Michiel en Brahma in de woestijn in LA
Ondernemerschap

Docent Michiel en gastdocent Brahma winnen filmprijs én schieten nieuwe film in Los Angeles: ‘We doen dit met veel passie en liefde’

Een filmprijs winnen in Amerika: dat is niet veel Nederlanders gegeven. Creative Business-docent Michiel Kole en Brahma T. Ramsodit, regelmatig gastdocent bij Saxion, lukten het tijdens LA Video Music Awards met hun spoken word-film Wakker (zie onderaan). En als je dan toch in Los Angeles bent, dan schiet je natuurlijk gelijk wat nieuwe beelden. “Je moet er gebruik van maken dat je in de stad van Hollywood bent.”

Hoi Brahma en Michiel, gefeliciteerd met jullie prijs! Hoe was het om te horen dat jullie gewonnen hadden?

Brahma: “Tijdens een rit in onze pick-up vroeg Michiel of ik mijn speech voor die avond had voorbereid. Nou, nee dus! Ik vond het al supervet dat we naar Los Angeles konden om de ceremonie bij te wonen. Ik weet nog dat ik heel moe was toen onze categorie aan de beurt was, want we hadden net de hele dag gefilmd in de woestijn, maar ik wilde wel scherp blijven. Toen we eenmaal hoorden dat we gewonnen hadden, was ik gelukkig helemaal wakker.”

Waarom denk je dat jullie gewonnen hebben?

Michiel: “Wat we hebben gemaakt is anders dan andere spoken word-films. Je kan een registratie maken van spoken word met wat afbeeldingen die je achter elkaar zet, maar wij hebben het echt als videoclip benaderd. Dat hebben wij als enige gedaan en ik denk dat dat heel mooi is overgekomen.”

Brahma: “Dat is in ons genre redelijk uniek. Ons product is echt een korte film en we waren als enige van de vier genomineerden niet-Engelstalig. Vanzelfsprekend is het wel in het Engels ondertiteld. Maar we gaan dus over grenzen heen met een Nederlands product. We hoorden van mensen dat ze zelfs na tien keer kijken nóg elke keer iets nieuws zien. Het is als een magisch doosje waar je elke keer weer plezier van kunt beleven. Bovendien kruizen heel veel creatieve kundes elkaar in onze film: Michiel zijn kennis van regisseren en Wieger z’n aandacht voor licht, audiodesign van Maurits, Marjolein haar acteerwerk, mijn stem. Over alle variabelen is goed nagedacht. Het is maar een korte film, maar er zit zóveel werk in.”

Hoe is jullie samenwerking eigenlijk ontstaan?

Michiel: “Dat was in 2019, toen we door Sheltersuit werden gevraagd samen te werken. Ik wist wel wie Brahma was, hij wist wie ik was, maar we hadden daarvoor nog nooit met z’n tweeën iets gemaakt. We hebben samen een campagnevideo gemaakt voor een buitenslaapevenement, maar helaas is dat evenement niet doorgegaan door de lockdown. Maar die film was al zo’n krachtige combinatie van video en mooie woorden.”

We doen dit met veel passie en liefde, en vinden dat kunst ook op eigen benen moet staan. Wakker maakten we zonder gebruik te maken van subsidies of potjes. Dus vanuit eigen investering en met dank aan iedereen die hielp. En zo willen we ook weer bouwen aan het volgende.

Brahma T. Ramsodit, spoken word artist én gastdocent bij Saxion

Brahma: “Die campagnevideo was wel filmisch, maar geen film. En dat is wat we nu wél voor het eerst gedaan hebben. Het ziet er heel filmisch uit door de expertise van Michiel, maar het is alleen nog spoken word ondersteund door beelden. Bovendien hadden we destijds te maken met een afgekaderde opdracht. Bij onze film Wakker konden we álles volledig zelf bepalen.”

Wat heeft jullie geïnspireerd tot de film Wakker?

Brahma: “Ik ben trouwambtenaar en heb de tekst geschreven voor een bruidspaar. Hun verhaal triggerde mij: ze vallen samen in slaap en de volgende dag zijn dingen anders. Van dag naar nacht, dat was ook toe te passen op mijn eigen liefdesleven. Dat je iemand ontmoet en jezelf beter leert kennen. En dat je ook de liefde leert kennen, die jou nieuwe mogelijkheden biedt. Ik gebruikte de film ook in mijn spoken word-show in Concordia, begin juni. De rode draad van die show was dat het verhaal van een ander ook jouw verhaal kan zijn. Dat is bij deze film ook het geval.”

Is dat ook de boodschap die jullie met de film wilden verspreiden of is dat voor ieders eigen interpretatie?

Brahma: “Het is een beetje ‘the beauty and the beast’: een ruige vent, een zachte dame. Het gaat over het vinden van jezelf en het vinden van liefde. Maar ik vind het veel interessanter wat andere mensen erin zien. Het is multi-interpretabel.”

Michiel: “We wilden niet weer het zoveelste liefdesverhaal vertellen, maar het moest ook niet te kunstzinnig worden, dat niemand het begrijpt. Maar waar bijvoorbeeld de vrouw ineens vandaan komt, daar kunnen mensen hun eigen verhaal aan geven. Dat is het leuke van de film: dat je erover na blijft denken. Je kunt blijven fantaseren.”

Brahma: “En daar moet ik Michiel een compliment in geven. Waar ik met mijn marketingachtergrond misschien iets te hard mikte op een bepaalde boodschap, zorgde hij er met zijn filmervaring voor dat er iets aan de verbeelding wordt overgelaten. Ik had mezelf niet in de spiegel kunnen aankijken als het te hoogdravend was. Ik ben een popslet: ik luisterde naar de Backstreet Boys, Nirvana, Eminem, maar ook Rob de Nijs. Voor mij is het belangrijk dat het toegankelijk is.”

Wat heeft de toekomst voor jullie in ’t verschiet?

Brahma: “Eerst gaan we dit succes vieren. We doen dit met veel passie en liefde, en vinden dat kunst ook op eigen benen moet staan. Wakker maakten we zonder gebruik te maken van subsidies of potjes. Dus vanuit eigen investering en met dank aan iedereen die hielp. En zo willen we ook weer bouwen aan het volgende.”

Jullie hebben in LA zelfs alweer gewerkt aan een nieuwe film, las ik.

Brahma: “Je kunt wachten tot je voor iets gevraagd wordt, óf je kunt het zelf gaan maken. We bedachten: Als we toch geld uitgeven om bij die awardshow te zijn, dan kunnen we daar vast nog meer uithalen. Dat is misschien een grotere investering, maar dan eten we maar een broodje minder. En toen was het: ‘Gast, we gaan naar LA, wat gaan we doen?’

Ik had nog vóór de gedachte van een nieuwe film al iets geschreven waarvan ik het idee had dat het goed kon landen bij mensen. Michiel zag het meteen voor zich en begon over filmen in de woestijn. Dat hebben we binnen een maand voor elkaar gebokst. We hebben echt bergen verzet met een cameraman, een make up artist en een actrice. Het was een murdertrip en we hebben echt het maximale eruit gehaald. Dat vind ik ook belangrijk om te zeggen: het is iets willen, maar ook de moeite ervoor doen. Ik vind offers brengen wel een zwaar woord, maar we hebben ervoor moeten bikkelen om shit voor elkaar te krijgen.”

Michiel: “Als je zo’n passieproject doet, ga je niet iets maken dat minder is dan de vorige keer. Je investeert er tijd in en je wil dat het mooi wordt, dus als je de kans krijg om daar beelden te schieten, wil je niet dat het minder wordt dan Wakker.”

Brahma: “Je moet er gebruik van maken dat je in de stad van Hollywood bent. Daar hebben we ons ook door laten inspireren.”

Michiel: “Voor mij is het ook een kans om, naast mijn werk voor Saxion, aan het werk te blijven in de audiovisuele wereld. Elke keer dat ik zoiets doe, neem ik dat weer mee in de lessen die ik geef. In deze snel veranderende wereld is het voor mij heel fijn om weer even wat bijgeleerd te hebben. Het zijn veel verhalen die ik weer kan gebruiken.”

Brahma: “Daarom ook een shout-out naar onze werkgevers Saxion en Artica, want ze geven ons de ruimte én de support. Dat is echt supertof. Ze zeggen gewoon: ‘Dit moet je doen. We kijken wel hoe we het regelen. Dit is je kans: pak ‘m.’ Het zijn werkgevers die creatief talent herkennen en zeggen: ‘Ga maar, dat is ook waardevol voor ons.’ Dat betekent kneiterveel voor mij, dat ik die vrijheid krijg om dit allemaal te ontdekken.”

Tom Wassink

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.

Gerelateerde artikelen

Naomi Onderwijs

Studentondernemer Naomi is een echte allrounder: 'Dat is de kracht van mijn bedrijf'

07 december 2022
Tim Murck vertelt op de inspiratiedag Creative in Business Studentenleven

Studenten Creative Business leren tijdens inspiratiedag over werkveld

30 november 2022
Jorien.jpeg Ondernemerschap

Jorien inspireert en stimuleert mensen naar een duurzaam leven