Lieke

Lieke vond in een mum van tijd een stage én een baan

Creative Business-student Lieke Nijhuis merkte in de eerste week van haar minor al dat deze niet bij haar paste en dus ging ze razendsnel op zoek naar een stage. Die vond ze bij organisatieadviesbureau KNYFE en het klikte zo goed dat ze er niet alleen stageliep, maar er ook een bijbaan aan overhield.

Hoi Lieke, jij hebt supersnel je stage gevonden. Hoe is dat gegaan?

“Ik volgde een minor, maar na een week merkte ik dat ik het echt niet leuk vond. Dus ik stopte met mijn minor, maar ik wilde echt geen studievertraging. Toen heb ik contact opgenomen met school; als ik heel snel iets vond, mocht ik gaan stagelopen. Van school kreeg ik een Excel-bestandje met plekken die nog vrij waren. Ik had niet zo veel eisen: ik wilde gewoon geen vertraging en iets creatiefs. Dat zag ik bij deze stage en toen dacht ik: prima.”

Welke stage was dat?

‘’Ik ging stagelopen bij KNYFE, kwartiermakers voor onderwijs, cultuur en innovatie. KNYFE heeft verschillende projecten lopen: van strategie en organisatieadvies tot verandermanagement, onderzoek, directievoering, implementatie en coaching. Ik heb meegeholpen met het evenement Dutch Innovation Days.’’

Wat mocht je allemaal doen?

“Ik heb dus geholpen met het opzetten van Dutch Innovation Days. Het was de eerste keer dat dit event werd georganiseerd. Het hele team was nieuw en er was nog niemand voor de content, dus dat werd ik. Ik deed de social media en de website, maar ik heb ook productie gedraaid en video’s ge-edit. Ik stond er helemaal alleen voor op dit vlak en daarvan heb ik heel veel geleerd, maar als ik hulp nodig had, was dat er wel."

Dit was je tweede stage, was dat heel anders dan je eerste stage?

“Mijn eerste stage was bij een marketingbureau met veertig werknemers en daar moest ik door corona bijna de hele periode thuis werken. Daardoor kan ik het niet echt goed vergelijken. Ik moest daar voornamelijk blogs schrijven en de social media bijhouden. Het was vooral erg anders omdat ik daar al een maand van tevoren een planning kon maken met mijn taken. Dat is nu niet het geval. Je wist nog niet eens wat je de volgende dag ging doen.”

Je werkt nu zelfs bij KNYFE. Hoe is dat gekomen?

“Aan het eind van mijn stage hadden we een eindgesprek en daarin gaven ze aan dat ze me eigenlijk nog heel hard nodig hadden. Dus nu werk ik hier als bijbaan, twee dagen in de week. Ik ga ook bij KNYFE afstuderen.”

Wat vind je het leukst aan deze stage?

“Ik vond de vrijheid het leukste. Ik mocht alles zelf bedenken en mijn ideeën werden ook echt uitgevoerd. Het werk was ook heel verschillend: van content maken tot productie draaien in Amsterdam of Hilversum. In Concordia hebben we heel veel dingen opgenomen, waar ik dus ook bij mocht zijn.”

Wat zijn jouw tips voor het vinden van een leuke stage?

“Je weet nooit hoe iets gaat, maar dat kan ook iets positiefs zijn. Bij mijn eerste stage hadden ze eerst al een stagiair, dus ben ik een minor gaan doen. Drie weken van tevoren werd ik gebeld dat ik daar toch kon stagelopen. Ik dacht eerst dat het heel belangrijk was om te kijken naar je taken. Na twee stages ben ik erachter gekomen dat naar je gevoel luisteren veel belangrijker is. Als het goed voelt, moet je het gewoon doen. Ik denk dat ik hier mag blijven omdat ik veel verantwoordelijkheid heb genomen.”

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.