleveren. Het is toch iets waar je trots op bent en waar je een heel jaar aan hebt gewerkt. Maar het is ook spannend, want in een keer kan iedereen je werk zien én beoordelen. We hebben al wat reacties gehad, van andere groepjes, vrienden en familie, en die vonden het interessant om te zien hoe het uiteindelijk geworden is.”

Even helemaal klaar mee

Zelf is Thomas, sinds het ontwerp klaar is, nog niet eens zo heel vaak door de virtuele ruimte gelopen. “Toen we het hadden ingeleverd, was ik er even helemaal klaar mee. Maar voor die tijd ben ik er wel een paar keer doorheen gelopen, om te zien of alles klopte en of er nog niets moest worden aangepast.”

Thomas.jpg
Bouwkunde-student Thomas Mulder

Genieten

En nu hij zo goed als afgestudeerd is, gaat hij rustig nadenken over zijn eerste baan. “Waarschijnlijk iets in de richting van duurzaamheid, maar met de opleiding Bouwkunde kun je zóveel doen. Veel studenten weten al vanaf het eerste jaar wat ze willen, maar bij mij kwam dat pas een beetje in het derde en vierde jaar. Je kunt gewoon heel veel kanten op”, aldus Thomas. “Dus ik ga eerst maar eens lekker genieten van m’n vakantie.”

Benieuwd naar de afstudeerexposities van Thomas en al zijn medestudenten?

Check ze hier!
Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.