Tim Murck vertelt op de inspiratiedag Creative in Business
Studentenleven

Studenten Creative Business leren tijdens inspiratiedag over werkveld

Een gaaf event: tijdens ‘Creative in Business’ krijgen de studenten lezingen en workshops van vooraanstaande professionals zoals Tim Murck, de presentatoren van NOSop3 en Brahma T. Ramsodit van Artica. Ook alumni krijgen een podium om te vertellen wat ze na Creative Business zijn gaan doen: “Als je gaat ondernemen: ga er met 100% voor en weet waar je voor staat!”

De voorzitter van de dag is Liz Weijman, een eerstejaarsstudent Creative Business. In een les over professionele identiteit zei zij een poos geleden: “mijn droom is eigenlijk om presentatrice te worden”. Haar docent belde haar meteen op toen Creative in Business georganiseerd werd. “Zie je het zitten om te presenteren?”

Van creativiteit je beroep maken

Brahma T. Ramsodit trapt de ochtend af voor de eerstejaarsstudenten. Brahma is creative bij Artica, spoken-word-artiest en trouwambtenaar. Een gouden combi voor creativiteit. Onlangs won hij samen met docent Creative Business Michiel Kole een LA Music Video Award voor hun korte film ‘Wakker’.

Brahma drukt de studenten op het hart: “Vind vooral je eigen route.” Ook vertelt Brahma hoe je van creativiteit je beroep maakt. Dat doe je door je te verdiepen in de verhalen van anderen. Wat je zelf hebt meegemaakt weet je al, dus maak gebruik van al die verhalen om je heen. In je eentje kun je veel, maar samen nog veel meer.

Vind vooral je eigen route.

Brahma T. Ramsodit, creative bij Artica

Big business

Jeanine Duijst en Devran Alkas ken je misschien niet van naam, maar wel van gezicht. Zij maken de video’s voor NOS op 3! Elke zaterdag plaatst NOS op 3 een explainer - een informatieve video met graphics - op YouTube. YouTube is hun belangrijkste kanaal, daarnaast zijn ze ook dagelijks te vinden op Instagram, in je favoriete podcast-app en op de radio. Samen met collega’s Lisanne van Spronsen (radio), Frederique Hanssen (radio) en Semina Ajrovic (online) vertellen ze over hoe je nieuws bij je doelgroep brengt en over het vinden van een goed onderwerp.

Devran Alkas vertelt op de inspiratiedag Creative in Business

Devran Alkas vertelt. Foto: Wouter Luttikhuis

Tijdens ‘Creative in Business’ leren Jeanine en Devran de studenten hoe je nu op een goed onderwerp komt om over te vertellen en welke afwegingen er worden gemaakt. Ze vertellen bijvoorbeeld dat een verhaal tijdloos moet zijn, maar ook onder één van een aantal vaste pijlers moet vallen, zoals geopolitiek, veranderende waarden of de impact van technologie. Wanneer ze hun idee voor een video pitchen doen ze dat volgens een strak schema. Daarnaast vertellen ze hoe hun teams van NOS op 3 zijn opgebouwd en wat voor mensen achter de schermen werken. Wat kun je nu eigenlijk echt worden? Van redacteur tot data-journalist, de keuze is reuze.

Transmediaal ondernemen

Vervolgens is de beurt aan Tim Murck, een acteur en ondernemer die we kunnen kennen van onder andere Spangas, Feuten en Koen Kampioen. Tim is nu co-CEO van Flavour en HackShield, waar hij met games en verhalen de wereld probeert te veranderen. Gamificatie is een belangrijk onderdeel in het leerproces voor kinderen. In de games leren ze al spelende in een veilige omgeving waar ze mogen experimenteren zonder dat fouten directe gevolgen hebben. Tim: “Als de realiteit complex is, creëer dan fictie!”

Tim vertelt verder over hoe je nu tot een goed product komt en hij ontleedt HackShield met de studenten tot de kern. Transmediaal ondernemen vindt hij erg belangrijk. Dat houdt in dat je gebruik maakt van verschillende media. Je bent bijvoorbeeld niet alleen in de game zichtbaar, maar ook in de echte wereld. De spelers krijgen bijvoorbeeld insignes van de burgemeester en kunnen stickers sparen in de klas met een paspoort.

Alumni aan het woord

Alumni Marije Toxopus en Mel Rolink zijn tijdens de studie Creative Business hun eigen onderneming gestart, Extra Saus. Ze zijn hier sinds hun afstuderen fulltime mee bezig. Ze doen vooral veel op het gebied van branding en webdesign. Tijdens de studie heeft Marije de specialisatie Journalistiek & Voorlichting gevolgd, Mel deed Creatieve Marketingconcepten. Ze zijn allebei afgestudeerd op basis van hun portfolio. Een tip die ze de studenten meegeven: ga er met 100% voor en weet waar je voor staat.

Mel en Marije van Extra Saus vertellen op de inspiratiedag Creative in Business

Mel en Marije van Extra Saus. Foto: Wouter Luttikhuis

Teun van der Velden is inmiddels een bekend gezicht. Hij is verslaggever en presentator bij RTV Oost en NOS. Tijdens zijn studie Creative Business deed hij de specialisatie Audiovisuele Media en daar heeft hij in zijn journalistieke baan veel aan gehad. Hij leerde bij Creative Business onder andere hoe een goed item in elkaar zit en hoe je moet monteren. Als ‘camjo’ (camerajournalist) was dat geen overbodige luxe.

Audiovisuele-Media-alumnus Wessel Gerritsen werkt op dit moment bij de AVROTROS. Hij maakt hier audio en video voor programma’s zoals Beste Zangers en Ik Vertrek, maar ook podcasts en radio-items voor NPO Radio 2 en 3FM. Wessel geeft de studenten een inkijkje in zijn werk, dat eigenlijk elke dag anders is. Tijdens zijn stage als videoproducer bij NPO Radio 2 mocht hij meewerken aan de Top2000, dat smaakte naar meer. Na zijn afstudeeropdracht is hij dan ook blijven plakken.

Ken je doelgroep! Weet hoe ze denken, doen en wat hun behoeftes en problemen zijn.

Evelien Kerkhof, educatief conceptontwikkelaar bij Komvoor

Hekkensluiters Amber Meuleman en Evelien Kerkhof vertellen over hun ervaringen bij de specialisatie Educatieve Mediaconcepten en over wat ze nu doen. Amber werkt bij Studio Z, Evelien bij Komvoor. Ze zijn allebei educatief conceptontwikkelaar, maar op een verschillende manier. Amber tijdens haar stage bij de Rolf Groep virtual- en augmented-reality-lessen gemaakt voor het primair onderwijs. Evelien maakt onder andere methodevervangend onderwijs, zodat juffen en meesters geen extra werk op hun bord krijgen, maar een andere vorm kunnen kiezen. Haar tip: ken je doelgroep! Weet hoe ze denken, doen en wat hun behoeftes en problemen zijn.

Wil jij nou ook zo'n toffe studie doen waar je je kunt laten inspireren door professionals? Check dan de volgende open dag van Saxion!

Femke van Woudenberg

Femke van Woudenberg

Femke van Woudenberg doet de interne communicatie voor de Academie Creatieve Technologie bij Saxion. Ze is iemand met een positieve mindset die dol is op foute romcoms. Femke heeft een mini-jungle in haar woonkamer en krijgt energie van verhalen vertellen.

Gerelateerde artikelen

Naomi Onderwijs

Studentondernemer Naomi is een echte allrounder: 'Dat is de kracht van mijn bedrijf'

07 december 2022
Michiel en Brahma in de woestijn in LA Ondernemerschap

Docent Michiel en gastdocent Brahma winnen filmprijs én schieten nieuwe film in Los Angeles: ‘We doen dit met veel passie en liefde’

03 november 2022
Jorien.jpeg Ondernemerschap

Jorien inspireert en stimuleert mensen naar een duurzaam leven