Eline
Onderwijs

Hoe Eline marketing met diabetesinnovatie combineerde: ‘Ik wil mensen helpen naar een gezonder leven’

Elcin Coraklar.jpg
Elçin Çoraklar Leestijd Minuten

Eline Brok deed tijdens de opleiding Commerciële Economie haar scriptie-onderzoek voor een bedrijf dat bezig is met de ontwikkeling van een kunstmatige alvleesklier voor diabetespatiënten. Met veel interesse voor en ervaring in dit onderwerp heeft Eline haar afstudeerstage met een voldoende afgerond en nieuwe inzichten gebracht aan het bedrijf Inreda Diabetic.

Hoi Eline! Kun je eerst vertellen over je opleiding?

“Ik heb het oude curriculum gevolgd van de opleiding Commerciële Economie. Inmiddels heeft de opleiding een nieuw curriculum gekregen. Ik heb marketing en sales gekregen en ook een stukje digital marketing. De opleiding focust zich op alles wat te maken heeft met reclame en hoe een merk het beste op de markt komt.”

Hoe heb je deze aspecten aan een diabetesprogramma gekoppeld?

“Het bedrijf heet Inreda Diabetic en het maakt voor diabetes type 1-patiënten een diabetesbehandeling. Inreda Diabetic ontwikkelt en produceert een kunstmatige alvleesklier die het volledige diabetesmanagement van de patiënt overneemt. Wanneer de bloedglucosespiegel stijgt, gebruikt een diabeet normaal gesproken insuline. Daarmee reguleert de diabetes zijn of haar bloedglucosespiegel en zorgt de insuline dat de bloedglucose waarde daalt. Echter hebben wij een kunstmatige alvleesklier met twee hormonen, namelijk insuline én glucagon. Glucagon kan je bloedsuikerspiegel verhogen, dat is uniek in de markt. Want als iemand te veel insuline krijgt of te lang niets geconsumeerd heeft, zakt diegene beneden de gezonde waardes, waardoor iemand zich niet lekker kan voelen. In plaats van dat mensen gaan eten, krijgen ze met de kunstmatige alvleesklier automatisch insuline of glucagon toegediend. Het is een volledig automatisch systeem: de patiënt hoeft alleen maar het apparaat te onderhouden, in plaats van zijn diabetes.”

Wat maakt de kunstmatige alvleesklier zo bijzonder?

“Het feit dat het apparaat twee hormonen heeft, is heel bijzonder. Er zijn wel concurrenten op de markt wat betreft diabetesbehandelingen, maar onze is in de basis anders. Namelijk niet alleen maar insuline, maar ook glucagon. Daarnaast is het een volledig gesloten en automatisch systeem. Dat is ook nog nooit eerder gezien in de markt.”

Wat is jouw bijdrage geweest aan dit onderzoek binnen je afstudeerstage?

“Ik heb een marketingstrategie geschreven als scriptie, maar het is nog niet in de markt gezet. Daar zijn de eerste stappen net in gezet. Hierin heb ik gekeken welke strategie we moesten toepassen en hoe we het vanuit de basisverzekering konden verkopen aan de patiënten.”

Mijn vader loopt met een kunstmatige alvleesklier en mijn opa heeft ook altijd diabetes gehad, dus ik ben erg bekend met diabetes vanuit de familie.

Hoe heb je het in de markt kunnen zetten?

“Ik mag natuurlijk niet te veel vertellen over inhoudelijke zaken, maar ik heb kort samengevat tien interviews gevoerd met diabetes type 1-patiënten, waarvan acht mensen de kunstmatige alvleesklier niet dragen en twee wel. Ik heb onderzocht waar deze patiënten voornamelijk te vinden zijn als het gaat om de informatievoorziening rondom diabetesinnovatie.”

Heb jij zelf ervaring met diabetes?

“Ja, diabetes zit bij ons in de familie. Mijn vader loopt nu zelf ook met een kunstmatige alvleesklier. Mijn opa heeft ook altijd diabetes gehad, dus ik ben wel erg bekend met diabetes vanuit de familie.”

Je werkt nu ook binnen dit bedrijf! Superleuk natuurlijk. Hoe ervaar je dat?

“Ik werk op het moment als cliëntenservicemedewerker en sta patiënten te woord als het gaat om vragen of problemen met de kunstmatige alvleesklier. Hopelijk kan ik in de toekomst meer gaan betekenen in de marketing voor Inreda Diabetic, maar het is een hele andere branche dan een commercieel bedrijf natuurlijk. Als je binnen een commercieel bedrijf werkt, dan heb je best wel een standaard manier waarop je marketing bedrijft. De medische sector is toch wel heel anders, want medische informatie en marketing mag elkaar absoluut niet doorkruizen.”

Heb je nog tips voor studenten die ook een afstudeerstage moeten zoeken?

“Er zijn genoeg interessante tools om een afstudeerstage te zoeken, zoals LinkedIn of Indeed. Maar ga bij jezelf echt na wat je leuk vindt om te doen en kijk naar de kansen in de markt. Waar krijg je energie van? In mijn geval is dat mensen helpen naar een gezonder leven als het gaat om diabetes.”

Wil jij ook Commerciële Economie studeren?

Lees meer over de opleiding!

Deel je verhaal!

Elke woensdag spreken we een (oud-)student over zijn of haar stage. Ben of ken jij iemand met een interessante stageplek of iemand die onlangs een bijzondere stage heeft gelopen? Mail dan naar nieuws@saxion.nl!

Elcin Coraklar.jpg

Elçin Çoraklar

Elçin studeert Creative Business bij Saxion en werkt bij Saxion als Studentredacteur. Ze is erg ondernemend en heeft daarom ook altijd een volle agenda, maar toch houdt ze ruimte over om te genieten. In haar vrije tijd staat ze vaak in de keuken of droomt ze weg op Pinterest. Ook pakt ze regelmatig haar koffer om nieuwe plekken te ontdekken.