Chiara Egger
Onderwijs

Tijdens haar stage stelt Chiara de veiligheid van bezoekers voorop: 'Ik vind het leuk om te zien dat bezoekers een veilige dag hebben gehad'

Elcin Coraklar.jpg
Elçin Çoraklar Leestijd Minuten

Chiara Eggert loopt stage bij National Safety Security Group. Voorheen werkte ze hier als beveiliger tijdens grote evenementen. Tijdens haar stage duikt ze wat meer de diepte in. Met haar kennis en ervaringen als beveiliger is ze nu bezig om de werkprocessen voor de medewerkers binnen het bedrijf te verbeteren. Ze heeft een plan opgesteld om de samenwerking tussen politie, brandweer en gemeente efficiënter te laten verlopen.

Hoi Chiara, wil je jezelf voorstellen?

“Ik ben 20 jaar en ik studeer Security Management  bij Saxion in Apeldoorn. In het eerste jaar heb ik Integrale Veiligheidskunde gedaan, omdat de propedeusefase van deze studie gecombineerd is met Integrale Veiligheidskunde. Toen heb ik in het tweede jaar besloten om Security Management te gaan doen. Het is een hele leuke studie. De theorie die je op school leert, kan je gemakkelijk toepassen in de praktijk.”

Wat is het verschil tussen deze twee opleidingen?

“Integrale Veiligheidskunde richt zich vooral op algemeen veiligheid, maar ook veiligheid op sociaal niveau, zoals de sociale veiligheid in een wijk. Security Management richt zich echter op beveiligen van de processen binnen organisatie. Deze studie is daarom ook gericht op bedrijfsniveau, want op het moment dat je maatregelen wilt treffen om kwaadwillend gedrag tegen te gaan, moet je wel weten hoe een bedrijf in elkaar steekt.”

Je loopt stage, maar hebt daar ook gewerkt, klopt dat?

“Ja, ik werkte bij National Safety Security Group als beveiliger op evenementen. Hier heb ik ook een certificaat voor behaald omdat beveiliger worden een aparte opleiding vereist. Tijdens deze bijbaan kon ik mezelf heel mooi ontwikkelen en mocht ik als beveiliger in veel vaste posities werken.”

En wat doe je tijdens je stage?

“Mijn stage is net wat anders dan mijn baan bij NSSG. Tijdens mijn stage zet ik samen met de organisatoren de veiligheidsplannen op. Ik maak werkinstructies voor de beveiligers en bepaal belangrijke punten op het event, zoals een nooduitgang of veilige posities in het veld. Dat heet een maatwerk post-instructie. Ook werk ik in ons softwarepakket, Secure IT, waarin ik de diensten van beveiligers indeel.”

Chiara Eggers 2.jpg

Chiara Eggers: "Tijdens mijn stage zet ik samen met de organisatoren de veiligheidsplannen op."

Sta je ook op het festivalterrein tijdens zo’n event?

“Ja zeker. Ik sta dan bij de centrale post en daar ben ik verantwoordelijk voor de communicatie tussen de beveiligers. Mijn stage valt daarom niet standaard onder kantooruren. Soms werk ik in de weekenden omdat er dan een event is. Dan heb ik doordeweeks weekend. Dat vind ik ook het fijne aan mijn stage. Het werk is afwisselend en er is ruimte voor flexibiliteit.”

Ben je nog bezig met een stageopdracht?

“Ja! De aanleiding voor mijn stageopdracht is dat NSSG zijn processen en veiligheidsplannen al ongeveer vijftien jaar hetzelfde uitvoert. Maar de wereld is continu in ontwikkeling en er zijn veel veranderingen rondom mens en technologie. Mijn taak is om zoveel mogelijk informatie te verzamelen over de bedrijfsprocessen van NSSG, dat goed in kaart te brengen en te kijken hoe instanties beter kunnen samenwerken. Bij instanties kan je dan denken aan de gemeente, politie of brandweer. Op die manier kunnen we sneller en efficiënter samenwerken.”

Wat zijn bedrijfsprocessen die dan onderling tussen instanties verbeterd kunnen worden?

“Denk aan vergunning die aangevraagd moeten worden bij de gemeente, de bereikbaarheid om het evenement heen, de brandweer die beoordeelt of het terrein veilig genoeg is en brandweerauto’s er makkelijk bij kunnen.”

Wat vind je het leukste aan je stage?

“Ik vind het heel leuk om te zien dat de bezoekers van een festival een mooie, maar vooral veilig dag hebben gehad. Het is belangrijk dat wij als bedrijf tijdens bijzondere gevallen, zoals bij het verlenen van EHBO of in het geval van een vechtpartij, service kunnen verlenen aan onze bezoekers. Wij werken voor de bezoekers en houden daarom erg van rechtvaardigheid.”

Waar zie je jezelf later werken?

“Dat is een lastige vraag om te beantwoorden. Op dit moment zit ik in de fysieke veiligheid en vind ik dat ook heel leuk. Ik hoop dat ik dit nog een hele tijd kan doen. Informatiebeveiliging lijkt mij ook ontzettend interessant, dus wellicht dat ik later ook daarin kan gaan kijken!”

Elcin Coraklar.jpg

Elçin Çoraklar

Elçin studeert Creative Business bij Saxion en werkt bij Saxion als Studentredacteur. Ze is erg ondernemend en heeft daarom ook altijd een volle agenda, maar toch houdt ze ruimte over om te genieten. In haar vrije tijd staat ze vaak in de keuken of droomt ze weg op Pinterest. Ook pakt ze regelmatig haar koffer om nieuwe plekken te ontdekken.