JuliaStage.jpg
Onderwijs

Julia dacht tijdens haar stage mee over toekomstbestendige oplossingen bij gebiedsontwikkeling

Als klein meisje al heeft Julia Braunius, student van de studieroute Klimaat en Management, een grote liefde voor de aarde. Hier komt ook haar passie voor het klimaat vandaan. Ze liep het afgelopen half jaar stage bij Aveco de Bondt, bij het team gebiedsontwikkeling. "Het klimaat is op dit moment een heel urgent probleem. Ik vind het heel mooi om dat probleem aan te pakken en daarin het verschil te maken."

Hoi Julia, waar heb je stage gelopen?

“Ik heb - in het kader van mijn studieroute Klimaat en Management, die weer valt onder de opleiding Ruimtelijke Ontwikkeling - stage gelopen bij Aveco de Bondt. Dat is een ingenieursbureau. Zij ontwerpen, onderzoeken en adviseren. Het bedrijf bestaat uit meerdere business units en business lines, dit kan gezien worden als verschillende teams die aan verschillende onderwerpen werken. Wel werken deze teams regelmatig op een integrale manier met elkaar aan een project. Het bedrijf is heel breed: ze werken aan thema’s als gebiedsontwikkeling, duurzaamheid, bodem, infrastructuur, landelijk gebied en omgevingsmanagement.

Hoe ben je daar terechtgekomen?

“Ik heb eerst op allerlei websites gezocht naar een stage, maar kon niet iets vinden dat bij mij paste. Toen heb ik een berichtje op LinkedIn geplaatst. Daar hebben mensen van Aveco de Bondt op gereageerd en zo kwamen we in contact. Ik mocht langskomen en het klikte meteen heel goed. Binnen een week was alles geregeld.”

Wat heb je allemaal gedaan tijdens je stage?

“Veel, haha. Ik zat bij het team gebiedsontwikkeling, dus ik mocht mee denken en werken met quickscans. Een quickscan is een manier om snel kansen en risico’s in en rondom ontwikkellocaties in beeld te brengen. Ook mocht ik mee tijdens bedrijfsbezoeken en heb ik bij verschillende teams binnen Aveco de Bondt mogen meekijken, zoals bij water en duurzaamheid. Zo mocht ik ook een keer meekijken bij een overleg bij Rijkswaterstaat over de verduurzaming van de beheerfase van een sluis."

Ben je er tijdens je stage achter gekomen welke afdeling het beste bij je past?

“Ik vond de plek waar ik stage liep erg leuk en heb veel geleerd. Gebiedsontwikkeling is best wel planologiegericht en soms miste ik nog wel het duurzaamheidsaspect. Daar zou ik in de toekomst graag meer mee willen doen.”

Hoe ben je erachter gekomen dat hier je interesse ligt?

“Als klein meisje al had ik een liefde voor de aarde. Ik vond planten, dieren, landen en verschillende culturen altijd al helemaal geweldig. Ik heb een hele grote passie voor de wereld en vind het heel interessant om daar over te leren. Het klimaat is op dit moment een heel urgent probleem. Ik vind het heel mooi om dat probleem aan te pakken en daarin het verschil te maken. Ik denk dat iedereen als klein kind wel een bepaalde voorliefde heeft en ik ben nu bezig om van die voorliefde mijn werk te maken.”

Doe juist de dingen waarvan je dacht dat je ze niet kon.

Julia met een tip voor andere studenten

Wat hoopte je allemaal te leren tijdens je stage?

“Ik kwam met een leeg canvas binnen. Het was voor mij erg zoeken wat ik leuk vond en wat ik wilde doen. Uiteindelijk kwam de stage neer op veel zelfontwikkeling en het ontdekken van een organisatie. Ik wist namelijk helemaal niet hoe de gang van zaken was in het bedrijfsleven. Voordat ik begon, had ik natuurlijk wel een idee, maar hoe het er echt aan toegaat, ontdek je pas als je het daadwerkelijk doet.”

Wat vond je het leukste aan je stage?

“Ik vond de mensen het leukst. Mijn werkzaamheden waren erg leuk, maar ook het bedrijf was erg fijn. Ze hebben mij heel vrijgelaten, maar wel veel ondersteund. Ik mocht zelf mijn pad vinden binnen deze stage. Het zijn allemaal mensen die oprecht het beste met je voor hebben. Ik zou andere studenten ook adviseren om alles uit je stage te halen. Het kan best intimiderend zijn, maar juist door buiten je comfortzone te stappen, leer je het meest. Doe juist de dingen waarvan je dacht dat je ze niet kon.”

Welke tips heb jij voor studenten die nu opzoek zijn naar een stage?

“Ga gericht op zoek. Struin sites af van bedrijven die je interessant vindt. Met welke projecten is het bedrijf bezig? Wat zijn hun kernwaarden? Waar staan ze voor? Ik denk dat die onderdelen erg belangrijk zijn. Tijdens mijn sollicitatiegesprek bij Aveco de Bondt gaven ze zelf aan dat ze het belangrijk vinden dat een student initiatief neemt voor zijn of haar eigen ontwikkeling. Zij motiveerden mij om zo veel mogelijk voor mezelf uit deze stage te halen. In hun eigen woorden mocht ik wel een beetje ‘misbruik’ van ze maken. Voor hen was vooral mijn eigen ontwikkeling belangrijk en dat vind ik mooi.”

Benieuwd geworden naar de studieroute Klimaat en Management?

Lees hier meer!
Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.