Goed1-min.png
Studentenleven

Herman draagt trui van Amber en Sanne tijdens Elfstedentochtjournaal: ‘Het is gewoon gelukt’

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

‘Onbeschrijfelijk’, zo omschrijven Fashion and Textile Technologies-studenten Sanne Brink en Amber Knüfken het moment dat ze hun trui, die ze met behulp van drie docenten produceerden, dinsdagmiddag voorbij zagen komen in het Elfstedentochtjournaal van de NOS. “We hebben er een maand lang keihard aan gewerkt.”

Medio november deed de NOS een oproep om truien te breien voor presentator Herman van der Zandt, zodat hij deze kon dragen tijdens de verschillende Elfstedenjournaals van dinsdag 4 januari. Gisteren was het namelijk precies 25 jaar geleden dat de laatste Elfstedentocht werd gereden en de gehele dag werd er door de NOS teruggeblikt op deze schaatstocht uit 1997. Docenten Jan-Chris Hullegie, Yvonne Hillebrand en Peter Linde van de opleiding Fashion and Textile Technologies zagen de oproep als een mooie kans voor hun studenten en stuurden al snel een mail rond.

“Daarin vroegen ze wie daaraan mee wilde werken”, legt student Sanne Brink uit. “Ik heb gelijk aangegeven dat ik dat wel wilde, want het leek me heel erg leuk.” Ook medestudent Amber Knüfken was meteen enthousiast. “Het leek me super interessant. Sanne en ik kenden elkaar nog niet, maar toen bleek dat zij zich ook had opgegeven, hebben we gelijk contactgegevens uitgewisseld en zijn we die weken daarna aan de bak gegaan.”

Goed teken

Samen met de docenten gaan ze aan de slag in het breilokaal van het Epy Drost-gebouw, waar eerst inspiratie werd opgedaan. Amber: “Het moest natuurlijk iets met schaatsen te maken hebben en we wilden ons focussen op Noorse truien, vanwege de print. We hebben een aantal voorbeeldtruien bekeken en gekeken welke kleuren we bij de presentator vonden passen. Het is een stoere man en we wilden de typisch Nederlandse kleuren rood, wit en blauw gebruiken, die kleuren springen er namelijk echt uit.” Sanne: “Zodoende hadden we al snel een ontwerp. Die hebben we in een computerprogramma gezet en die vervolgens aangesloten aan de breimachine.”

Amber.jpg
Amber over het moment dat ze hun trui voor het eerst op televisie zag

Op de trui zijn schaatsende poppetjes, sneeuwvlokken én de tekst ‘Fryslân Boppe’ te zien. “Het was een gecompliceerd ontwerp, want we moesten het omzetten in pixels en daardoor in het programma Paint elk vakje inkleuren. Dat was een heel karwei”, lacht Amber.

Uiteindelijk heeft Amber de trui persoonlijk afgeleverd in Hilversum. “Als we deze zouden versturen, was-ie in verband met corona waarschijnlijk te laat aangekomen. Dat risico wilden we niet nemen. Na het inleveren kregen we gelijk een mail van de receptionist dat ze de trui heel mooi vond. Toen dachten we al: dat is een goed teken.”

Onbeschrijfelijk

Afgelopen maandagavond zat Amber nietsvermoedend televisie te kijken, toen er opeens een vooraankondiging verscheen van de Elfstedenjournaals. “Dat was echt niet normaal. Het journaal was net afgelopen en het was reclame, maar opeens zag ik een bekende trui. Toen heb ik ‘m gelijk op pauze gezet. Het bleek een voorstukje van de Elfstedenjournaals en toevallig droeg hij net onze trui. Dat gevoel was echt fantastisch. We hebben er een maand lang keihard voor gewerkt en het was gewoon gelukt. Echt onbeschrijfelijk.”

(tekst gaat verder onder de afbeelding)

Dinsdag was het vervolgens de grote dag en tijdens de verschillende Elfstedenjournaals worden er diverse truien gedragen. Tijdens de uitzending van 13.15 uur is de trui van Sanne en Amber aan de beurt. Sanne: “Ik heb ieder uur even gespiekt en het was heel erg leuk om onze trui uiteindelijk voorbij te zien komen. Mooi ook dat onze namen in beeld kwamen én dat hij zich nog even omdraaide, zodat je ‘Fryslân Boppe’ op de achterkant zag staan.” Amber: “Ik heb de uitzending opgenomen en gelijk naar m’n opa’s en oma’s gestuurd.”

En wat er nu met de trui gebeurt? De studenten hebben slechts één exemplaar geproduceerd en dus willen ze die graag terug. “Als het goed is, stuurt de NOS ‘m weer naar ons”, aldus Sanne. “En dan krijgt-ie een mooi plekje bij ons op de academie.”

Uitzending gemist?

Wil jij de uitzending waarin Herman van der Zandt de trui van Sanne en Amber draagt terugkijken? Dat kan hier. De trui is te zien in aflevering 6.

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.