Met deze 7 tips kan jij als student duurzamer leven
Studentenleven

Met deze 7 tips kan jij als student duurzamer leven

Leestijd Minuten

Het lijkt misschien lastig om als student de wereld te verbeteren, maar niks is minder waar. Met deze tips over een duurzamer leven kan ook jij een steentje bijdragen!

1) Kook samen met je huisgenoten

In plaats van afhaalmaaltijden, kant-en-klaarmaaltijden of koken voor alleen jezelf, kan je het beste koken voor een groepje mensen. Zo gebruiken jullie minder verpakkingen en hoeven jullie minder weg te gooien. En dat is natuurlijk ook nog eens gezelliger én goedkoper!

2) Gebruik het OV en de fiets

Als student kan je gelukkig gratis gebruik maken van het OV, veel milieuvriendelijker dan de auto. Alleen rijdt die misschien niet meer wanneer je uit de kroeg komt rollen, dan is de fiets een goedkoop en duurzaam alternatief.

3) Vintage winkelen

In plaats van elke week naar de ‘Zaar’ voor een nieuwe outfit, kun je veel beter op vintage-avontuur gaan! In vintagewinkels vind je goedkopere kleding die kwalitatief veel beter is en vaak superfashionable. Je hebt hier namelijk de mooiste baseballjackets en Levi’s-Broeken! Daarnaast is het ook superleuk om op zoek te gaan naar de échte parels en zelfs online zijn er veel overzichtelijke vintagewinkels.

4) Digitaal studeren

In plaats van al je aantekeningen op papier te schrijven, is het veel milieuvriendelijker om het op je laptop te doen. Ook is dit erg handig voor mensen die net als ik slordig schrijven, zo is het ook na een paar weken nog duidelijk wat je bedoelde…

5) Trek een trui aan!

Zet de verwarming in de winter nou niet gelijk een standje hoger, maar trek eens een trui aan. Zo bespaar je de wereld ellende en houd je de rekening laag. Ook is het leuk om samen met je roomies hetzelfde huispak te kopen. Dat wordt lekker twinnen op de bank!

6) Slim besparen op afwasmiddel

Nog zo’n tip die goed voor de wereld én voor jouw portemonnee is. Toen ik nog bij mijn ouders woonde, deed ik altijd een klodder Dreft op de pan en bij de volgende pan weer. Maar sinds ik op kamers woon, staat er een klein bakje naast de kraan. Hierin zit afwasmiddel gemengd met water. Dip je afwasborstel erin en je pan is zo schoon met minder afwasmiddel!

7) Minder vlees eten

Nog zo’n verandering sinds mijn leven op kamers begon. Minder vlees eten. Vlees eten is namelijk erg slecht voor het milieu. Koeien en varkens hebben veel eten nodig om te groeien en poepen giftige stoffen uit. Mijn huisgenootjes kookten vaak zonder vlees en ik merkte dat eerst niet eens. Als je veel groente en bonen eet, mis je niks en ben je een stuk goedkoper en gezonder uit.