Studie-inhoud

De opleiding CE is opgebouwd uit drie hoofdonderdelen, waarbij het praktijkgerichte vraagstuk (project) van een bedrijf centraal staat. Samen met je projectgroep en het bedrijf ga je aan de slag met dit vraagstuk. Gedurende de opleiding ligt de focus op (strategische) marketing, waarbij financiële en juridische aspecten als ondersteunende vakken aangeboden worden. Daarnaast leer je vorm te geven aan je persoonlijke ontwikkeling als commercieel professional.

Het eerste jaar

Pas theorie gelijk toe in praktijkopdrachten

Je maakt kennis met de verschillende vormen van marketing. De geleerde theorie pas je vervolgens gelijk toe in een vraagstuk vanuit de beroepspraktijk. Vanuit verschillende perspectieven en theorieën leer je hoe je een commerciële vraag op kunt lossen. Daarnaast oriënteer je je op diverse specialisaties en ontdek je welke richting het beste bij jou past. Je krijgt daarin persoonlijke begeleiding. Hierbij kan je aan het eind van het eerste jaar kiezen tussen: 

Je krijgt strategisch inzicht in de positie van sales binnen een organisatie en gaat praktisch ervaren wat sales inhoudt. Na het afronden van je opleiding kun je bijvoorbeeld aan de slag als salesmanager of accountmanager in het binnen- en buitenland.  

Je leert hoe je sterke concepten voor organisaties, merken en bedrijven ontwikkelt om overeind te blijven in de huidige mediastorm. Je leert kansen in de markt te herkennen en ontwikkelt kennis en vaardigheden op het gebied van conceptontwikkeling en projectmanagement. Na het afronden kan je bijvoorbeeld aan de slag als brand marketeer of creatief strateeg. 

Met de specialisatie Digital Marketing word je een commerciële en data gedreven professional die het succes van een product of dienst nog groter gaat maken. Je leert de meerwaarde van de verschillende digitale marketingkanalen kennen en doet ervaring op met o.a. e-mailmarketing en marketing automation. Na het afronden kan je bijvoorbeeld aan de slag als SEO/SEA specialist of data analist. 

Studiebelasting

  • 33% Theorie
  • 34% Praktijk- en groepsopdrachten
  • 33% Professionele ontwikkeling

Tijdens het eerste jaar doe je kennis op over de volgende onderwerpen:

  • Inleiding in marketing
  • Beroepsoriëntatie
  • Budgettering
  • Marketingstrategie
  • Technologie en innovatie
  • Consumentengedrag
  • Juridische kaders
  • Duurzaam ondernemen
  • Informatievaardigheden
  • Omgevingsanalyse
  • Engels
  • Nederlands
  • Studieloopbaanbegeleiding/professionele ontwikkeling

Het tweede jaar

Verdiepen en specialiseren

Ook in het tweede jaar pas je de geleerde theorie direct toe in de praktijk: een half jaar lang staan vraagstukken uit de beroepspraktijk centraal. Doordat je dieper ingaat op de theorie, kun je ook aan de slag met meer complexe praktijkopdrachten. Naast algemene vakken, krijg je in het tweede jaar ook specifieke vakken voor de specialisatie van jouw keuze. Tot slot bereid je je voor op je stage.

Basisvakken, waaronder:

  • Marketing
  • Consumentengedrag
  • Engels
  • Nederlands
  • Sales
  • Technologie en innovatie
  • Duurzaam ondernemen
  • Psychologie

Keuzevakken voor je specialisatie
In het tweede jaar krijg je naast de basisvakken ook specifieke vakken die gericht zijn op de specialisatie die jij hebt gekozen. Ook besteed je veel aandacht aan je persoonlijke ontwikkeling en studieloopbaanbegeleiding én aan de voorbereiding op je stage in het derde jaar.

Het derde jaar

Stage en Smart Solutions Semester

Het derde jaar staat in het teken van je stage. Een half jaar lang loop je stage bij een bedrijf of organisatie van jouw keuze. Na deze periode werk jij samen met studenten van andere Saxion-opleidingen in groepen aan een vraagstuk uit de praktijk. Dit project valt onder het Smart Solutions Semester. Tot slot start je met de voorbereidingen voor je afstuderen.

 

Open ruimte Saxion Deventer

Mijn leukste ervaring was de minor

Lees de ervaring Alle ervaringen

Het vierde jaar

Minor en afstuderen

In het vierde jaar kies je een minor om je kennis te verbreden of te verdiepen. Je kiest zelf de minor die het best past bij jouw specialisatie. Je mag deze minor binnen of buiten Saxion volgen. Je kunt ook kiezen voor het volgen van een doorstroomminor bij een universiteit. Je sluit de opleiding af met een afstudeeropdracht die je uitvoert bij een bedrijf of organisatie van jouw keuze.

Diploma: Bachelor of Science

Met je diploma Commerciële Economie op zak heb je volop baanmogelijkheden. Na je opleiding kun je aan de slag bij een grote multinational of juist bij een kleine organisatie, zowel profit als non-profit. De mogelijkheden in de markt zijn heel divers. Denk aan vakgebieden in de sales of commerce, marketing(communicatie), supply chain management, customer services of een commerciële functie in de sport-, leisure- en entertainmentindustrie.