Nienke de Jong
Business

Nienke volgde de minor 'Ondernemen, je eigen bedrijf' en begon Icing on the Cake concepts

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Nienke de Jong studeerde in 2013 af aan de opleiding Social Work. Ze kwam erachter dat de opleiding niet helemaal haar passie was, maar ging toch door. Met de minor 'Ondernemen, je eigen bedrijf' ontdekte ze haar passie en begon ze Icing on the Cake concepts. Haar eigen bedrijf, dat toffe concepten voor merken bedenkt en uitwerkt. Uiteindelijk volgde Nienke nog drie jaar het Fast Forward traineeship bij Saxion: “Fast Forward had ik tijdens mijn studie veel eerder moeten ontdekken.”

Wat heb je gestudeerd bij Saxion?

“Sociaal pedagogische hulpverlening, nu Social Work! Totaal iets anders dan waar ik nu mee bezig ben. In het laatste jaar van mijn studie heb ik tóch nog gekozen voor de minor ‘Ondernemen, je eigen bedrijf’ (Nu: Startup Ondernemer, red.) Aansluitend heb ik het Fast Forward Traineeship gevolgd bij Saxion. Nu heb ik enorm veel profijt van beide opleidingen en het Fast Forward progamma.”

Wat doe je nu voor werk?

“Ik heb een eigen bedrijf! Bij Icing on the Cake concepts leveren we creatieve producties die aan de naamsbekendheid van (A)-merken & winkelcentra bijdragen. We bedenken een concept, designen en ontwikkelen de juiste branding items en decors erbij en leveren er zogeheten ‘merk ambassadors’ bij. Ook kun je ons inzetten voor setdressing van bijvoorbeeld reclames & TV producties, de styling van een podium, een toffe photobooth en nog veel meer! “

Wat is je functie?

“Mijn functie is ‘creative’. Ik doe van alles binnen het bedrijf. Ik focus mij constant op vernieuwing en groei, bedenk concepten voor merken, bedrijven en winkelcentra maar sta ook met regelmaat zelf met een decoupeerzaag of verfroller in handen. Ik ontmoet veel nieuwe mensen en ben constant op zoek naar vernieuwende samenwerkingen. Ik ben enorm blij dat het ondernemerschap mij zoveel vrijheden biedt.”

Wat heeft ervoor gezorgd dat je dit bent gaan doen?

“Ik wist niet goed wat ik wilde. Een vriendin ging SPH doen en de verslavingszorg/jeugdzorg leek mij interessant. Na twee jaar kwam ik erachter dat dit toch niet he-le-maal mijn ding was. Ik stak tijdens mijn studie vooral veel tijd in het cheerdance team waarin ik participeerde, we trainden zo’n tien uur per week en traden veel op. En ik genoot volop van de weekenden met vrienden. De opleiding ging ondanks de weinige uren die ik er in stak, eigenlijk nog wel goed en in het derde jaar ging ik voor een ‘zakelijkere’ stage bij een reïntegratiebureau. Hier kwam ik met verschillende soorten bedrijven in aanmerkingen, wat mijn interesse wel trok! In de eerste periode van het vierde jaar ben ik gaan afstuderen en heb daarna de minor ‘Ondernemen, je eigen bedrijf’ gevolgd, zodat ik direct door zou kunnen gaan met het bedrijf dat ik toen bedacht: Icing on the Cake concepts. WOW! Ik voelde me als een vis in het water en dacht: dit is mijn passie.”

Gebruik je je opleiding nu nog in je werk?

“Zeker weten! Ondanks dat dit ver uit elkaar lijkt te liggen. Ik ben tijdens de opleiding enorm veel over mezelf te weten gekomen door de eindeloze reflectiegesprekken. Ook heb ik geleerd om goed te luisteren en de juiste vragen te stellen tijdens gesprekken. De minor sluit natuurlijk goed aan op mijn werk.”

Wat is je het meest bijgebleven van je Saxion-tijd of wat is je leukste herinnering?

“De tijd bij Saxion ná mijn studie! Ik vond dat ik mezelf meer moest ontwikkelen op andere gebieden en ben toen aangenomen bij het Fast Forward Traject. Mijn laatste opdracht was bij het Saxion Centrum voor Ondernemerschap en daar heb ik uiteindelijk nog drie jaar in totaal mogen werken. Ik heb er onwijs veel geleerd! Dat had ik tijdens mijn studie veel eerder moeten ontdekken.”

Wat is het meest bijzondere dat je hebt meegemaakt in je loopbaan?

“Met stip op nummer 1: Corona. Dit had niemand voorzien! Een soort van overlevingsdrang en positiviteit in het hele team heeft ervoor gezorgd dat we er écht nog wat van gemaakt hebben en toch nog hele mooie projecten hebben mogen doen. We merken nu dat alles weer in de stijgende lijn zit. Superfijn! “

Heb je nog tips voor studenten om een mooie baan te vinden?

“Ja! Investeer in jezelf en ga voor je doel! Toen wij bij Icing eigenlijk niemand nodig hadden, kwam Julia op gesprek! Zij zocht een baan en Icing leek haar ge-wel-dig. Wij konden haar op dat moment niets bieden. Ze investeerde in zichzelf en ging voor haar doel door toch drie maanden bij ons een soort van stage te lopen. De vierde maand werd ze aangenomen!”

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.