Eli.jpg
Ondernemerschap

Eli maakt het leven makkelijker voor ouders: slaaptrainers voor een betere nachtrust

Elcin Coraklar.jpg
Elçin Çoraklar Leestijd Minuten

Eli Wijfjes is in 2019 begonnen met zijn idee voor Vroege Vogeltjes. Ondertussen heeft Eli 4000 gezinnen geholpen en is hij de winnaar van het Saxion Ondernemers Award voor de categorie START. Dankzij zijn opleiding Toegepaste Psychologie heeft hij onderzoek gedaan naar de doelgroep kinderen en weet hij wat kinderen nodig hebben voor een goede nachtrust. Wat Eli verkoopt en zijn onderzoek achter dit idee lees je in het volgende artikel.

Hoi Eli, wat verkoop je met Vroege Vogeltjes?

“Met Vroege Vogeltjes verkoop ik een Slaaptrainer. Deze slaaptrainer is een klokje waarmee je je kind door middel van kleur kan laten zien of het dag of nacht is. Veel kinderen kunnen nog niet klokkijken, maar kunnen wel kleuren van elkaar onderscheiden. Zodra de oogjes van de slaaptrainer open zijn is het dag en als ze dicht zijn is het nacht. De kleur geel wordt geassocieerd met daglicht en de kleur blauw met nachtlicht. Op deze manier weet het kindje wanneer het dag of nacht is.

Bijvoorbeeld als een kind om 5 uur s’ ochtend wakker wordt, kan je niet tegen zeggen: “Je moet verder slapen tot 7 uur.” Ten eerste kan een kind niet klokkijken en daarbij is slapen een veelste abstract concept voor een kind. In plaats daarvan kun je wel zeggen, “je moet zachtjes doen tot het lampje geel wordt.

Op deze manier leren kinderen een gezond dag- en nachtritme en kan ook de ouders net wat langer slapen, wat ze minder prikkelbaar en meer liefdevol laat reageren op het kind.”

Waarom heeft een kind het nodig om een onderscheid te maken tussen dag en nacht?

“Veel kinderen hebben moeite met een dag- en nachtritme en hebben geen besef van tijd. Hierdoor worden ze vroeg in de ochtend wakker en maken ze ook andere gezinsleden wakker.

Toen ouders dit kochten en ik met ze in gesprek ging, kwam ik erachter hoe groot het probleem is. Toen dacht ik, als dit zo’n groot probleem is en ik hiermee heel veel ouders kan helpen, wat speelt er dan nog meer op het gebied van slaap. Toen ging ik de minor Startup Ondernemer doen en tijdens deze minor kwam ik erachter dat er nog veel meer problemen spelen rondom slaap. Vroeg wakker worden is daar maar eentje van.”

(tekst gaat verder onder de afbeelding)

Slaaptrainer.jpg

Welke problemen spelen er nog meer rondom slaap?

“Kinderen die het bed ritueel uitstellen is ook een herkenbaar probleem voor ouders. Ook heb je kinderen die s’ nachts heel veel wakker worden. Dit zijn vaak de wat jongere kinderen. Dat heet slaapassociaties. Een slaapassociatie is ieder hulpmiddel dat bijdraagt om het kind in slaap te laten vallen. De slaapassociaties kunnen ervoor zorgen dat als het kind s ’nachts wakker wordt en het geen toegang heeft tot die associatie, dat hij dat nodig heeft om verder te slapen.

Ik ben door mijn onderzoek achter gekomen dat deze problemen het meest voorkomen, zonder dat er medische oorzaken zijn. Er zijn heel veel oplossingen en trucjes vanuit de psychologie om deze problemen aan te pakken.”

Wat zijn die oplossingen?

“Een gedeelte daarvan zou bestaan uit kennis, dus ouders inlichten hoe een normale slaap eruit ziet. Want als je verwachtingen kan aanpassen bij ouders over de slaap van hun kind, kunnen ze er makkelijker mee omgaan. Een ander gedeelte van mijn oplossing bestaat uit tools, het belonen van gedrag werkt namelijk heel goed op kinderen van jonge leeftijd.

Hiervoor heb ik beloningskaarten gemaakt die ouders kunnen ophangen in de kinderkamer. Je legt aan het kind uit dat goed gedrag beloond wordt. Bijvoorbeeld, als ze zich twee nachtjes achter elkaar aan de afspraak van het lampje houden, krijgen ze een cadeautje. Deze beloningskaarten kunnen ook leiden naar een slaapdiploma die de kindjes ontvangen. Hiermee worden kinderen op een hele positieve manier geconditioneerd om zich te houden aan de afspraak die de ouder wil dat het kind zich aan houdt.”

Superleuk! Wat verkoop je nog meer?

“Vanaf volgende maand heb ik ook een droombox waar alle informatie en tools inzitten die ouders kunnen inzetten. Eén van de tools is de slaaptrainer en natuurlijk het beloningsprogramma met het slaapdiploma. Ook zitten er bed ritueelkaartjes bij. Dit zijn kaartjes voor ouders die moeite hebben met consequent zijn rondom het bed ritueel. Het zijn allemaal kaartjes die je op je eigen volgorde kan vastmaken aan een ring, zoals tandenpoetsen, douchen of een boek lezen. Op deze manier weten de kinderen waar ze aan toe zijn tijdens een bed ritueel.”

Je hebt gewonnen bij de Ondernemers Award! Hoe heb je dat ervaren?

“Het was onvoorstelbaar! Ik kreeg de publieksprijs en uiteindelijk ook de juryprijs voor de categorie START. Maar daarbij heb ik ook heel veel mensen leren kennen voor mijn bedrijf. Ik ben heel blij dat ik hiervoor de kans heb gekregen en zal het geld investeren in mijn producten, onderzoek en natuurlijk de branding.”

Elcin Coraklar.jpg

Elçin Çoraklar

Elçin studeert Creative Business bij Saxion en werkt bij Saxion als Studentredacteur. Ze is erg ondernemend en heeft daarom ook altijd een volle agenda, maar toch houdt ze ruimte over om te genieten. In haar vrije tijd staat ze vaak in de keuken of droomt ze weg op Pinterest. Ook pakt ze regelmatig haar koffer om nieuwe plekken te ontdekken.