Ondernemerschap

Ondernemers Award-winnaar Bram Kuipers ontdekte tijdens minor hoe hij zijn bedrijf kan laten groeien

Max Nab Leestijd Minuten

Tijdens de opening van het hogeschooljaar ging Bram Kuipers, student Technische Bedrijfskunde, er met de Saxion Ondernemers Award 2023 vandoor. Hij wist zich te onderscheiden met zijn innovatieve bedrijf dat ‘trays’ ontwikkelt voor groenteteelt op water. Wat is het verhaal achter zijn ondernemerschap? En hoe droeg de minor Werkgever van de Toekomst bij aan zijn ontwikkeling als ondernemer?

Zijn vader heeft een metaalbedrijf dat matrijzen maakt, en daarnaast ook producten ontwikkelt voor de tuinbouw. Het zaadje voor Triple Green Innovation werd door hem geplant. “Mijn vader sprak een kweker die op zoek was naar een tray, waarbij de sla eerst bij elkaar staat, maar naarmate het groeit verder uit elkaar gaat”, legt Bram uit, “hij is toen met dit idee verdergegaan.”

Het zaadje ontkiemde en sinds 2021 mag Bram zich mede-eigenaar van het bedrijf noemen. “Ik kom uit een echte ondernemersfamilie. Het is de bedoeling dat mijn broer het bedrijf van mijn vader overneemt, maar ik heb zelf ook altijd ondernemer willen zijn. Toen het idee voor die trays op ons pad kwam, vroeg mijn vader: is dat niet iets voor jou om mee aan de slag te gaan?” Bram greep de kans met beide handen aan. “Mijn hele familie zit al in de groente- en plantenteelt. Op die traditie wil ik graag voortbouwen. Daarnaast zie je dat het echt een opkomende markt is, die groenteteelt op water. Ik wil meegroeien met die markt. En ja, ook gewoon geld verdienen uiteraard.”

Bram Kuipers, ondernemer en student Technische Bedrijfskunde

Vrijheid en verantwoordelijkheid

“Wat mij zo aanspreekt aan het ondernemen? De vrijheid. Je bepaalt zelf wanneer je werkt, en zit dus niet vast aan een 9-tot-5-baan. En dat je, als alles goed gaat, ook financieel onafhankelijk bent.” Bij Bram gaat dat hand in hand met verantwoordelijkheid nemen. “Ik vind het fijn om dingen te regelen. Ook in de projecten die ik voor school doe neem ik graag het voortouw. Zo heb ik zelf in de hand wat er gebeurt, en hoe het loopt. Voor mijn eigen bedrijf vind ik dat ook prachtig: het contact met de leveranciers, regelen dat de productie goed verloopt en dat het transport op tijd is. Kortom, om ervoor te zorgen dat de klant het juíste product op tijd krijgt.”

Werkgever van de Toekomst

Toen hij een minor moest kiezen, wist Bram dat hij met zijn ondernemersambitie terecht kon bij het Saxion Centrum voor Ondernemerschap (SCvO). “Ik had eerst gekozen voor de minor Startup Ondernemer, maar na de intake gaven ze aan dat ik beter de minor Werkgever van de Toekomst kon doen, omdat ik al zo ver was met mijn bedrijf.” Van die keuze heeft hij geen spijt. “Je onderzoekt hoe je kan opschalen met je bedrijf, en hoe je je beter kan onderscheiden van de concurrentie. Dat heb ik door de minor veel scherper gekregen.”

Een dag in de week volgde hij workshops, verzorgd door ervaren ondernemers. “Zij gaven ook opdrachten mee, waar je zelfstandig aan kon werken.” Zo kreeg hij bijvoorbeeld een goed beeld van de investment readiness van zijn onderneming. “Je denkt dan na over hoe groot je in de toekomst wil worden, en hoe je die groei wil financieren. Het gaat al snel over grote bedragen, dus je moet wel weten waar je aan toe bent.”

Bram Kuipers over het SCvO

Zijn bedrijf heeft al meerdere afnemers in zowel Europa als Amerika. Als het aan Bram ligt, is dit pas het begin. Hij wil groeien. “Meer klanten aantrekken die grote orders plaatsen, en het aanbod uitbreiden naar andere groenten. We zitten nu vooral in de sla, maar ik kijk ook al naar de tomatenmarkt, die is nog groter.” Om die klanten over de streep te trekken, moest hij wel eerst afrekenen met een onzekerheid, vertelt de jonge ondernemer. “Ik vond het eerst best spannend om voor een grote groep te spreken. Alle aandacht die op jou is gericht. Dan wil je niets verkeerds zeggen. Tijdens de minor heb ik geleerd hoe je moet pitchen. Hoe je in een hele korte tijd de belangrijkste dingen over jezelf, je bedrijf en je product vertelt.”

Saxion Ondernemers Award 2023

Er waren vier kanshebbers voor de Saxion Ondernemers Award 2023. De jury, die grotendeels bestond uit ondernemende Saxion-alumni, wees Bram als winnaar aan. En ook de publiekstemmen vielen in zijn voordeel uit. Met het winnen van de award blijft hij verbonden aan het SCvO. Iets waar hij blij mee is, en dat hij ook andere jonge ondernemers gunt. “Ze willen je heel graag verder helpen, en mijn ervaring is dat ze dat ook heel goed kunnen. Andere jonge ondernemers die twijfelen over hun volgende stap raad ik dan ook aan om zich daar te melden.”

Bram Kuipers tijdens de opening van het hogeschooljaar, waar ook de Saxion Ondernemers Award 2023 werd uitgereikt. Foto: Moekotte Media

Vanuit SCvO kreeg hij een Kick Start Up-pakket aangeboden, waarmee hij zich verder kan ontwikkelen als ondernemer. Wat houdt dit precies in? “Ik mag een top drie opgeven van bedrijven waarmee ik op uitwisseling zou willen”, vertelt Bram, “bij één van die bedrijven mag ik meelopen met de CEO en alle vragen stellen die ik heb, en die CEO loopt dan ook een dag met mij mee. Om te kijken hoe ik het doe, en om advies te geven."

En er zit nóg iets voor Bram in het vat: in november mag hij Slush bezoeken in Helsinki; een event waar startups en investeerders van over de hele wereld elkaar ontmoeten. Geen verkeerde plek als je een eigen bedrijf hebt en wil groeien. Of zoals een echte ondernemer het zou verwoorden: “Een mooie kans om te netwerken.”

Fotografie: Lisanne Bijker

Max Nab

Als redacteur vertelt Max graag sterke verhalen. Niet door te overdrijven, maar door te schrijven over mensen, gebeurtenissen of ideeën waar een zekere kracht van uitgaat. Vanuit het idee dat sterke verhalen ons compas vormen in een wereld die steeds complexer wordt.