RoboCup Twente

RoboTeam Twente gaat met nog efficiëntere robot voor podiumplek tijdens RoboCup

Willem Korenromp
Willem Korenromp Leestijd Minuten

Hij is sneller, beweegt nauwkeuriger en is daardoor een stuk efficiënter dan zijn voorgangers. RoboTeam Twente presenteerde vorige week in Kinepolis haar nieuwe generatie voetbalrobots. In juli hoopt het team hoge ogen te gooien tijdens de RoboCup in Bordeaux.

RoboTeam Twente eindigde vorig jaar op de derde plek tijdens de RoboCup in Bangkok. Een knappe prestatie, maar de nieuwe lichting studenten is vastbesloten om het dit jaar nog iets beter te doen. Het team heeft voortgeborduurd op het werk van zijn voorgangers en heeft waar mogelijk geprobeerd de robot te optimaliseren.

Niet om mee te sollen

Het resultaat is een kleine, maar stoer ogende robot. De ogen van het blauwe mannetje op wielen verraden dat dit geen robot is die met zich laat sollen. Ten opzichte van vorig jaar werd onder meer het frame van de robot verbeterd, terwijl er ook een aantal nieuwe functies zijn toegevoegd om de stabiliteit van de robot te verbeteren. Ook werd de manier waarop de robots bewegen geoptimaliseerd. “Met onze verbeterde kalibratietechniek kunnen onze robots hun eigen bewegingen nauwkeuriger herhalen dan voorheen”, laat Teammanager en Control Engineer Emy Ganzeboom weten op de website van UToday. “Deze veranderingen maken de robot veel sneller. Daardoor hebben we onze efficiëntie met 60 procent verhoogd.”

Robotica onder aandacht brengen

RoboTeam Twente bestaat uit studenten van Saxion en de Universiteit Twente en zag het levenslicht in 2016. Het team heeft zich als doel gesteld om robotica en artificial intelligence onder de aandacht te brengen en de wereld te laten zien wat met deze disciplines bereikt kan worden. Een van de belangrijkste manieren om die aandacht te trekken, is door deel te nemen aan de RoboCup. De afgelopen jaren reisde het RoboTeam onder meer af naar Bangkok, Sydney, Montreal en Nagoya. Dit jaar wordt de RoboCup in het Franse Bordeaux gehouden. De wedstrijden vinden plaats van 6 tot en met 9 juli.

Robocup1.jpeg Robocup2.jpeg Robocup3.jpeg
Willem Korenromp

Willem is freelance journalist en tekstschrijver. Regelmatig maakt hij mooie interviews en achtergrondverhalen voor Saxion. Daarbij heeft hij een voorliefde voor sport. Niet alleen om over te schrijven, maar ook om zelf te beoefenen.