MarkeTwinn.jpg
Ondernemerschap

De tweelingzussen van MarkeTwinn: ‘We zijn zó verschillend, waardoor we elkaar heel goed aanvullen’

Creative Business-studenten Evi en Dide Tanck zijn tweelingzussen en de creatieve breinen achter hun bedrijf MarkeTwinn. Met een sterke visuele identiteit brengen ze ondernemingen naar een next level. 'Een ijzersterk karakter met een wauw-factor' is het doel van MarkeTwinn, vertellen Evi en Dide.

Hoi, wat bieden jullie precies aan met MarkeTwinn? 

Evi: “We vormen de complete visuele identiteit van bedrijven. Van logo’s ontwerpen tot aan een kleurenplan. We hebben onder andere bouwbanners ontworpen voor een tof project in ons dorp en hebben ontwerpen gemaakt voor bedrijfswagen. De vraag was om visueel aantrekkelijke bouwbanners neer te zetten op de bouw zodat je niet van die saaie bouwborden hebt maar dat mensen er ook naar omkijken.  

Naast het visuele richten we ons ook op marketingconcepten. Dat is ook onze specialisatie binnen de opleiding. We willen daarbij mensen helpen die een product in de markt willen zetten. We kijken naar hoe zij dat het beste kunnen doen en schrijven een marketingplan en geven hier vervolgens advies over.” 

Dide: “We bieden ook webdesign aan. We al een aantal websites vormgegeven en gebouwd en merkten gelijk dat we dat allebei heel leuk vinden. Naast webdesign doen we ook aan de copywriting.” 

Volledig aan het groeien dus! Hebben jullie allebei ook specialisaties waar jullie ieder goed in zijn? 

Dide: “Ik denk dat jij wel beter bent in teksten schrijven (tegen Evi). Evi schrijft vaak teksten voor websites, social media en blogs en ik houd mij vaak bezig met het bouwen en ontwerpen van een website. Het grappige is dat wij erg verschillen in de manier waarop we werken en dingen aanpakken. Evi is een echte chaoot en impulsief en dat zorgt voor lekkere creatieve ideeën.”  

Evi: “Dide is daarentegen gestructureerder, perfectionistisch en bewaakt het overzicht en zorgt ervoor dat alles tot in de puntjes netjes is uitgewerkt zodat het aangeleverd kan worden bij klanten. Dide regelt dan ook vaak de boekhouding.” 

Dide: “We zijn nu beide aan het afstuderen en doen dit bewust beide bij een heel ander bedrijf, zodat we beide wat anders leren. Evi studeert af bij een communicatiebureau en ik ben aan de bedrijfskant op een marketingafdeling.” 

“We kunnen heel goed sparren en daardoor tot unieke inzichten komen. Ik hoef soms Dide alleen aan te kijken en ik weet al wat zij bedoelt.” 

Hoe is het idee voor een onderneming ontstaan? Vooral een onderneming samen.  

Evi: “Eigenlijk wouden we altijd al een onderneming samen beginnen. We kunnen heel goed samenwerken. Vandaar dat we altijd dachten, we willen in hetzelfde bedrijf werken. Later dachten we, maar leuker is het om eigen baas te zijn. Toen is het idee voor MarkeTwinn ontstaan!” 

Dide: “Eerst was het idee om na onze opleiding samen een onderneming te starten. Maar we merkten dat we nu al specifieke aanvragen kregen. Toen hebben we besloten om ons nu al in te schrijven en te beginnen met ondernemen.” 

En wat maakt jullie anders? 

Evi: “De kracht van ons samen. We kunnen heel goed sparren en daardoor tot unieke inzichten komen. We springen gemakkelijk in omdat we elkaar door en door kennen. Ik hoef soms Dide alleen aan te kijken en ik weet al wat zij bedoelt.”  

Dide: “Je hebt altijd wel iemand nodig om mee te sparren wanneer je een andere blik nodig hebt op je werk. Dat kunnen wij met elkaar.” 

Evi: “We zijn ook zó heerlijk kritisch op elkaar! Omdat je elkaar zo goed kent, kun je elkaar van alles zeggen. Geen moeite mee dus, haha!” 

Liepen jullie ook tegen bepaalde dingen aan tijdens het opzetten van jullie onderneming? 

Evi: “Er komt veel meer bij kijken dan dat je van tevoren denkt. We waren begonnen met de dingen die wij zelf ook leuk vinden, zoals het logo en een domeinnaam, terwijl dat meer de randzaken waren. De hoofdzaken waren we compleet vergeten. Zoals de ondernemingsvorm of de financiële kant.”  

Wat is jullie doel met MarkeTwinn? 

Evi: “Eerst focussen op mensen die momenteel bewust naar ons toekomen, in plaats van nieuwe klanten werven. We waren namelijk een beetje overvallen met het enthousiasme van mensen die naar ons toekwamen met aanvragen en vraagstukken.” 

Dide: “De droom voor de toekomst is om een onderneming te worden met meerdere werknemers, zodat iedereen ook echt een eigen specialisatie krijgt. Voor nu vinden we het vooral leuk om alles zelf te mogen doen. Zo blijft het werk heel afwisselend. Maar mochten we groeien als bedrijf, dan lijkt het ons tof dat iedereen een eigen specialisatie krijgt en we van elkaar kunnen leren. We zouden wel graag zelf het klantcontact willen houden, want dat is iets wat we beide heel leuk vinden!” 

Hebben jullie tips voor studenten die ook willen ondernemen? 

Evi: “Ik denk eerst rustig kleine opdrachtjes zoeken en daarmee beginnen. Vooral dingen aanbieden die jij leuk vindt om te doen omdat dat jou passie moet zijn. Want dan kun je goed werk aanleveren.”  

Dide: “En ik denk ook wel niet bang zijn om hulp te vragen aan mensen om je heen.”  

Deel je verhaal!

Elke eerste woensdag van de maand spreken we studenten met een eigen onderneming. Ken of ben jij ook zo'n student? Mail dan naar nieuws@saxion.nl!

Elcin Coraklar.jpg

Elçin Çoraklar

Elçin studeert Creative Business bij Saxion en werkt bij Saxion als Studentredacteur. Ze is erg ondernemend en heeft daarom ook altijd een volle agenda, maar toch houdt ze ruimte over om te genieten. In haar vrije tijd staat ze vaak in de keuken of droomt ze weg op Pinterest. Ook pakt ze regelmatig haar koffer om nieuwe plekken te ontdekken.

Gerelateerde artikelen

Naomi Onderwijs

Studentondernemer Naomi is een echte allrounder: 'Dat is de kracht van mijn bedrijf'

07 december 2022
SteijnErik.jpg Ondernemerschap

Ondernemende studenten Erik en Steijn: ‘Je moet soms in het diepe spingen’

08 december 2021
Judith.jpg Ondernemerschap

Van hobby naar ondernemen: ‘Mijn doel is om zoveel mogelijk te leren over het ondernemen’