Anne tijdens haar reis
Onderwijs

Anne kreeg tijdens het reizen in het buitenland te horen dat haar scriptie werd beloond met een prijs

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Fysiotherapie-student Anne Meijerink liep stage bij het Saxenburgh Medisch Centrum en schreef daar ook haar scriptie over voorlichting bij knieoperaties. Die scriptie werd beloond met de jury- én de publieksprijs van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie. ‘Het mooiste vind ik dat je mensen op een kwetsbaar moment kan helpen.’

Hoi Anne, waarom heb je gekozen voor de opleiding fysiotherapie?

“Ik twijfelde tussen verschillende opleidingen. Wat ik wel zeker wist is dat ik met mensen wilde werken. Het helpen van mensen trok me erg aan. Toen ik me verder ging verdiepen in de opleidingen kwam ik erachter dat ik het vooral interessant vind hoe het bewegingsapparaat van de mens werkt. Daar sluit Fysiotherapie perfect op aan.”

Wat deed je als stagiair bij Saxenburgh?

“In het Saxenburgh Medisch Centrum heb je verschillende afdelingen. Het eerste deel van mijn stageperiode was ik vooral actief bij de afdeling orthopedische klachten en tijdens het tweede deel heb ik vooral bij de neurologie en de interne afdeling gelopen. Ik heb veel verschillende klachten gezien, behandeld en zo ervaring opgedaan.”

Hoe ziet een dag als fysiotherapeut in het ziekenhuis eruit?

“Elke dag beginnen we met kijken welke patiënten die dag fysiotherapie nodig hebben. Er zijn dagelijks geplande operaties, zoals knie- en heupoperaties. Naar die patiënten moeten we sowieso toe, maar er zijn ook acute gevallen waar we soms naartoe moeten. De arts laat ons weten wie allemaal hulp nodig heeft en dat verdelen we onder de collega’s.”

Wat vind je het leukste aan je werk?

“Ik zie heel veel verschillende dingen. Je bent werkzaam op bijna alle afdelingen van het ziekenhuis. Het Saxenburgh Medisch Centrum werkt zowel klinisch als poliklinisch. Poliklinisch betekent dat mensen komen revalideren. Het mooiste vind ik dat je mensen op een kwetsbaar moment kan helpen. Ze zijn heel dankbaar en soms is een praatje al genoeg.”

Mensen zijn heel dankbaar en soms is een praatje al genoeg.

Hoe ben je met die stage afgestudeerd?

“Naast stagelopen schreef ik ook een scriptie. Mijn scriptie ging over de preoperatieve voorlichting bij patiënten met een nieuwe knie. Dat is de voorlichting die patiënten krijgen voorafgaand aan de operatie. Ik heb onderzocht hoe die voorlichting nu is en wat patiënten graag anders willen zien. Het probleem was dat patiënten onvoldoende voorbereid waren op de operatie. Ik heb onderzocht op welke manier ze informatie kregen en hoe patiënten zich beter konden voorbereiden.”

Je onderzoek is beloond met een prijs, hoe zit dat?

“Ik heb de juryprijs van het KNGF, het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie, gewonnen. Wie deze prijs wint, wordt bepaald door het KNGF. Daarna kon ik nog de publieksprijs winnen. Hier kon iedereen op stemmen. Ik moest een promotievideo maken en deze delen met familie en vrienden en ook Saxion heeft deze gedeeld. Uiteindelijk heb ik ook de publieksprijs gewonnen.”

Wat houden deze prijzen precies in?

“Ik won een geldbedrag, dus dat was een mooie bijdrage. Toen ik mijn scriptie had afgerond, ben ik een tijdje gaan reizen. Tijdens mijn reis kreeg ik te horen dat ik gewonnen had. Ik had totaal niet verwacht dat ik de prijs zou winnen. Wat ik vooral leuk vind, is dat mijn scriptie niet ergens ligt te verstoffen. Het is echt bij het grote publiek terechtgekomen.”

Je werkt nu ook bij Saxenburgh. Hoe ben je erachter gekomen dat je graag in het ziekenhuis wilde werken?

“Mijn eerdere stages liep ik in eerstelijnspraktijken. Ik had nog geen ervaring met hoe het in het ziekenhuis eraan toeging. Mijn laatste stage wilde ik daarom graag in het ziekenhuis lopen. Zo kon ik een duidelijk beeld vormen van de verschillen. Dat zou ik ook als tip geven aan andere Fysiotherapie-studenten: probeer zowel in een praktijk als in een instelling stage te lopen. Mijn stage in het ziekenhuis is me zo goed bevallen dat ik na mijn stage kon blijven hangen en er nu werk.”

De Jaco den Dekker-afstudeerprijs

Elk jaar reikt het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie een prijs uit voor het beste en meest belangrijke afstudeeronderzoek binnen de fysiotherapie. Elke hbo-opleiding Fysiotherapie nomineert hiervoor een kandidaat, waarna de vakjury een top 3 samenstelt. Daaruit volgt de juryprijs. Daarnaast kan het publiek ook nog stemmen op hun favoriet. Anne won dit jaar met haar scriptie over de preoperatieve voorlichting bij patiënten met een nieuwe knie beide prijzen!

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.