Mkb-route beeld 2.jpg

Mkb-route in het hbo: voordeel voor werkgever en werknemer

Leestijd Minuten

Het bedrijfsleven heeft een groeiende behoefte aan goed geschoold personeel. In deze krappe arbeidsmarkt is dat een enorme opgave. De nieuwe 'Mkb-route in het hbo' draagt hieraan bij door studenten vroegtijdig te koppelen aan het midden-en kleinbedrijf (mkb) in werkend leren trajecten. Een win-win situatie!

Het voordeel van Mkb-route

Het mes snijdt aan twee kanten met de Mkb-route in het hbo, voor werknemers én werkgevers. Het bedrijf haalt nieuwe kennis naar binnen en/of kan eigen medewerkers laten omscholen. Studenten kunnen zich hiermee goed voorbereiden op de arbeidsmarkt. Voor werkgevers is de route ook interessant. Op dit moment is er ernstige krapte op de arbeidsmarkt. Werkgevers beconcurreren elkaar hevig om goed opgeleide medewerkers binnen te halen. Dus waarom niet huidige werknemers laten (om)scholen?

Eén dag naar school, vier dagen aan de slag

Een student, medewerker of zij-instromer gaat één dag per week naar school, werkt vier dagen bij de werkgever. Dit met ontvangst van salaris. Na twee (of vier) jaar, sluit de student het traject af met een volwaardig hbo-diploma. Een ideale oplossing voor huidige medewerkers die willen doorgroeien naar een hbo-functie, die al aan het werkend leven en een salaris gewend zijn! Maar dit is ook een ideale oplossing voor studenten of zij-instromers die alvast tijdens hun opleiding leren te werken in hun nieuwe hbo-functie.

Lift mee op de Mkb-route in het hbo bij Saxion!

Op dit moment nemen de volgende deeltijdopleidingen bij Saxion deel aan dit traject, namelijk de Associate degree Bouwkunde en de Associate degree Engineering. In deze programma’s worden extra activiteiten ontplooid om de werkgever te ontzorgen in begeleiding van studenten. Ben je werkgever of werknemer, en heb je interesse in een dergelijk traject? Neem dan contact op met de Saxion Parttime School (parttimeschool@saxion.nl), of bekijk meer informatie op de website van Mkb-route in het hbo.

Logo-MKB-Route.png