Dominique Pilkes
Onderwijs

Verkiezingen: Dominique ontwierp de campagne First Time Voters voor de gemeente Deventer

Saxion-student Dominique Pilkes ontwierp met haar projectgroep een jongerencampagne voor First Time Voters bij de gemeenteraadsverkiezingen. “De gemeente Deventer gaat enkele onderdelen inzetten op sociale media. Als je ’t mij vraagt, is ons project honderd procent geslaagd!”

Ha Dominique, welke opleiding volg je?

“Ik zit in mijn tweede jaar van de studie Creative Business, waar ik de specialisatie Journalistiek en Voorlichting volg. Daarnaast volg ik het Honours Programma Changing Leadership!”

In welk kader heb je First Time Voters gedaan?

“In kwartiel twee heb ik het First Time Voters-project gedaan, voor het vak Project Voorlichtingscampagne.”

Vertel!

“Het vak was ingericht om een campagne te maken voor de gemeenteraadsverkiezingen van Deventer. De gemeente Deventer heeft ons gevraagd om de voorlichtingscampagne te realiseren. Wij hebben hier onderzoek voor gedaan: welke jongeren stemmen het minst, wie moeten wij enthousiasmeren of informeren over de campagne en hoé gaan we dit doen? Alles draaide om de verkiezingen van 14, 15 en 16 maart. Het doel was om met de campagne zoveel mogelijk First Time Voters naar de stembus te krijgen.”

Is de opdracht voor je gevoel geslaagd?

“Onze campagne is, als je het aan mij vraagt, honderd procent geslaagd! Dat bleek uit ons cijfer, maar ook uit het enthousiasme van de gemeenteraad, van wie twee afgevaardigden aanwezig waren tijdens de assessments. Onze projectgroep bestond ook nog uit Dion Bruinink, Sarah Hobert en Henk Harmsen. We hebben iets compleets neergezet, iets wat direct gebruikt kon worden. En dat gaat ook gebeuren! De gemeente Deventer gaat enkele onderdelen van onze campagne inzetten op sociale media. Dat is wel iets om echt trots op te zijn. Het maakt een schoolproject echt leuk!"

Er gebeurt, zeker nu, zoveel in de wereld. Zoveel wat ook met de toekomst te maken heeft. Daarom is het jammer dat er veel jongeren (nog) niet stemmen. De jongeren moeten later zelf aan het roer staan en stemmen is maar een kleine stap daar naartoe.

Dominique Pilkes
Saxion-student Dominique Pilkes ontwierp met haar projectgroep de First Voters-campagne voor de gemeente Deventer

Wat heb je er zelf van geleerd?

“Wat zo leuk is aan deze campagne, is dat je een geheel neerzet. Studieprojecten kunnen vaak erg hypothetisch zijn. Je weet dan niet altijd waar je het voor doet, los van het cijfer. Dat maakt het soms lastig. Bij dit project was het doel duidelijk en was er een mogelijkheid dat jouw werk echt gebruikt zo gaan worden. Daarnaast ben ik zelf ook geïnteresseerd in politiek, dus is het een enorme kans om zo'n project voor school uit te mogen voeren. Die kans krijg je niet altijd. Dit zijn de momenten waar je zoveel mogelijk uit je studie kunt halen en dat ook echt moet doen, want de uitkomst is supergaaf.

Inhoudelijk was het erg opvallend hoeveel jongeren niet stemmen en politiek saai vinden. Een overgroot deel weet niet wat gemeenteraadsverkiezingen zijn en waarom zij als jongeren daar invloed op zouden kunnen hebben. De hoeveelheid informatie uit de landelijke verkiezingen lijkt zoveel groter, terwijl de gemeenteraad meer invloed heeft op jouw eigen wijk of zelfs straat.”

Waarom is het First Time Voters-project voor jouw gevoel juist nu zo belangrijk, als je naar de wereld kijkt?

“Er gebeurt, zeker nu, zoveel in de wereld. Zoveel wat ook met de toekomst te maken heeft. Daarom is het jammer dat veel jongeren (nog) niet stemmen. De jongeren moeten later zelf aan het roer staan en stemmen is maar een kleine stap daar naartoe. Ook is het goed om te weten dat er inmiddels zoveel jongeren verkiesbaar staan, die jou begrijpen. Ik denk dat het belangrijk is dat iedereen zich daar bewust van is. Je kunt stemmen op een leeftijdsgenoot of iemand die zelfs jonger is dan dat jij bent. Dat is best gaaf. Er is dus maar één ding dat ik kan toevoegen: stem 16 maart!”

Poster Gemeenteraadsverkiezingen-min.jpg

Volg de First Time Voters-campagne van Dominique, Dion, Sarah en Henk op Instagram! Op 14, 15 en maart 16 zijn ook de campagneposters van het project te bewonderen in de centrale hal van Saxion in Deventer.

De poster op de foto werd ontworpen door Creative Business-studenten Berber Dijkhuis, Klaas Groenewold, Emy Hogeman en Marloes Woudstra.

Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.

Gerelateerde artikelen

Noa Lohuis en Babet Jansen Ondernemerschap

Hoe Noa en Babet hun passie voor hospitality bundelden: ‘We dachten: dit kunnen wij ook!’

24 april 2024
Dag van de Aarde 2024 Corporate

Dag van de Aarde 2024

22 april 2024
Onderzoek

Bastienne Bernasco is PD-kandidaat: een strijdbare generalist