An Na

An Na Chen werd na haar traineeship aangenomen bij Scotch & Soda

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

An na Chen studeerde in 2016 af aan de opleiding Fashion & Textile Technologies en werkt sinds 2,5 jaar bij Scotch & Soda als production coördinator. Ze heeft daarvoor bij verschillende bedrijven gewerkt opzoek naar haar droombaan. En voor haar werk komt ze zelfs regelmatig in Hong Kong, China & India. “Een traineeship of stage is perfect om je te oriënteren.”

Hoi An Na, waar werk je?

“Ik werk nu sinds 2,5 jaar bij Scotch&Soda. Ik ben hier oorspronkelijk begonnen als Production trainee. Na mijn afstuderen in 2016 heb ik verschillende banen gehad als merchandiser, allocator en stylist maar ik kwam telkens tot de conclusie dat de functie niet mijn droombaan was. Na ongeveer drie jaar werken besloot ik om deze traineeship te doen om werkervaring op te doen in de juiste richting en gelukkig kon ik na mijn traineeship hier blijven werken. “

Wat doe je daar allemaal?

“Ik ben production coördinator voor de dames collectie. De functie zelf is ontzettend breed en is een combinatie van productie en product development. Zo ben ik verantwoordelijk voor de kwaliteit en de fit van onze collecties, we zijn dagelijks aan het fitten en beoordelen samples. Daarnaast heb ik dagelijks veel contact met onze suppliers en externe kantoren in zowel Europa als Azië. Samen zorgen we ervoor dat onze collecties van de beste kwaliteit zijn. “

Wat is het leukste aan je werk?

“Het leukste van mijn baan is het vele reizen. Voor mijn werk reizen we vaak af naar ons kantoor in Hong Kong en ook bezoeken we regelmatig onze suppliers in bijvoorbeeld China en India. Voor ons is het erg belangrijk om goed contact te onderhouden met onze suppliers, niet alleen over mail en telefoon, maar dus ook persoonlijk en direct contact. “

Fashion and Textile Technologies-alumnus An Na Chen, nu werkzaam bij Scotch & Soda

Waarom wilde je graag in de fashion werken?

“Naast dat ik mode een mooie manier vind om je creatief en persoonlijkheid te uiten, is mode een ontzettend grote en dynamische industrie, waar we zeker nu een enorme shift zien van fast fashion naar slow fashion. Transparantie en duurzaamheid binnen de mode-industrie wordt steeds belangrijker en het is fijn om hieraan bij te kunnen dragen.”

Wat is het meest bijzondere dat je hebt meegemaakt in je loopbaan?

“Wanneer jij jezelf voor de volle 100% inzet voor een bedrijf, doet een bedrijf dat ook voor jou. Ik heb bij elk bedrijf waar ik gewerkt heb, de ruimte gekregen om naast mijn werk mezelf te kunnen ontwikkelen. Zo kreeg ik de ruimte om tijdens werktijd een cursus te volgen bij akademie Vogue, ook toen ze wisten dat ik geen toekomst zag in datzelfde bedrijf. Bij een ander bedrijf kreeg ik 1 op 1 coaching van de hoofddesigner om mezelf creatief verder te ontwikkelen, ook buiten mijn eigen taken om. Ik vond dat zo bijzonder dat ze me die kans gaven.”

Wat is je het meest bijgebleven uit je Saxion-tijd?

“Mijn minor International Trade and Textile in Nantong, China. Ik heb een ontzettend fijne tijd gehad daar met negen andere studenten. We hebben veel gezien en geleerd over de Chinese textielindustrie en we hebben kunnen proeven van hoe Chinese studenten studeren en wonen op een campus. Daarnaast hebben we ook veel van het land zelf kunnen zien en de cultuur beter leren kennen. Ik ben tijdens deze minor verliefd geworden op Shanghai en ik ga ook nog graag terug. “

Welke tips heb studenten die een vette baan zoeken?

“Blijf doorzoeken als je niet de juiste baan of droombaan gevonden hebt. Het is een proces van jezelf leren kennen en ontwikkelen. Het is lastig om direct na je studie te bepalen welke baan bij je past. Oriënteer jezelf en spreek met mensen in deze functies om te kijken of iets bij je past. En bedenk ook, geen enkel bedrijf is hetzelfde. Een traineeship of stage is hiervoor perfect. Ik heb bijvoorbeeld voor mijn traineeship flink gespaard zodat ik rond kon komen zonder een volledig salaris.“

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.