Arthur Timmerhuis - foto Thomas Busschers
Corporate

'Elke keer verrassen de studenten me met hun ideeën’

Anne Hurenkamp
Anne Hurenkamp Leestijd Minuten

Hij werkte jaren in de bouwwereld maar zette een vervolgstap naar het onderwijs, vertelt Arthur Timmerhuis. Ruim twee jaar is hij nu docent Bouwkunde bij Saxion. “Als ik studenten uitdaag om na te denken over het verschil dat zíj in de toekomst van de bouw kunnen maken, verrassen ze me juist weer met hun eigen frisse blik. Daar word ik heel vrolijk van.”

Bij zijn sollicitatie bij Saxion viel er veel op zijn plek, vertelt Arthur Timmerhuis. Hij volgde er zijn eigen opleiding Bouwkunde destijds, deed daarna acht jaar ervaring op in de aannemerij en bij een ingenieursbureau. Vervolgens werkte hij negen jaar in middelbaar beroepsonderwijs. “Ik vond het destijds al ontzettend leuk om stagiaires te begeleiden. Ook al toen ik nog in de praktijk werkte. Misschien hielp het mee dat ik uit een onderwijsfamilie kom. Op een gegeven moment heb ik zelf de stap naar het onderwijs gezet. Saxion is nu de tweede onderwijsinstelling waar ik werk. Als docent Bouwkunde kan ik weer meer met de inhoud van mijn vak bezig zijn en me verder ontwikkelen. Het was bijzonder om in coronatijd te starten, maar ik heb er geen dag spijt van gehad.”

In de voorhoede

Arthur werd al vanaf zijn eerste werkdag ingezet op Smart Building, een specifieke leerlijn binnen de opleiding Bouwkunde. “Smart Building gaat over verduurzaming in de bouw. Bijvoorbeeld over klimaatadaptatie en energieneutraal bouwen. Over de toekomst van ons vakgebied. Het onderwerp is ontzettend actueel en wordt eigenlijk elke maand actueler, met de snelle verandering van het klimaat en de stijgende energieprijzen. In de opleiding zijn we daar ook erg druk mee. Het daagt me uit om echt in de voorhoede van mijn vakgebied bezig te zijn, studenten hierin mee te nemen en samen op een innovatieve manier naar vraagstukken te kijken.”

Frisse blik van studenten

Samen naar dingen kijken. Daarin zit precies het plezier dat Arthur bij het lesgeven ervaart. “Samenwerken met studenten is mooi. Door alle kennis en ervaring die je zelf in je vakgebied hebt opgedaan, ben je soms bevooroordeeld, of zíe je bepaalde dingen niet. Ik vind veel van onze studenten juist erg onbevangen. Ik geef les in het eerste en tweede jaar van de opleiding. Daarnaast begeleid ik studenten bij hun projecten in het derde en vierde jaar. Elke keer verrassen ze me met hun ideeën. Ze laten mij op een andere manier kijken naar het vakgebied dat ik al zo lang ken. Ik denk dat we die frisse blik van studenten, die nog niet gevormd is door de bouwwereld, de komende jaren hard nodig hebben. Ik vind dat heel waardevol om te ervaren.”

Ik vind veel van onze studenten juist erg onbevangen. Ik denk dat we die frisse blik van studenten, die nog niet gevormd is door de bouwwereld, de komende jaren hard nodig hebben. Ik vind dat heel waardevol om te ervaren.

Arthur Timmerhuis - foto Thomas Busschers
Arthur Timmerhuis verruilde de bouwwereld voor een baan als docent Bouwkunde bij Saxion

Praktijkervaring

Natuurlijk kan hij ook veel van zijn praktijkervaring kwijt in het onderwijs. “Zelf vind ik het bijna een voorwaarde dat je praktijkervaring hebt, wanneer je les gaat geven in het beroepsonderwijs. Dat je de aansluiting met die praktijk kent, waarvoor we onze studenten opleiden. En ik heb de bouw eigenlijk nooit losgelaten. Zelf heb ik net een nieuw huis gebouwd, met een aannemer. Het is bijna energieneutraal. De afgelopen tien jaar ben ik vier keer verhuisd. Het is bijna een hobby aan het worden. Het lesgeven binnen Smart Building inspireert me in mijn eigen leven. Ik neem mijn eigen ervaringen rond energieneutraal bouwen weer mee in mijn lessen. Dan praat ik met studenten over de werking van de nieuwe warmtepomp die ik thuis geïnstalleerd heb. Het is een mooie wisselwerking, al met al.”

Idealisme

Hoe kijkt Arthur na ruim twee jaar naar zijn loopbaan binnen de hogeschool? “Onlangs had ik het met mijn teamleider over mijn toekomst. Ik heb best wel ambities, misschien om nog eens hoofddocent te worden, maar eigenlijk draait het bij om twee dingen. Ik wil me verder specialiseren in de inhoud van mijn vak én ik wil met studenten blijven werken. Administratieve taken mogen niet de overhand krijgen in m’n werk. Misschien zit in dat lesgeven ook een stukje idealisme. Ik wil studenten zo graag aansporen om na te denken over de toekomst van de bouw, in een wereld die zo snel verandert.”

In het onderwijs ben je veel meer dan een functie. Ik heb me hier op verschillende vlakken enorm kunnen ontwikkelen.

Arthur Timmerhuis - foto Thomas Busschers
Arthur Timmerhuis verruilde de bouwwereld voor een baan als docent Bouwkunde bij Saxion

Kasteel Twickel

En dat vakspecialisme? “Ik ben nu bezig met de master Architectuurgeschiedenis en Monumentenzorg, bij de Universiteit van Utrecht. Ook daarin richt ik me volop op het thema verduurzaming. Bij nieuwbouwwoningen is dat allemaal niet zo moeilijk meer. De uitdagingen zitten ‘m natuurlijk in gebouwen van vóór 1970 en bij monumenten. Wat ik leer, kan ik weer combineren met mijn kennis over Smart Building. Het inspireert me ook weer voor mijn lessen. Zo onderzoek ik nu de verwarmingsgeschiedenis van Kasteel Twickel en hoe we daar in de toekomst het beste mee om kunnen gaan. Zonder mijn huidige functie had ik dit inhoudelijke pad nooit bewandeld. Saxion is dus ook een opstap voor mij geweest om me verder te ontwikkelen. Ik kies er nu echt voor om een vakspecialist te worden.”

Innovatieve omgeving

Een duidelijke koers dus, voor deze eerste jaren binnen de hogeschool. En als we de klok toch wat vooruitzetten? “Ik zie hier continu kansen voorbij komen, maar er is ruimte om zelf de keuze te maken die bij je passen. Misschien wil ik nog wel eens doorgroeien naar een andere positie, maar ik ben nu gelukkig met wat ik doe. Werken bij Saxion is voor mij nu een optelsom van een aantal dingen: je hebt zelf veel verantwoordelijkheid, je kunt kiezen uit verschillende mogelijkheden die op je pad komen én je werkt met studenten in een dynamische en innovatieve omgeving. Er komt ontzettend veel samen in onze gebouwen. Dat maakt het een interessante werkplek voor nieuwe collega’s, denk ik. In het bedrijfsleven bén je vaak een bepaalde functie. Sommige mensen verschuilen zich daar ook achter. In het onderwijs ben je veel meer dan een functie. Ik heb me hier op verschillende vlakken enorm kunnen ontwikkelen. Als je hier met de goede mindset binnenstapt, gaat er een wereld voor je open.”

Fotografie: Thomas Busschers

Wil jij verschil maken voor de wereld van morgen?

Bekijk onze vacatures!
Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.

Gerelateerde artikelen

Functioneel hout Organisatie

Functioneel hout als toekomstbestendig bouwmateriaal: Saxion en Gooskens Hout intensiveren samenwerking met betrekking tot onderzoek en innovatie

01 december 2022
Sander Vos-min.jpg Corporate

‘In m’n werk wil ik de beste versie van mezelf zijn, om meerwaarde te leveren aan de hogeschool die Saxion is’

28 november 2022
Onderzoek naar 3D-betonprinten van hogeschool Saxion wint tweede prijs RAAK-award Onderzoek

Onderzoek naar 3D-betonprinten van hogeschool Saxion wint tweede prijs RAAK-award