Alumnus Sofie organiseert de Dutch Sustainable Fashion Week in Enschede

Alumnus Sofie organiseert de Dutch Sustainable Fashion Week in Enschede

Anne Hurenkamp
Anne Hurenkamp Leestijd Minuten

Onder welke omstandigheden maken fabrieksarbeiders in China en Bangladesh de kleding die we dragen? Tijdens de Dutch Sustainable Fashion Week in Enschede gaan 24 vrijwilligers onder soortgelijke omstandigheden aan de slag. Organisator en alumnus Sofie van der Stelt: “Het gaat om bewustwording en de keuzes die je maakt als je kleding koopt.”

Wie op vrijdag 4 oktober in Enschede is, moet beslist even een kijkje gaan nemen bij het pop up-kledingatelier in het DCW-pand aan de Spoordijkstraat 132. Op enkele fietsminuten van de Saxion Stadscampus laten 24 studenten en Sheltersuit-medewerkers zich vrijwillig opsluiten. Twaalf uur lang maken ze kleding. Non-stop. Om te laten zien wat fabrieksarbeiders in Bangladesh en China dagelijks moeten doorstaan. Sofie van der Stelt organiseert het event voor de Dutch Sustainable Fashion Week: “Ik hoop dat veel mensen komen kijken. Het wordt heftig, het moet iets duidelijk maken.”

Sofie rondde haar Saxion-opleiding Fashion Textile Technologies in juli dit jaar af en sprong in het diepe. Ze solliciteerde als Regiomanager voor de Dutch Sustainable Fashion Week in Enschede. Deze in Amsterdam opgerichte stichting organiseert van vrijdag 4 tot en met zondag 13 oktober voor het zesde jaar op rij een bewustwordingscampagne rond mode en duurzaamheid. Steeds meer steden in Nederland haken aan. Ook Enschede, met Sofie aan het roer.

Sofie van der Stelt

“Voor mijn minor in Zuid-Afrika bezocht ik een kledingfabrieken en kreeg ik een beeld hoe daar gewerkt wordt. Mijn afstudeeronderzoek deed ik bij de duurzaamheidsafdeling van een aantal grote Nederlandse kledingmerken die onder één holding vallen. Daar leerde ik meer over het spanningsveld tussen duurzaamheid en de manier waarop modeketens hun bedrijfsvoering willen inrichten. Je hebt designers, merchandisers, inkopers. Ze hebben niet allemaal dezelfde visie en belangen. Het was leerzaam om vanuit al die invalshoeken naar de fashionindustrie te kijken. Ik was altijd al erg geïnteresseerd in het verhaal achter een product. Iets hangt of ligt in de winkel, maar hoe is het tot stand gekomen, wie heeft het bedacht en gemaakt?

Als regiomanager ben ik verantwoordelijk voor alle activiteiten die tijdens de Dutch Sustainable Fashion Week in Enschede plaatsvinden. We vormen met deze campagne de schakel tussen duurzame mode-retailers en de consument. Met een duurzame winkelroute, kledingruil, vintage-sales, lezingen en modeshows willen we de consument bewuster maken van wat hij zelf kan bijdragen aan een betere wereld. Koop je regelmatig een t-shirt voor een paar euro en gooi je dat na een seizoen weer weg? Of kun je je kleding in een goed gesorteerde tweedehandswinkel kopen, iets ruilen, laten vermaken, kwalitatief betere kleding aanschaffen, er langer mee doen? Het gaat om het maken van bewustere keuzes. Uit onderzoek blijkt dat we gemiddeld maar 30% van onze garderobe dragen. Het is dus heel fijn dat je zelf, door klein te beginnen, in je eigen kledingkast al iets kunt veranderen."

Sofie van der Stelt

”In de nieuwe hal van DCW richten we op vrijdag 4 oktober een kledingatelier in. Daar bootsen we de omstandigheden van de kledingfabrieken in Bangladesh en China na. Door een groot raam kan het publiek vanaf een tribune, naar binnen kijken. We zetten onze vrijwilligers in de etalage, om het publiek duidelijk te maken dat er non-stop gewerkt moet worden, zonder tijdige pauzes voor eten en drinken, met nauwelijks gelegenheid om naar het toilet te gaan. Dat doorstaan fabrieksmedewerkers dag in, dag uit, voor een schamel loon. We houden deze omstandigheden met elkaar in stand als we op dezelfde schaal kleding blijven kopen en afdanken. In ons Enschedese atelier zitten straks 18 Saxion-studenten, aangevuld met medewerkers van Sheltersuit. Ze gaan het niet gemakkelijk krijgen, dus ik waardeer het enorm dat ze aan dit bijzondere event meewerken.

Tijdens mijn eigen opleiding bij Saxion volgde ik het honours programme Innovation and Business Creation. Dat is erg gericht persoonlijke ontwikkeling en ondernemerschap, op stappen durven zetten en met vertrouwen nieuwe dingen oppakken. Als FT&T-student leerde ik hoe de kledingindustrie in elkaar zit en hoe belangrijk die omslag naar duurzaamheid is, die we met elkaar moeten maken. Nu ik regiomanager van de Dutch Sustainable Fashion Week ben, kan ik al die elementen met elkaar verbinden. Textiel, duurzaamheid en projectmanagement zijn voor mij de thema’s die ik wil combineren. Met het organiseren van deze Fashion Week heb ik mijn netwerk al enorm uit kunnen breiden. Ik hoor afgestudeerde studenten zich wel eens onzeker afvragen waar ze, met hun diploma op zak, moeten beginnen. Stap ergens met vertrouwen in, wil ik hen zeggen. Ervaar, leer en durf fouten te maken. Je kunt veel meer dan je denkt. Zelf merk ik hoe fijn het is om je vooral in te zetten voor iets waar je in gelooft. Voor mij is dat duurzaamheid in de kledingindustrie. Dat vuurtje is tijdens de opleiding bij me gaan branden. Ik sta 100% achter het concept, het verhaal klopt. Ik breng graag allerlei losse initiatieven en partners bij elkaar, om ze vervolgens een podium te bieden. Hopelijk kan ik er veel mensen mee inspireren. Dit is de eerste stap.”

Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.