Marel
Onderwijs

Ondanks een verkeerde inschatting voelt Marél zich erg op haar plek bij haar stagebedrijf

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Marèl Rouwenhorst wilde graag een commerciële stage lopen, maar de Bedrijfskunde-student kwam er tijdens haar stage achter dat deze rol niet zo goed bij haar past. Toch heeft ze het erg naar haar zin bij Smartblinds, dat haar de kans geeft op allerlei verschillende afdelingen mee te kijken. “Deze periode is echt een zoektocht naar mijn persoonlijke kwaliteiten.”

Hoi Marèl, waar loop je precies stage?

“Ik loop stage bij Smartblinds in Enter. Zij verkopen slimme raamdecoratie. De raamdecoratie is smart, want je kan het bedienen met je smartphone. Het bedrijf bestaat nu anderhalf jaar en is hard aan de weg aan het timmeren. Het bedrijf bestaat uit negen mensen. Er zijn op dit moment vijf productgroepen en we zijn net gelanceerd in Engeland. Dat zijn grote stappen. Smartblinds richt zich op eindconsumenten zoals jij en ik.”

Wat mag jij hier doen als stagiair?

“Bij Saxion volg ik de studie Bedrijfskunde. Ik wilde tijdens mijn stage graag iets nieuws leren. Daarom koos ik voor een commerciële stage. Zelf kan ik heel goed praten, dus ik dacht dat dat goed bij mij zou passen. Ik ben veel bezig met de klantenservice. Dan heb ik echt persoonlijk contact met klanten via verschillende netwerken. Sommige klanten zijn zo nieuwsgierig en enthousiast naar wat we doen, dat we ze op locatie uitnodigen. Dan geven we ze een rondleiding.”

Hoe bevalt een commerciële rol jou?

“In deze stageperiode ben ik mezelf al wel tegengekomen. Goed kunnen praten en goed kunnen verkopen zijn verschillende dingen. Ik ben er in deze periode achter gekomen dat ik later géén commerciële rol wil, toch heb ik het erg naar mijn zin op stage. Ik mag meelopen met verschillende afdelingen die me interesseren en heb superleuke collega’s. Tijdens mijn stage hebben ik en de rest van het team ook een persoonlijke analyse gedaan. Daar kwamen voor mij ook veel nieuwe dingen uit. Deze periode is echt een zoektocht naar mijn persoonlijke kwaliteiten.”

Wat vind je het leukste om te doen op stage?

“Het stukje persoonlijke contact spreekt me erg aan. Vooral als klanten echt langskomen vind ik dat leuk. Zij zijn dan razend benieuwd en om dan te vertellen over het bedrijf vind ik erg leuk. Ook het stukje klantenservice spreekt me aan. Ik vind het leuk om mensen te helpen.”

Wat zie je jezelf later wél doen?

“Naast mijn studie Bedrijfskunde ben ik sinds kort begonnen aan Rechten op de open universiteit. Dit is voornamelijk thuisstudie. Het bedrijfsleven trekt me namelijk erg aan, maar dan wel meer aan de kant van mensen helpen. Bedrijfsjurist lijkt me erg leuk en dat is een mooie combinatie van wat ik nu doe. Tijdens mijn stage heb ik ook met de bedrijfsjurist van mijn huidige stageplek meegelopen. Ik mocht toen meekijken met een meeting over de Algemene verordening gegevensbescherming en dat vond ik erg interessant.”

Hoe is het contact met je collega’s?

“Het is een klein en jong team, dat maakt het superleuk. In de winter keken we samen een WK-wedstrijd bij een collega thuis en al voordat ik begon met stage lopen, werd ik uitgenodigd op de zomerbarbecue. Eerst dacht ik: wat heb ik daar nu al te zoeken? Toch ben ik gegaan, want het was een mooi moment om mijn collega’s te leren kennen. De onderlinge band vinden ze erg belangrijk, zowel zakelijk als privé. Daardoor voel ik me erg op mijn plek.”

Ook Bedrijfskunde studeren bij Saxion?

Lees hier meer over de opleiding!
Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.