Vrouw in gele trui draagt masker in het openbaar ter bestrijding van het coronavirus

18-08-2021: Corona-update: Het hoger onderwijs gaat weer open!

Hoe dat er voor jou uitziet lees je hier

Het College van Bestuur is heel blij met het besluit van het kabinet dat het hoger onderwijs weer open kan en we geen rekening meer hoeven te houden met de 1,5 meter afstand-regel. We hebben daar allemaal naar uitgekeken. Na anderhalf jaar vooral online te hebben gestudeerd en gewerkt, zijn we eraan toe om elkaar weer te zien en te spreken. Maar hoe ziet dat er straks uit? In deze update sommen we dat voor je op.

Onderwijs wordt een combinatie van lessen op locatie en online lessen

We gaan niet helemaal terug naar het onderwijs van vóór corona. Veel studenten en docenten hebben aangegeven het prettig te vinden als sommige activiteiten, zoals slb-gesprekken of hoorcolleges, online blijven. Kortom: een onderwijsmix waarbij een deel van de activiteiten op locatie en een deel online is. Volg je een internationale opleiding dan heb je in enkele gevallen nog online les, omdat veel van je medestudenten nog in het buitenland zullen zijn.

Als je naar Saxion komt voor een onderwijsactiviteit streven we ernaar dat dat voor minimaal 4 uur is. Dit kan voor geroosterde maar ook voor niet-geroosterde onderwijsactiviteiten zijn. Het zal niet altijd lukken, maar ook streven we naar zoveel mogelijk contacturen op één dag in plaats van verspreid over de week en naar een zo regelmatig mogelijk rooster gedurende het kwartiel. We proberen om je zo min mogelijk op 1 dag te laten wisselen tussen online les of les in een Saxion-gebouw. Het rooster voor kwartiel 1 wordt uiterlijk 25 augustus gepubliceerd.

Hoe gaat het in de gebouwen?

We volgen het basisscenario van het ministerie van OCW. Dit betekent dat:

•  Je geen rekening hoeft te houden met de 1,5 meter afstand-regel. Omdat het loslaten van die maatregel ingaat per 30 augustus, is tijdens de toetsweek van 23 t/m 27 augustus de 1,5 meter afstand-regel nog wel van toepassing. Het definitieve toetsrooster inclusief lokalen wordt donderdag 19 augustus gepubliceerd.
  •  Je alleen nog een mondkapje hoeft te dragen als je je door de algemene ruimtes van het gebouw beweegt, niet meer in de leslokalen. Vergeet dus niet een mondkapje mee te nemen!
  •  Er verplichte looproutes zijn in het gebouw die je moet volgen.
  • We in de collegezalen lesgeven aan maximaal 75 personen.

Alle gebouwen van Saxion hebben een ‘gezond’ mechanisch ventilatiesysteem dat verse buitenlucht aanzuigt en gebruikte lucht afvoert. We adviseren wel om af en toe een raam open te zetten. Alle onderwijsruimtes en werkplekken worden om 8.00 uur ‘s ochtends hygiënisch schoon opgeleverd. We doen extra schoonmaakrondes in de toiletten en houden zogenaamde ‘touchpoints’ (trapleuningen, liftknoppen e.d.) extra goed schoon. De restaurants, Bakery’s en de cappuccinobar gaan weer open. Je kunt je bestelling bij de Bakery plaatsen met de app en afhalen. De AH To Go is voornemens om in het najaar weer open te gaan.

Blijf jezelf testen

We vragen je om jezelf door middel van een zelftest te blijven testen op het coronavirus voor je naar Saxion komt. Vanuit het kabinet wordt geadviseerd dit 2x per week te doen. Door het doen van een zelftest help je de veiligheid op de Saxion-locaties te bevorderen. Daarom vinden we het belangrijk om zelftests te faciliteren. Het gebruik van een zelftest is vrijwillig. Heb je klachten die passen bij het coronavirus, dan blijf je thuis en maak je een afspraak om je te laten testen bij de GGD. De zelftest vervangt niet de test van de GGD.

Vaccineren

Vaccineren draagt bij aan veilig studeren. Daarom moedigen wij aan dat je je laat vaccineren als je dat nog niet hebt gedaan. Je kunt je ook laten prikken zonder afspraak. Maak je liever wel een afspraak, dan kan dat via www.planjeprik.nl of door te bellen naar de GGD.

Introductie aangepast

Van dinsdag 24 t/m donderdag 26 augustus vindt de introductie plaats voor de eerstejaarsstudenten. Doordat de 1,5 meter afstand-regel dan nog geldt vinden de introductie-activiteiten grotendeels online plaats. Kijk voor meer informatie op de website van de introductie.