Jouw toekomst

Jij weet als geen ander waar de toerist of recreant op zit te wachten. Je speelt goed in op de wensen en behoeften en weet daardoor de concurrentie voor te zijn met slimme oplossingen.

Waar kan je straks werken?

"Je kan veel kanten op met deze studie" is een vaak genoemde reden om deze studie te kiezen. Zo kan je aan de slag voor online reisorganisaties als Booking.com of Beachmasters, voor touroperators als TUI of voor kleine en grote gemeentes. Maar denk ook aan hotels, luchtvaartmaatschappijen, congrescentra, organisaties die sportieve events of festivals organiseren, vakantieparken, pretparken, regiomarketing-bureaus, adviesbureaus voor hospitality en verantwoord ondernemen. Maar ook buiten de branche zijn er tal van mogelijkheden:

Jij gaat in gesprek met ondernemers, gemeentes en verenigingen, zodat je een stad of regio op een strategische manier op de kaart zet. Jij zorgt dat activiteiten en events op het gebied van cultuur, recreatie, horeca en toerisme succesvol worden georganiseerd. Je onderzoekt en adviseert welke doelgroepen je moet aantrekken en welke wensen zij hebben. Daarbij houd je ook rekening met de inwoners en het karakter van de bestemming.

Als citymarketeer promoot jij een stad, stadswijk of gemeente. Je hebt veel contact met inwoners, winkeliers, horeca- en toeristische ondernemers, zodat je precies weet wat er in de stad leeft en waar behoefte aan is. Je verandert of versterkt het huidige imago door allerlei activiteiten, evenementen en campagnes op te zetten met als doel meer bezoekers te trekken. Je werkt samen met de gemeente, eventbureaus en marketingorganisaties.

Als product manager ben jij verantwoordelijk voor het ontwikkelen en samenstellen van vakanties voor (online) reisorganisaties. Jij bepaalt de inhoud van een reis, zoals vervoer, accommodatie en entertainment, en de verkoopprijs. Hierbij houd je rekening met concurrentie, vraag en aanbod én met de cultuur van de bestemming. Je werkt samen met (internationale) lokale partners en de afdelingen inkoop en communicatie.

Je kan natuurlijk aan de slag als inkoper bij een touroperator, regiomanager van reisbureaus, manager bij vakantieparken of eventmanager bij grote organisaties, maar je kunt in veel meer beroepen terechtkomen. Denk aan (online) marketing- en communicatiefuncties bij reisplatformen, zoals AirBnB of WeFlyCheap. Of zorg ervoor dat een bepaalde stad of regio meer bezoekers krijgt, zoals de Veluwe of Zwolle. Bovenal ben je geschikt voor functies waar je doelgroepen moet bereiken of moet aantrekken waarbij jouw kennis van innovatieve digitale tools en gastvrijheid onmisbaar is. Zowel binnen als buiten de branche!

Een oud-student aan het woord

Selfie meisje

Baankans

Ongeveer 66% van de studenten die bij Tourism Management (voorheen HTRO) is afgestudeerd, werkt in de toeristische branche: vrije tijd, reizen, toerisme en horeca. Functies als marketeer, customerservicespecialist of consultant worden ook vaak genoemd, zowel bij overheden als bedrijven. Buiten de reiswereld zie je afgestudeerden terug in het bankwezen of bij grote (inter)nationale bedrijven. Binnen 1,5 jaar na afstuderen vindt 92% van de studenten Tourism Management een baan op niveau. 

Tourism Management 68%
​Facility Management 80%
​Hotel Management 77%
Saxion_74643.jpg

Doorstuderen

Met een bachelordiploma kun je doorstuderen aan een universiteit, maar vaak moet je eerst nog een schakeljaar volgen. Je kunt bijvoorbeeld verder studeren op het gebied van communicatie door communicatiewetenschappen te studeren, je wetenschappelijk te verdiepen in toerisme of een specialist worden op het gebied van management door voor een managementstudie te kiezen. Voorbeelden van masters zijn: