Studenten Integrale Veiligheidskunde voor het eerst in Apeldoorn gestart
Onderwijs

Saxion Apeldoorn is nu ook een ‘thuis’ voor studenten Integrale Veiligheidskunde

Leestijd Minuten

Het studiejaar gaat weer van start. Wat betekent dat er nieuwe gezichten bij de opleidingen te zien zijn. In Apeldoorn startten voor het eerst ook studenten Integrale Veiligheidskunde. Dat ging gepaard met rondvliegende drones en kennismaking met andere nieuwe veiligheidsvraagstukken.

De opening van de introductieweek werd afgesloten door een dronevlucht, waar academiedirecteur Caroline van de Molen en wethouder Jeroen Joon van Economische Zaken (gemeente Apeldoorn) een aantal foto’s maakten vanuit de lucht. Studenten mochten daarna zelf aan de slag met workshops in het thema veiligheid en digitalisering.

Kennis delen en samen werken

De gemeente en Saxion zijn blij met de ‘vliegende start’ van de studenten, maar blikken ook vast vooruit op de samenwerkingen van de stad, hogeschool en andere partners in het nieuwe Centrum Veiligheid en Digitalisering. De komende jaren wordt daar gewerkt aan nieuwe oplossingen voor veiligheidsvraagstukken van nu en de nabije toekomst. Denk daarbij aan het eigen maken van innovatieve forensische opsporingstechnieken maar ook maatwerk-onderwijs op het terrein van cyber security.

“De ontwikkelingen op het terrein van digitalisering en informatietechnologie gaan razendsnel”, aldus de wethouder. “Dat geeft veiligheidsrisico’s. We kunnen niet meer om identiteitsfraude, hacking of diefstal van bankgegevens heen. Het is daarom van belang dat we in een brede coalitie van kennisinstellingen en bedrijven gedegen samenwerken aan deze opgave.”

Nathan Stukker, Apeldoornse wethouder onderwijs, vult aan. “Apeldoorn is nu al de stad waar veiligheidsfunctionarissen worden opgeleid. De kracht van dit nieuwe initiatief zit in de blijvende verbreding van ons onderwijsaanbod en de ambitie van de partners om hierin samen hoge kwaliteit te leveren.”

Andere opleidingen in Apeldoorn

Naast Integrale Veiligheidskunde worden ook de opleidingen Security Management en Hotel Management bij Saxion op de locatie Apeldoorn gegeven.