Solar Team Twente klaar voor revanche in Australië - foto Bram Kloos

Solar Team Twente klaar voor revanche in Australië

Leestijd Minuten

Solar Team Twente maakt zich op voor het rentree na vier jaar afwezigheid in Australië. Met nog 50 dagen tot de grote race heeft het studententeam nu het ontwikkelingstraject van zonneauto RED X volledig afgerond.

Bridgestone World Solar Challenge

Na de afwezigheid tijdens de covidpandemie keert de tweejaarlijkse Bridgestone World Solar Challenge in oktober terug. Het wereldkampioenschap daagt 50 teams vanuit de gehele wereld uit om 3021 kilometer door de Australische outback te racen op enkel zonne-energie. Tijdens de laatste editie in 2019, reed het Twentse solarteam lange tijd aan kop. Het was een hevige windvlaag nabij Cooper Pedy, die ’s werelds kleinste zonneauto RED E destijds meedogenloos van de wegblies. Nu, vier jaar later, keren de studenten terug om revanche te nemen. Met de tiende zonneauto RED X, vier jaar aan extra kennis, ervaring én een wereldtitel schatten de studenten hun kansen positief in.

Van schets tot raceauto

Na tien maanden bezig te zijn geweest met de ontwerpfase en de productiefase, werd afgelopen juni de nieuwe zonneauto van Solar Team Twente gepresenteerd. Inmiddels is de auto volledig getest en afgesteld om te racen. Zo is het team nu precies een jaar bezig en staat er een volwaardige raceauto op zonne-energie. Samen met 13 engineers begon technisch manager Tim een jaar geleden aan de ontwikkeling van RED X. Toen kon hij zich amper voorstellen hoe hij met die 13 mensen in een jaar tijd een volledige raceauto zou maken. “Het is bijzonder om te zien wat je samen kunt bereiken door hard te werken en strak te plannen.” Vertelt Tim trots. “Hoe harder we de auto zagen rijden op de testdagen, hoe meer zin we kregen in de race!”

En die race, die is al bijna.

Laatste fase: de racevoorbereiding

Vanaf nu zal Solar Team Twente zich gaan focussen op de grote race in Australië. Zondag 22 oktober staat Solar Team Twente aan de start in Darwin. Dat is over iets minder dan 50 dagen en daarom vertrekt team aanstaande maandag 11 september richting Down Under. “De eerste onderdelen zijn zelfs al onderweg en ook de auto zal deze week op transport gezet worden.” Vertelt chef logistiek Jessica Bos. “We zijn druk bezig met alles inpakken en gereedmaken voor de douane. Dat onze goederen daar spoedig doorheen komen is essentieel voor het verloop van onze 5-weekse voorbereidingen in Darwin”.

Voor Jessica voelt de komende race misschien nog wel iets meer als een revanche dan voor de rest van het team. Haar zus Mariska zat in 2019 in het team en was destijds één van de drie coureurs van de omgeslagen koploper RED E. Nu 4 jaar later volgt ze haar zus op om de race wél te winnen. “Er heerst binnen de familie een licht wraak gevoel. Bij ons thuis volgt iedereen ons avontuur op de voet en straks hoop ik mijn zus trots te kunnen maken!” aldus Jessica.

Het Solar Team Twente volgen? Dat kan via bijvoorbeeld Instagram, Facebook en YouTube.

Foto: Bram Kloos