Studente in gesprek

Saxion-minor Jobcoaching nu ook Noloc-erkend

Wist je dat er Noloc-erkende jobcoachopleidingen zijn? Tijdens een onafhankelijke audit wordt een opleiding getoetst aan de visie en eindtermen voor jobcoachopleidingen. Studenten krijgen een apart certificaat bij afronding van een Noloc-erkende jobcoachopleiding. De post-hbo opleiding bij Saxion was al één van de vier Noloc-erkende opleidingen. Nu is de minor ‘Jobcoaching van mensen met een arbeidsbeperking’ daarbij gekomen. Daar zijn we heel trots op! Jan Woldendorp van Saxion-academie Mens en Arbeid heeft de certificaten persoonlijk langs gebracht.

Minor Jobcoaching

De opzet van de post-hbo opleiding en de minor is redelijk vergelijkbaar. Het belangrijkste verschil is de doelgroep. De post-hbo opleiding is voor mensen die al werken als jobcoach en hun professionaliteit willen vergroten en versterken. Bij Saxion realiseerden ze zich dat er nog geen jobcoachopleiding was voor young professionals die de arbeidsmarkt nog niet hebben betreden, maar wel interesse hebben om zich die kant op te bewegen of er meer over willen weten. Dat kunnen studenten zijn van Saxion maar ook van andere hbo-instellingen. Het is een gevarieerde groep waardoor de studenten veel van elkaar kunnen leren. Jan geeft aan: “Nieuw bloed in het vak, dat is toch echt een aanwinst en geeft weer nieuwe impulsen. Geweldig om te zien dat er bij deze jonge mensen oprechte interesse is voor jobcoaching. Ze zijn er vaak mee in aanraking gekomen door een eerdere stage of omdat ze iemand in hun omgeving kennen die door een jobcoach is begeleid.”

Noloc-certificaat wordt uitgereikt aan studente door Jan Woldendorp van Saxion-academie Mens en Arbeid

Wat we studenten willen meegeven

Belangrijk om aan de studenten mee te geven zijn de grotere maatschappelijke bewegingen. Het vakgebied wordt in de opleiding in een breder theoretisch kader geplaatst. Zo komen we uit een periode met veel nadruk op marktwerking en zien we nu dat de overheid weer meer betrokken is. Kijk bijvoorbeeld naar de Banenafspraak. Ook is er bij werkgevers veel aandacht voor social responsibility en inclusief HRM. Dat neemt niet weg dat je je als jobcoach nog steeds een beetje activistisch zult moeten opstellen: je moet echt gaan voor je klant en niet zomaar genoegen nemen met een nee in de organisatie. Ook leerzaam is de kruisbestuiving tussen de jobcoachopleidingen, de andere opleidingen van Saxion-academie Mens en Arbeid en de lectoraten.

Waarom is de Noloc-erkenning belangrijk?

Jan benadrukt dat ze de meerwaarde zien van samenwerking met beroepsverenigingen zoals Noloc en dat ze de kwaliteit van hun opleiding natuurlijk graag willen aantonen. Ze willen ook graag dat studenten al vroeg verder kijken naar hun toekomst en aansluiting zoeken met het werkveld. “Het is een mooi extra waardepapier dat ze fysiek in handen krijgen als eerste opstap naar de certificering richting Register Jobcoach. Al is het natuurlijk ook noodzakelijk om daarvoor vlieguren te maken in het vak”, aldus Jan.

In februari start de Saxion-minor Jobcoaching van mensen met een arbeidsbeperking weer. De post-hbo opleiding Jobcoach bij Saxion start in maart 2022.