Ervaringsleren in het XR-lab voor Gezondheid & Welzijn

Jos.jpg
Jos Eertink Leestijd Minuten

Zie je groene kruizen op de vloer? Of zie je studenten ronddwalen met een VR-bril op hun hoofd? Dan ben je waarschijnlijk beland in het nieuwe Saxion XR-lab voor ervarlingsleren in Zorg en Welzijn. Richard Evering, onderzoeker en hoofddocent Living Technology, laat ons meekijken tijdens een les waarin studenten worden ondergedompeld in een virtuele realiteit.

Hoe is het om een licht verstandelijke beperking te hebben? Reageren mensen dan anders op je? En vind je dan bijvoorbeeld je weg nog wel in het gemeentehuis? Voor studenten kan het erg leerzaam zijn om je in te leven in mensen en situaties waarmee je later in je werkzame leven te maken kan krijgen.

Vandaag zijn we te gast bij een les waarin immersive reality centraal staat, en zien we wat 'ervaringsleren met XR' precies inhoudt. Kim ter Horst, student Verpleegkunde, deelt haar ervaringen, en hoofddocent Richard Evering vertelt meer over de rol van XR in onderwijs en onderzoek. Bekijk de video nu.

We zijn nu vooral gestart met het implementeren van extended reality in het onderwijs, en we zijn nog aan het verkennen hoe we dat ook gaan doen in het onderzoek.

Richard Evering, onderzoeker en hoofddocent Living Technology
Jos.jpg

Jos Eertink

Als redacteur probeert Jos alles wat complex is toegankelijk te maken. Buiten werktijd houdt hij zich het liefst bezig met poëzie en schilderkunst. Hij was de achtste stadsdichter van Enschede, maar rijmt alleen als het moet.

Thomas Busschers

Razende reporter binnen Saxion - creatief met video en geluid. Vind je camerajournalist Thomas niet achter de lens, dan staat 'ie wel voor een groot publiek muziek te draaien!