Roy de Kinkelder met de blusrobot.jpg
Onderzoek

Project Firebot genomineerd voor RAAK-award én publieksprijs: ‘Echt de kers op de taart’

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

De brandweer staat 24 uur per dag klaar om de meest complexe branden te bestrijden en dat is niet zonder risico. De afgelopen 75 jaar kostte dat namelijk bijna honderd Nederlandse brandweerlieden het leven. In het project Firebot, dat genomineerd is voor de RAAK-award en de publieksprijs van regieorgaan SIA, doet het lectoraat Mechatronica onderzoek naar een blusrobot. “We hebben gekeken hoe we de brandweer kunnen helpen bij het accepteren van de technologie én deze een stapje verder kunnen brengen.”

Gun jij project Firebot de RAAK-publieksprijs?

Stem hier!

Met name in de randstad, maar ook in de grote steden in de overige provincies is het een probleem voor de brandweer: er wordt steeds dichter op elkaar gebouwd en met de opkomst van elektrische auto’s is een brand in de buurt van een parkeergarage lastig te bestrijden. “Bij batterijbranden is het verloop van de brand vaak anders en kunnen bovendien gevaarlijke stoffen vrijkomen”, vertelt projectleider Roy de Kinkelder (foto). “De brandweer krijgt tegenwoordig steeds vaker te maken met kleine ruimtes, dichte rook en instortingsgevaar, waardoor ze liever geen mensen naar binnen sturen. Sinds de Tweede Wereldoorlog zijn er al zo’n 98 brandweerlieden overleden en dus onderzochten wij tijdens het project Firebot het gebruik van een op afstand bestuurbare blusrobot.”

Accepteren van de technologie

Verschillende brandweerregio’s experimenteren al voorzichtig met het inzetten van onbemande voertuigen voor verkenning en bluswerk. “Maar ik kan me voorstellen dat als je zo’n robot in handen krijgt, met al die knopjes, dat je dan denkt: hoe werkt dit? En hoe oriënteer je je bovendien? Als de robot de hoek om is, zie jij ‘m niet meer. Daarom hebben wij de afgelopen twee jaar gekeken hoe we de brandweer kunnen helpen bij het accepteren van de technologie en hoe we die technologie een stapje verder kunnen brengen.”

Nog veel meer onderzoek

Twee weken geleden rondde het lectoraat Mechatronica het project af. Alleen de eindreportage moet nog geschreven worden. “Maar er is heel veel gedaan. Het lectoraat Industrial Design heeft het gebruikersonderzoek gedaan, het lectoraat Ambient Intelligence heeft onderzoek gedaan naar de communicatie met de robot. Ook hebben we onderzoek gedaan naar het signaal vanuit de parkeergarage en de sensoren die de robot moeten helpen navigeren door de rook. Maar de conclusie was vooral dat er nog veel meer onderzoek gedaan moet worden”, lacht Roy. “

Roy de Kinkelder
Projectleider Roy de Kinkelder

Blikveld vergroot

Uiteindelijk heeft Saxion een user interface ontwikkeld waar de brandweer testen mee kan doen én een module waarmee brandweerlieden via twee warmtebeeldcamera’s 3D-beeld kunnen creëren. “Normaal maken ze gebruik van warmtebeeldcamera’s op hun pakken én moeten ze door een klein sleutelgat de ruimte bekijken, maar wij hebben hun blikveld vergroot door ze 3D-beeld te bieden waardoor het lijkt alsof je in de betreffende ruimte staat. Alsof je als het ware op de robot zit. Dat is wat de brandweer direct kan gebruiken.”

Kers op de taart

En nu is Firebot dus genomineerd voor de RAAK-award én de publieksprijs van regieorgaan SIA, waar vanaf 25 oktober voor gestemd kan worden. Om genomineerd te worden, moest het project wel voldoen aan enkele criteria, bijvoorbeeld een goede doorwerking richting praktijk, onderzoek én onderwijs. “Over de praktijk hebben we het natuurlijk net gehad, maar wat betreft onderzoek hebben we twee wetenschappelijke papers opgeleverd en wat betreft het onderwijs hebben we 58 studenten uit verschillende disciplines laten meedraaien.”

Roy is verheugd met de nominatie. “Ik vind het helemaal te gek, het is echt de kers op de taart. We hebben heel hard gewerkt aan dit project en hebben zulke mooie resultaten behaald. Daar mogen we echt trots op zijn. De brandweer was al tevreden en als het dan ook nog erkend wordt door SIA, is dat hartstikke mooi.”

Geldprijs

“En als we winnen”, gaat hij verder, “ontvangen we een geldprijs en daarvan willen we onze kennis delen op vakbeurzen en nieuwe sensoren aanschaffen voor de robot. Bovendien wil ik volgende maand een nieuw onderzoek indienen bij SIA, waarin we gaan kijken naar 3D-mapping, de datacommunicatie vanuit parkeergarages en het gebruikersgemak van de display”, besluit Roy. “Allemaal heel interessant om nog verder uit te zoeken.”

Partners

Naast de genoemde Saxion-lectoraten zijn meerdere publieke en commerciele partners betrokken bij project Firebot:

• Veiligheidsregio’s Amsterdam Amstelland, Rotterdam Rijnmond, Haaglanden en Zuid-Limburg
  • Instituut Fysieke Veiligheid
  • Robor Electronics
  • Universiteit Twente
  • Benchmark Electronics
  • Demcon
Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.