Lectoraat Duurzame leefomgeving ondertekening convenant.jpeg
Corporate

Gemeente Apeldoorn en Saxion ondertekenen convenant Energietransitie

Leestijd Minuten

Hoe kunnen we de energietransitie in Apeldoorn versnellen? Hoe zorgen we dat goede professionals worden opgeleid op het gebied van energietransitie? Saxion en gemeente Apeldoorn bekrachtigden deze week hun samenwerking op het gebied van energietransitie met de ondertekening van een convenant.

Beide partijen werken al jaren samen op verschillende gebieden en door dit nieuwe samenwerkingscontract wordt een extra stap gezet in de versnelling van de energietransitie. De komende jaren zetten beide partijen in op een structurele samenwerking, waarbij onderzoek en praktijk elkaar aanvullen en versterken.

Samenwerking noodzakelijk voor energietransitie
'Saxion is blij met deze samenwerking, omdat de onderwerpen duurzaamheid en energie hoog bij ons op de agenda staan. De energietransitie kan niet alleen worden opgelost door één partij of een sector, dit past goed bij de manier van werken van Saxion waarbij onderzoekers uit verschillende disciplines samenwerken aan praktijkgericht onderzoek', aldus Suzan Veldhuis, directeur van de Academy Business, Building & Technology van Saxion.

Lectoraat Duurzame leefomgeving ondertekening convenant 1 (2).jpg

Danny Huizer, wethouder bij de gemeente Apeldoorn met in portefeuille Klimaat & Energie en Suzan Veldhuis namens Saxion, ondertekenden op maandag 12 december tijdens een feestelijke bijeenkomst een convenant voor deze formele samenwerking.

Samen bouwen aan kennis
Tijdens de bijeenkomst pitchten zowel de gemeente Apeldoorn als Hogeschool Saxion onderwerpen waar zij mee bezig zijn met betrekking tot de energietransitie.

De samenwerking, geïnitieerd door Annemarije Kooijman, hoofdonderzoeker bij Saxion en Ellen Luten, programmamanager Energietransitie bij de gemeente Apeldoorn, richt zich op het aanvragen en uitvoeren van onderzoeksprojecten. Annemarije benadrukt in haar presentatie dat ze uitkijkt naar het samen opbouwen van kennis, inzichten en tools die nuttig zijn voor Apeldoorn en andere betrokkenen bij de energietransitie.

Tijdens de presentatie en tijdens de borrel werd een goede start gemaakt met het identificeren van kansen voor samenwerking waarbij zowel Saxion-onderzoekers, -docenten en -studenten, als medewerkers van Apeldoorn betrokken zijn.