Coronacoach.jpg
Corporate

Studentcoaches onderdeel van StudieSuccesCentrum na succes coronacoaches

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Na het succes van de coronacoaches worden de studentcoaches een vast onderdeel van het StudieSuccesCentrum. Studenten die in coronatijd kampten met motivatieproblemen konden bij deze ouderejaarsstudenten terecht voor een luisterend oor en dat bleek een gouden greep. “Een van de studenten vertelde dat hij het traject een 9 geeft en dat het een 10 zou worden als het nog langer zou duren.”

Begin dit jaar werd bekend dat Saxion startte met zogeheten coronacoaches: ouderejaarsstudenten van de opleidingen Social Work en Toegepaste Psychologie die (online) een luisterend oor bieden aan medestudenten die bijvoorbeeld kampen met motivatieproblemen, stress of eenzaamheid. Onlangs vertelde Integrale Veiligheidskunde-student Rosanne over de gesprekken die ze had met Toegepaste Psychologie-student Feeke. “Ik had het idee dat ik het met Feeke over alles kon hebben. Het is écht heel anders dan dat je met een docent of praktijkondersteuner praat.”

Evalueren

Uiteindelijk werden zo’n 72 studenten Nederlandse én internationale studenten geholpen door hun medestudenten. Een aantal dat Arjan Zemann, directeur van de Academie Mens & Maatschappij, tevreden stemt. “We hebben de coronacoaches in vrij korte tijd uit de grond gestapt”, vertelt hij. “En toen het einde in zicht kwam hebben we gezegd: we moeten dit evalueren en we moeten hiervan leren. Dat hebben we gedaan en een van de aanbevelingen was dat we hier structureel mee door moesten gaan.”

Rosanne
Integrale Veiligheidskunde-student Rosanne over haar gesprekken met een coronacoach

Eyeopener

Zowel de gecoachte studenten als studenten die als coach fungeerden gaven achteraf aan heel tevreden te zijn. De deelnemers gaven het project een 8,5 en de coaches kwamen zelfs tot een 9. “Een van de coaches gaf bijvoorbeeld aan dat het echt een eyeopener was. ‘Dat ik het écht in me heb mensen te kunnen coachen’, leest Arjan voor uit het evaluatierapport. “Een andere coach gaf aan zelfverzekerder te zijn en nog meer interesse te hebben gekregen in één-op-één-begeleiding.”

Laagdrempelige en mooie oplossing

De meeste studenten vertelden in de evaluatie zich aangemeld te hebben voor de coronacoaches omdat ze de motivatie voor hun studie verloren hadden of last hadden van stress en eenzaamheid. En dus hadden ze behoefte aan een praatje. “Ze gaven aan dat een medestudent dan een laagdrempelige en mooie oplossing is. Een van de studenten vertelde dat hij het traject een 9 geeft en dat het een 10 zou worden als het nog langer zou duren. Daaruit blijkt wel dat er ook in de toekomst behoefte is aan dit traject.”

Meer weten?

Wil jij meer weten over de nieuwe studentcoaches van Saxion? Neem dan contact op met het StudieSuccesCentrum via servicepoint@saxion.nl.

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.