Podotherapie

Nieuwe lectoren Podotherapie en Positieve Gezondheid van start bij Saxion

Anne Hurenkamp
Anne Hurenkamp Leestijd Minuten

Bij de Academie Gezondheidszorg (AGZ) van Saxion starten dit najaar twee nieuwe lectoren. Op 1 oktober is dat dr. Marloes Tenten-Diepenmaat voor het aandachtsgebied Podotherapie. Met toegepast onderzoek op het gebied van Podotherapie heeft Saxion een landelijke primeur in het hoger beroepsonderwijs. Per 1 november gaat dr. Sandra van Hogen-Koster van start. Zij wordt verantwoordelijk voor het onderzoek rond Positieve Gezondheid, Leefstijl en Leiderschap.

Dr. Marloes Tenten-Diepenmaat promoveerde in 2020 aan de Vrije Universiteit Amsterdam als eerste podotherapeut in Nederland. Haar onderzoek richtte zich op multidisciplinaire voetzorg bij patiënten met reumatoïde artritis. Eerder had zij vijftien jaar een podotherapiepraktijk met zes vestigingen in de regio Rotterdam/Gouda. Tijdens haar promotietraject kwam Tenten begin 2019 bij Saxion in dienst.

Bouwen aan kennisontwikkeling binnen de podotherapie

In een eerder interview op saxion.nl noemt de aanstaande lector de thema’s technologie, positieve gezondheid en interprofessionele samenwerking als belangrijke onderwerpen die de komende jaren in het vakgebied spelen. “Er zijn ontzettend veel innovaties mogelijk op technologisch gebied,” aldus Tenten. “Ik wil mijn steentje bijdragen om het vak verder te brengen, te bouwen aan kennisontwikkeling en die innovaties. Het is belangrijk dat we podotherapiestudenten handvatten geven waarmee ze als toekomstige professionals, met innovaties én door goed samen te werken met andere disciplines, hun patiënten verder kunnen helpen. Dat is mijn missie. Saxion is een goede plek om daar aan te bouwen.”

Unieke samenwerking met MST

Dr. Sandra van Hogen-Koster wordt per 1 november verantwoordelijk voor het aandachtsgebied Positieve Gezondheid, Leefstijl en Leiderschap. Van Hogen is nu nog course director van de Master Advanced Nursing Practice en verpleegkundig onderzoeker binnen Medisch Spectrum Twente (MST), waarmee Saxion het onderzoek gezamenlijk aanjaagt en financiert. Een dergelijke samenwerking is uniek, zowel voor Saxion als voor MST.

Positieve Gezondheid als nieuwe gezondheidsbenadering

Over haar nieuwe rol zegt Van Hogen: “We geven in Nederland per jaar ruim 80 miljard uit aan zorg, waarvan nog geen 2 miljard wordt besteed aan preventie en gezondheidsbevordering. Om de zorg betaalbaar te maken en bij te dragen aan een positieve samenleving, moeten we veel meer aandacht schenken aan gezondheidsbevordering en eigen regie bij de patiënt. Van ziekte en zorg moeten we gaan naar gezondheid en gedrag, juist ook in de ziekenhuizen waarin op het gebied van leefstijl nog veel winst te behalen is.”

Van Hogen wil daar als lector een bijdrage aanleveren, vertelt ze: “Positieve Gezondheid biedt een nieuwe gezondheidsbenadering met een bredere kijk op gezondheid, die de nadruk legt op het versterken van eigen regie en veerkracht en zich veel meer richt op aansluiten bij de intrinsieke motivatie van de patiënt zelf. Werken vanuit Positieve Gezondheid vraagt om scholing en training van huidige en toekomstige gezondheidsprofessionals.”

Marloes Tenten Sandra van Hogen 1.jpg
Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.