Student Ondernemerschap & Retailmanagement kijkt op haar telefoon saxion

Week van de Mediawijsheid: wat voor een moderator ben jij?

Van vrijdag 5 november tot vrijdag 12 november is het weer de Week van de Mediawijsheid en ook Saxion doet mee aan de campagne. Het thema dit jaar is 'Samen sociaal online', want hoever vind jij dat een online opmerking mag gaan?

De Week van de Mediawijsheid is een terugkerende campagne bij Saxion, aangejaagd door de opleiding Creative Business. In 2019 maakten studenten met behulp van de Saxion Video-Unit en de Saxion-bibliotheek zelf nepnieuws, creëerden ze een eigen wereld met een green screen en volgden ze een cursus vloggen. Vorig jaar was het thema 'Wat is jouw digitale balans?' en keek Creative Business-student Dide vijf films en documentaires die de schaduwkanten laten zien van de wereld van social media.

Pamflet

Dit jaar is het thema dus 'Samen sociaal online' en daarmee doen de organisatoren een dringend appèl op platformen en overheid om de roep om betere omgangsvormen serieus te nemen, te luisteren naar wat er onder de bevolking speelt en waar nodig actie te ondernemen. Mary Berkhout-Nio, programmadirecteur Netwerk Mediawijsheid overhandigde daarom zaterdag het Samen Sociaal Online-pamflet aan Sander Dekker, Minister voor Rechtsbescherming. "Als we sociale media een fijne plek voor iedereen willen laten zijn, moeten we nu met elkaar aan de slag, want er staat veel op het spel. Met elkaar kunnen we ervoor zorgen dat we samen sociaal online zijn", aldus het netwerk op hun website.

Wat voor een moderator ben jij?

In het kader van dat thema maakten de Saxion Video-unit, samen met de opleiding Creative Business, een interactieve video, waarin jij wordt gevraagd om na te denken over verschillende comments die worden geplaatst op sociale media. Vind je dat de comment geplaatst mag worden of blokkeer je hem? Kruip in de rol van moderator!

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.