Student zwaait lachend

Online open dag: Stedenbouwkundig Ontwerpen

Wil jij alles weten over de Saxion-opleiding Stedenbouwkundig Ontwerpen? Kijk dan gerust rond en laat je inspireren! Check de video’s waarin studenten en docenten je volledig bijpraten over de ins en outs van deze opleiding. Of kijk de opname terug die tijdens de online open dagen zijn gemaakt waarin onze studenten en docenten live vragen beantwoordden!

Doe je mee aan de online open dagen van 29 tot 31 oktober?

Nu aanmelden!

Livestream terugkijken?

Bekijk de opname van de antwoorden die tijdens de online open dagen door docenten en studenten werden gegeven!

Video's: studeren bij Saxion

Veelgestelde vragen over Stedenbouwkundig Ontwerpen

Voor de propedeuse geldt dat we 20 tot 22 lesuren per week aanbieden. Daarnaast ben je nog bezig met het uitwerken van opdrachten, het voorbereiden van lessen en leren voor toetsen. In totaal verwachten we dat je gemiddeld 40 uur aan je studie besteedt. Saxion heeft als regel dat iedere student één dag in de week niet geroosterd wordt, zodat je dat tijdig kan doorgeven bij een eventuele werkgever. Dat betekent wel dat je die uren in de avonden of weekenden moet compenseren.

Er zijn meerdere dingen bijzonder aan de invulling die Saxion geeft aan de opleiding Ruimtelijke Ontwikkeling. Zo heeft Saxion ervoor gekozen om het eerste jaar van de opleiding Ruimtelijke Ontwikkeling deels samen uit te voeren met Bestuurskunde. De reden is dat in het werkveld veel samengewerkt wordt tussen de ruimtelijke ontwikkelaars (ruimtelijke ordenaars & planologen, stedenbouwkundige ontwerpers en specialisten voor klimaatadaptatie & energietransitie) en bestuurskundigen. Ook wordt er in de hoofdfase in projectgroepen, waarbij een duidelijk bestuurskundig aspect aanwezig is, ook met hen samengewerkt. Je leert dus al direct omgaan met samenwerken in de context waarin dat later in het beroep ook vaak zal gebeuren!

Een tweede bijzonderheid is het StadsLAB in het tweede jaar. In het StadsLAB werk je twee dagen per week in een klein team aan een opdracht voor een externe opdrachtgever. Hierdoor leer je meer over de echte actuele vraagstukken, vergroot je je netwerk en leer je samen te werken met studenten van verschillende opleidingen. Uit ervaring blijkt dat studenten ook beter gemotiveerd zijn voor opdrachten vanuit het werkveld dan voor opdrachten van docenten. Tot slot is de grote keuzevrijheid en de mogelijkheid om een eigen invulling te geven aan je studie bijzonder. Denk aan de keuze voor een van de studieroutes na de brede propedeuse, de verschillende opdrachten die je doet in het StadsLAB en uiteraard de eigen invulling die je kan geven aan je stage, minor en afstuderen. Helemaal gespecialiseerd in een thema of juist breed georiënteerd je opleiding afronden? Het is aan jou!

Alle drie de studieroutes leiden tot het diploma Ruimtelijke Ontwikkeling, oftewel een Bachelor of Science en houden zich bezig met de kwaliteit van de openbare ruimte en de leefbaarheid van onze stad en samenleving. De opleidingen doen dat op verschillende manieren. Waar ROP zich vooral richt op de juridische en bestuurlijke planologische processen om de ruimtelijke kwaliteit de bewaken en te ontwikkelen, houdt de SO'er zich meer ontwerpend bezig om de kwaliteit van de openbare ruimte in te vullen. K&M richt zich specifiek op het organiseren van grote uitdagingen van de komende periode: klimaatadaptatie en energietransitie.

Bij de inschrijving in studielink moet je een keus maken, maar het eerste jaar wordt grotendeels gezamenlijk aangeboden. In de eerste 30 weken van het programma maak je kennis met het onderwijs en opdrachten uit de praktijk, waardoor je een beter beeld krijgt van de overeenkomsten en de verschillen tussen de studieroutes. Bij het vak studieloopbaanoriëntatie ga je op zoek naar je kwaliteiten en motieven om een goed gemotiveerde keus te kunnen maken. In de laatste periode van 10 weken volg je dan met studenten die voor dezelfde richting gekozen hebben al een aantal vakken specifiek voor de studieroute.

Deze vraag is moeilijk te beantwoorden, omdat we niet goed weten waar er over vier jaar vooral behoefte aan is. De opleiding is dan ook zo opgezet dat je in het eerste jaar vooral basiskennis en vaardigheden leert en je oriënteert op de mogelijkheden in de verschillende beroepen. In de hoofdfase kun je door het kiezen van eigen projecten voor opdrachtgevers, minoren, stages en opdrachten je specialiseren voor het beroep waar jij goed in bent. Onze verwachting is dat er ook over vier maar ook over tien jaar nog steeds vraag is naar deskundigen op het gebeid van ruimtelijke kwaliteit. Wat we wel kunnen zien is dat van de afgestudeerden van de afgelopen twee jaar het overgrote deel inmiddels een passende baan heeft gevonden!

Contact opnemen?

We proberen je vragen direct te beantwoorden. Of we brengen je in contact met iemand binnen Saxion die jou verder kan helpen.