Judith.jpg
Ondernemerschap

Van hobby naar ondernemen: ‘Mijn doel is om zoveel mogelijk te leren over het ondernemen’

Creative Business-student Judith Bosch heeft sinds 2019 haar eigen onderneming. Dankzij haar interesse in het filmen is JB-films ontstaan. Op een dag kocht ze een camera en begon ze zich hierin te verdiepen. Later besloot Judith haar hobby om te zetten in een onderneming. “Het doel van mijn filmbedrijf is vooral dat ik er zelf veel van leer en mezelf kan blijven door ontwikkelen.”

Hoi Judith, wat bied je precies aan met je onderneming?

“Met mijn onderneming JB-films bied ik de mogelijkheid om promotiefilms te maken voor andere bedrijven. Mijn diensten variëren van sfeerimpressies tot aan een nieuwsitem voor verschillende soorten bedrijven.”

Waarom wilde je graag beginnen met ondernemen en waarom past dit zo goed bij jou?

“In mijn vorige mbo-opleiding op het Cibap heb ik drie stages van een half jaar gelopen bij verschillende filmbedrijven. Ik vond dat zo leuk om te doen dat ik uiteindelijk zelf een filmcamera heb gekocht. Ik heb zelf geleerd hoe ik zo’n camera moest gebruiken. Ik deelde eigen filmprojecten op sociale media, waardoor ik van kennissen en vrienden regelmatig de vraag kreeg of ik het leuk zou vinden om iets voor hen te maken. Dat heb ik een tijdje als hobby gedaan, maar uiteindelijk leek het me het beste om me in te schrijven bij de KvK. Daar leer je natuurlijk ook weer ontzettend veel van.”

Waar liep je zoal tegenaan tijdens het opzetten van je onderneming?

“Waar ik vooral tegenaan liep was het bepalen van mijn uurloon. Ik vond het lastig om aan mensen die ik goed ken een hoger bedrag te vragen. Het voelde alsof ik voor bekenden een lager tarief moest aanhouden. Dat is natuurlijk niet eerlijk, want ik verricht diensten en lever (wie mijn klant ook is) professioneel werk in. In het begin vond ik dat erg moeilijk. Voor bekenden hield ik expres de tarieven laag, maar naarmate de tijd vorderde begon ik te vragen wat ik ook echt hoorde te krijgen. Ik heb natuurlijk wel een mbo-diploma in the pocket en ben professional op dit gebied, dus dan mag ik dat ook wel vragen.”

Ik ben gaan ondernemen om mezelf verder te kunnen ontwikkelen en mijn beste kant te kunnen laten zien in mijn toekomstige baan als cameravrouw.

Wat is je doel met je onderneming?

“Het doel van mijn filmbedrijf is vooral dat ik er zelf veel van leer en mezelf kan blijven door ontwikkelen. Ik heb in de afgelopen jaren veel cameratechnieken en tips en tricks geleerd, maar ook hoe ik het beste storyboards kan maken, een shotlist kan maken en dat het belangrijk is dat ik klantencontact goed blijf onderhouden. Het onderhouden van een goed klantcontact levert uiteindelijk zoveel op.”

Wat zijn je toekomstplannen?

“Ik weet nog niet wat de toekomst mij gaat brengen, maar ik blijf het geweldig vinden als ik een nieuwe klus binnenkrijg en uiteindelijk de klant met een goed gevoel verder kan helpen door te doen wat ik het leukst vind. Daar gaat het mij om.”

Wilde je altijd al ondernemer worden?

“Nee, in eerste instantie heb ik nooit het idee gehad dat ik graag ondernemer wilde worden. Ik heb het gedaan om mezelf verder te kunnen ontwikkelen, waardoor ik mezelf beter kan profileren en mijn beste kant kan laten zien in mijn (hopelijk) toekomstige baan als cameravrouw/editor in een filmbedrijf.”

Welke uitdagingen als ondernemer ben je zoal tegengekomen?

“Ik heb een keer een klus gekregen waarvoor ik eigenlijk meer apparatuur nodig had dan dat ik zelf in bezit had. Daarvoor heb ik een oud stagebedrijf benaderd met de vraag of ik apparatuur kon lenen, zodat ik toch de klus kon aannemen en het project met trots heb kunnen afronden.”

Heb je tips voor studenten die ook willen ondernemen?

“Als je twijfelt om voor jezelf te beginnen zou ik zeggen: zeker doen! Je moet voor jezelf in gedachten houden dat het niet per se voor eeuwig hoeft te zijn. Je kan altijd zeggen dat je ermee ophoudt en dat je jezelf op een andere manier door gaat ontwikkelen in een bedrijf. Eén ding dat zeker is, is dat je er ontzettend veel van leert en daar gaat het natuurlijk om!”

Elcin Coraklar.jpg

Elçin Çoraklar

Elçin studeert Creative Business bij Saxion en werkt bij Saxion als Studentredacteur. Ze is erg ondernemend en heeft daarom ook altijd een volle agenda, maar toch houdt ze ruimte over om te genieten. In haar vrije tijd staat ze vaak in de keuken of droomt ze weg op Pinterest. Ook pakt ze regelmatig haar koffer om nieuwe plekken te ontdekken.