Plasticvrij in je studentenhuis: zo doe je dat
Studentenleven

Plasticvrij in je studentenhuis: zo doe je dat

Deze week is het de Week van de Duurzaamheid. We weten allemaal dat we vervuilend leven, maar hoe kun je daar zelf in je eigen studentenhuis iets aan veranderen? Wij geven je vier tips!

1) Partycup-verbod

Tijdens een feestje worden vaak plastic bekers gebruikt. Heel begrijpelijk, want geen afwas... Glazen zijn een alternatief, maar een leukere optie is de ‘Everything but a cup party’-trend.

Iedereen neemt een voorwerp mee waarin hij of zij drinken kan doen. Dit is ook nog eens ontzettend grappig, kijk maar eens op TikTok. Iedereen kan natuurlijk ook gewoon zijn eigen drinkfles meenemen. Scheelt in ieder geval afwas én plastic.

2) Slimme boodschappen

Als je kleine, dagelijkse gewoontes verandert, kan dat zorgen voor een groot verschil. Denk aan het gebruik van een herbruikbare boodschappentas. Als je er altijd eentje bij je hebt, hoef je niet weer 10 cent te besteden aan een plastic variant.

Ook kun je naast een herbruikbare waterfles een herbruikbare koffiebeker of een thermofles meenemen. Als je dan een koffietje haalt, kun je vragen of ze het daarin willen doen. Soms krijg je dan zelfs korting!

3) Koop groot in

Eenmansverpakkingen zijn vaak superhandig per portie verpakt, maar dat kost ontzettend veel plastic. Als je een grote verpakking koopt, kan je er langer mee doen en zit er minder verpakkingsmateriaal om heen. Ook is dit uiteindelijk goedkoper, dus wederom een win-win-situatie.

4) Stralend duurzaam

Naast de voor de hand liggende duurzame producten zijn er ook steeds meer duurzame toiletartikelen. Zo zijn er tandenborstels van bamboe in plaats van plastic en kun je een herbruikbare menstruatiecup kopen in plaats van wegwerpartikelen. Ook zijn er soap bars en shampoo bars, zónder plastic verpakkingen. En jawel, er zijn zelfs herbruikbare wattenschijfjes en wattenstaafjes!

Waar ga jij mee aan de slag?