Izzy is designer bij Stiegliz

Izzy is designer bij Stieglitz: 'Ondertussen ben ik nu Head of Design'

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Izzy Wijaya verhuisde voor haar studie van Indonesië naar Nederland. Bij Saxion studeerde ze in 2019 af aan de opleiding Fashion en Textile Technologies. Tijdens haar studie liep Izzy stage bij modebedrijf Stieglitz, waar ze nu werkt.

Waarom heb je voor Fashion en Textile Technologies bij Saxion gekozen?

“Ik ben via een study fair in Indonesië bij Saxion terechtgekomen. Ik wist altijd al dat ik in de mode wilde werken, alleen nog niet als wat. Ik kwam erachter dat ik graag iets wilde doen aan de business kant en ik heb een achtergrond in scheikunde. Bij deze opleiding kon ik dat allemaal combineren.”

Waar werk je nu?

“Ik werk bij het Amsterdamse modebedrijf Stieglitz, dat is een modemerk voor vrouwen. Daar begon ik als productie stagiair tijdens mijn eerste stage. Tijdens die stage vond ik een creatieve match met de founder van Stieglitz. Ik heb daarna nog bij een ander bedrijf stagegelopen, Men At Work, omdat ik nog andere dingen wilde leren en om uit te zoeken wat ik leuk vind. Daar leerde ik veel over mannenmode en inkoop. Toen die stage was afgelopen, werd ik gebeld door de founder van Stieglitz of ik daar weer wilde komen werken. Ik was toen nog student, maar ben er parttime gaan werken. Ondertussen ben ik nu Head of Design”

Wat houdt de functie Head of Design in?

“We hebben een erg compact designteam, met de founder. Zij is creatief directeur. Verder is er een graphic designer, een stagiair en ik. Wij bouwen samen twee collecties per jaar. Samen creëren we een wereld en die we vertalen naar kledingstukken. Eigenlijk zijn al mijn dagen verschillend. Het draait om het maken van een geweldige collectie. De ene dag maak ik technische tekeningen, de andere dag schilder ik prints. We maken al onze prints zelf, de meeste zijn geschilderd. Ik houd me met van alles bezig: stoffen uitkiezen, pasvormen bepalen en kleuren uitzoeken. Ook hebben we overleg met alle andere teams, zoals de commercieel directeur of het productieteam. De kleding moet namelijk wel goed verkocht worden.”

Als ik het loslaat kan niet zomaar iemand anders het overnemen. Ik ben onmisbaar. Dat voelt heel bijzonder.

Izzy Wijaya
Izzy Wijaya studeerde bij Saxion en werkt nu bij Stieglitz

Wat is belangrijk voor een Stieglitz-collectie?

“We vinden het heel erg belangrijk om dingen te maken waarin je opvalt. We zijn veel bezig met print en het maken van gekke dingen. Voor ons is het belangrijk om kleding te maken waarin vrouwen zich zelfverzekerd voelen. We zijn een echt vrouwenbedrijf, dus daar staan we voor. Het is zo gaaf om te horen van vrienden dat ze een advertentie van ons zien in het buitenland of dat ze meisjes hebben gezien in onze kleding. Er komen nog veel mooie collecties aan, ik kan het bijna niet voor me houden.”

Wat vind je het leukste aan je werk?

“Voor mij is dat de creatieve vrijheid die je hebt als designer. Het is bijzonder om van een 2D-tekening of -schildering een product te maken. Daarnaast is het leuk dat Stieglitz een klein team heeft. Daardoor krijg ik heel veel mee. Het voelt echt alsof alles dat we maken echt van ons samen is. Ik voel me heel verantwoordelijk voor het resultaat. De collectie is erg eigen voor mij. Ik ben geen klein schroefje in een grote machine. Als ik het loslaat, kan niet zomaar iemand anders het overnemen. Ik ben onmisbaar. Dat voelt heel bijzonder.”

Wat is je het meest bijgebleven uit je tijd bij Saxion?

“De projecten. Vooral het project over woonaccessoires. Ik zat in een groepje met twee exchange-studenten uit Polen. Zelf kom ik uit Indonesië en ben ik voor mijn studie naar Nederland verhuisd. Door al deze verschillende culturen waren er veel verschillende inzichten. Uiteindelijk hebben we samen supervette tafelkleden en servetten kunnen neerzetten. Ik heb via dit project heel veel geleerd over productie. Ik geloof dat in deze industrie je vooral leert door te doen en daar was dit project perfect voor.”

Welke tips heb je voor studenten die ook een mooie baan willen?

“Ik denk dat een goede attitude het allerbelangrijkste is, nog belangrijker dan hoe goed of slim je bent. Met de juiste attitude kun je bijna overal goed in zijn. Vooral in iets waar je hart ligt. Positief blijven en geloven in jezelf. Ik vind passie uitgekauwd. Het is belangrijk, maar je moet ook dingen doen die je minder leuk vindt. Je moet gedreven zijn. Als je ergens stage loopt zou ik nog als tip geven om erg alert te zijn. Zorg dat je proactief bent, maar dat je je niet met dingen bemoeit waar je niet over gaat. Kijk goed naar wat je moet doen en wat je ernaast kunt doen. Dat heb ik geleerd uit eigen ervaring. Ik wilde te proactief zijn, nu kan dat gelukkig niet meer. Nu mag ik me overal mee bemoeien, haha.”

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.