Studentenleven

Danique reed de Red X over de finish in Adelaide: ‘Echt supergaaf!’

Max Nab Leestijd Minuten

Solar Team Twente leverde onlangs een prestatie van formaat door na een zenuwslopende race over 3000 kilometer als tweede te eindigen bij de World Solar Challenge 2023. Saxion-studenten Danique Kottier (Werktuigbouwkunde), Hjalmar Lemmers (Technische Bedrijfskunde), Bart Mol (Technische Natuurkunde) en Sven Termaat (Werktuigbouwkunde) waren onderdeel van het team dat Twente vertegenwoordigde op het wereldkampioenschap zonneracen in Australië. Vandaag in het zonnetje: Danique Kottier.

Hoi Danique, gefeliciteerd met het behalen van de tweede plek bij de World Solar Challenge onlangs. Vertel eens: waar ben je op het moment van schrijven, en wat brengt jou daar?

Ik ben momenteel in Nieuw-Zeeland, waar ik van mijn welverdiende vakantie geniet.

Vanuit hier hebben we het Solar Team Twente-avontuur op de voet gevolgd. De sportvraag der sportvragen: wat ging er door je heen toen de Red X als tweede de finish bereikte?

Blijdschap en trots. Aan deze auto heb je een jaar lang hard gewerkt. Ik mocht de auto over de finish rijden. Echt supergaaf!

Hoe kijk je nu, een paar dagen later, naar de prestatie van jullie team?

Nog steeds heel trots. Misschien nog wel meer dan een paar dagen geleden. Ik begin nu pas te beseffen hoe goed we het hebben gedaan.

Werktuigbouwkunde-student Danique Kottier over waarom hij in het team bekend stond als 'beunhaas'

Wil je ons meenemen naar waar het voor jou allemaal begon: waarom besloot je te solliciteren bij Solar Team Twente?

Ik kende Solar Team Twente al langer. Op een flyer zag ik dat ze weer mensen zochten. Toen wist ik het meteen: ik ga me inschrijven.

Wat is het belangrijkste dat je geleerd hebt tijdens jouw Solar Team Twente-avontuur?

Ontwerpkennis, maar ook heel veel praktische kennis. Dit leer je doordat je alles zelf ontwerpt, test en vervolgens maakt.

Het team bestaat uit 21 studenten van meer dan vijf verschillende opleidingsrichtingen. Hoe heb je die multidisciplinaire samenwerkingen ervaren?

Als heel leerzaam: je werkt hele dagen met elkaar samen. Je zit letterlijk naast en tegenover elkaar en bespreekt werkelijk alles.

Kan je een voorbeeld geven van iets wat je in samenwerking met studenten met een andere opleidingsachtergrond hebt bereikt?

De buitenkant van de auto heb ik samen met de subgroep aerodynamica gemaakt. Zij hebben onderzocht wat de meest optimale vorm was. Vervolgens was het mijn taak om ervoor te zorgen dat die vorm ook sterk genoeg was om mee te rijden. Dat het onderweg niet in elkaar zou zakken.

Je hebt voor meer dan een jaar intensief samengewerkt met het team. Dan leer je elkaar natuurlijk goed kennen. Stel dat we jouw teamgenoten zouden vragen om jou in één woord te omschrijven; welk woord komt dan het vaakst voorbij, denk je, en waarom?

Beunhaas. Ik hield er nogal van om kleine testjes te doen en dingetjes te maken om de productieprocessen te optimaliseren of om kleine verbeteringen te realiseren. Om te ‘beunen’ dus.

Danique Kottier over hoe hij als Structural Engineer de kennis uit zijn minor kon gebruiken: "In mijn derde jaar heb ik een minor gevolgd die dieper inging op materiaalkennis, met name over carbon fiber en andere fibers. Dit was heel nuttig, want onze gehele auto is van carbon fiber gemaakt."

Binnen het team had je meerdere rollen: die van coureur en Structural Engineer. In hoeverre heb je de kennis en vaardigheden uit je opleiding Werktuigbouwkunde kunnen toepassen?

Het 3D tekenen in auotocad kwam erg van pas. Verder heb ik in mijn derde jaar een minor gevolgd die dieper inging op materiaalkennis, met name over carbon fiber en andere fibers. Ook dit was heel nuttig, want onze gehele auto is van carbon fiber gemaakt.

En hoe was het om te mogen racen in de Red X?

Het was voor mij zó gaaf: rijden in de auto waar je zelf een jaar lang druk mee bent geweest.

Als je één tip mag geven aan Saxion-studenten die overwegen om in jouw voetsporen te treden en te solliciteren bij Solar Team Twente, welke zou dat dan zijn?

Zeker doen! Je leert er zoveel meer dan op school. Je werkt met de gaafste materialen en je bouwt een raceauto die naar Australië gaat om te racen op het wereldkampioenschap voor zonneauto’s. Hoe gaaf wil je het hebben?

Het Solar Team Twente-avontuur zit er nu op voor jou. Veel anderen uit het team gaan nog op reis nu ze toch in Australië zijn. Wat zijn jouw plannen voor de komende weken?

Met zes andere jongens van het team ga ik vier weken met een camper door Nieuw-Zeeland trekken, en zoveel mogelijke mooie dingen bekijken en doen.

Tot slot. Het is 2025, de volgende editie van de World Solar Challenge vindt plaats. Waar zien we jou dan? Met andere woorden: waar verwacht je in 2025 te zijn in je carrière?

Als het goed is ben ik tegen die tijd afgestudeerd en heb ik een gaaf bedrijf gevonden om voor te werken.

Fotografie: Cas van Laar

Ook in het zonnetje

Ook Saxion-studenten Hjalmar Lemmers, Bart Mol en Sven Termaat waren onderdeel van het team dat Twente in 2023 vertegenwoordigde op het wereldkampioenschap zonneracen in Australië. Lees ook hoe Hjalmar (Technische Bedrijfskunde), Bart (Technische Natuurkunde) en Sven (Werktuigbouwkunde) terugkijken op hun avontuur.

Max Nab

Als redacteur vertelt Max graag sterke verhalen. Niet door te overdrijven, maar door te schrijven over mensen, gebeurtenissen of ideeën waar een zekere kracht van uitgaat. Vanuit het idee dat sterke verhalen ons compas vormen in een wereld die steeds complexer wordt.