Studie-inhoud

Actuele vraagstukken van echte opdrachtgevers, studiereizen en volop kansen voor stages en buitenlandervaring. Vanaf de eerste dag sta jij met één been in het werkveld. Op die manier leer jij kansen pakken en word jij de nieuwsgierige en ondernemende professional waar de branche op zit te wachten. Bij ons hoef je niet direct te kiezen voor een specialisatie. Dat doe je gaandeweg de studie, bijvoorbeeld tijdens je stage, study abroad, minor of projecten. Of proef van allerlei vakgebieden, de keuze is aan jou!

Het eerste jaar​De branche verkennen 

Met allerlei opdrachten verken jij de toeristische en recreatieve branche. Met jouw frisse blik ga jij bedrijven informeren of adviseren. Daarnaast organiseer je een event, leer je een tweede vreemde taal (naast Engels) en ontdek je waar jouw talenten en kwaliteiten liggen.

Samen aan de slag voor opdrachtgevers

Al vanaf het eerste jaar ga je met je medestudenten met een echt vraagstuk uit het werkveld aan de slag. Uiteindelijk lever je een toeristisch product op waarin allerlei vakgebieden samenkomen. Natuurlijk is dit toerisme, maar soms ook bijvoorbeeld communicatie, bedrijfseconomie of onderzoek. Wat jij op dat moment maar nodig hebt om het toeristisch product te kunnen realiseren.

Studiebelasting

  • 35% Theorie
  • 60% Praktijk- en groepsopdrachten
  • 5% Studieloopbaanbegeleiding

Tourism Management biedt drie thema's aan:
 

  • Gastvrij verbinden
    Jij weet niet alleen wat gastvrijheid betekent, maar je weet ook hoe je mensen respectvol benadert, bereikt en verrast. Gastvrijheid wordt een onderdeel van jouw DNA. 
     
  • Betekenisvol ondernemen
    Jij denkt verder dan alleen maar winst maken. Jij hebt ook oog voor de mens, maatschappij, natuur en klimaat. Jij weet straks hoe je verantwoord en toekomstbestendig moet ondernemen.
     
  • Technologisch innoveren
    Jij leert hoe je proactief inspeelt op kansen in de markt door jouw creatieve ideeën uit te voeren. Zo kom je uiteindelijk tot innovatieve producten en diensten waarbij je slimme tools inzet. Denk aan de ontelbare apps die jouw reis prettiger maken. 
  • Daarnaast hechten wij veel belang aan praktijkopdrachten
    Vanaf het eerste jaar ga je aan de slag met echte opdrachten voor (internationale) bedrijven en organisaties. Onze docenten staan voor je klaar om samen met jou hieraan te werken. Het contact tussen jou en de docenten is laagdrempelig, persoonlijk en informeel.
  • Ook heb je volop (internationale) keuzevrijheid
    Vanaf jaar 2 kun je steeds vaker je eigen pad kiezen. Denk aan je (buitenlandse) stage, minor, study abroad of projecten. Je bent wel verplicht om een half jaar in het buitenland te studeren of stage te lopen. 

 

Vakken leerjaar 1

In het eerste kwartiel zet je een online trendwatchingbureau op. Daarmee informeer jij de toeristische branche over trends in de wereld die invloed hebben op toeristische bedrijven en organisaties. Je maakt kennis met de branche, je gaat onderzoek doen en je zorgt dat je bureau financieel haalbaar is.
Vakgebieden: speelveld van toerisme, communicatie, onderzoek, projectmanagement en economie.

In het tweede kwartiel verdiep je je in de ‘toerist’. Je kijkt naar verschillende soorten toeristen, hun redenen om op reis te gaan en hun belevingswereld. Jij adviseert een organisatie over hoe zij de Chinese toerist het beste gastvrij kan ontvangen. Om dit goed te kunnen doen leer je verschillende culturen kennen en een advies te schrijven.
Vakgebieden: gedrag van toeristen, communicatie, onderzoek, cultuur en gastvrijheid.

In het derde kwartiel verdiep je je in verschillende bestemmingen, zoals steden of regio’s, breng je wensen en behoeften van een doelgroep in kaart en leer je meer over online marketing. Jouw opdracht  is het promoten van een bepaalde bestemming voor een specifieke doelgroep, met behulp van social media.
Vakgebieden: destinaties, (online) marketing en consumentengedrag.

In het laatste kwartiel ga je je verdiepen in betekenisvol handelen. Jij kijkt hoe een specifiek toeristisch bedrijf betekenisvoller kan zijn voor haar klanten, medewerkers en de samenleving. Hierbij houd je rekening met mens en milieu, maar ook met de identiteit van het bedrijf en de financiële mogelijkheden die ze hebben.
Vakgebieden: toerisme, maatschappelijk verantwoord ondernemen, economie en organisatieontwikkeling.

Leren organiseren doe je natuurlijk in de praktijk, daarom ga jij een evenement organiseren voor een echte opdrachtgever. Op die manier leer je om te gaan met wensen en behoeften van je doelgroep en leer je alles over goed samenwerken, vergaderen, communiceren en planmatig werken.

In een internationale wereld moet je je natuurlijk ook verdiepen in een vreemde taal. Daarom krijg je drie jaar lang Engels. Daarnaast volg je in het eerste jaar Spaans, Duits of Frans (bij voldoende aanmelding). Wil je hierna echt de taal onder de knie krijgen? Kies dan een passende stage, study abroad of minor om de taal eigen te maken.

Jij bent ‘in the lead’ van je eigen opleiding. Dit is soms best lastig, maar hierdoor ontdek je wel waar jouw talenten liggen en waar je nog aan moet werken. Natuurlijk krijg je hier hulp bij. Ook krijg je een persoonlijke studieloopbaanbegeleider.

Het tweede jaar​Projecten en op stage

Het tweede jaar bestaat uit een half jaar stage in binnen- of buitenland en een half jaar les op school. Op school werk je aan twee grote projecten. De kennis die je hebt opgedaan in jaar 1 ga je nu toepassen, verbreden en verdiepen. Je gaat een toeristisch concept bedenken, waarin je gebruik maakt van innovatieve tools (chatbots, apps), en je gaat aan de slag met verantwoord toerisme.

Vakken leerjaar 2 

Je gaat aan de slag met verantwoord toerisme. Je geeft advies aan organisaties die te maken hebben met een bepaald dilemma. Denk aan een reisorganisatie die bestemmingen aanbiedt waar mensenrechten een belangrijke rol spelen. Of aan een bestemming die haar cultuur en natuur wil beschermen. Om dergelijke dilemma's op te lossen, krijg je ook kennis van verantwoord en economisch handelen.

Vind je het leuk om nieuwe ideeën te bedenken? In dit kwartiel ga jij een nieuw (reis)concept bedenken voor toeristen of recreanten. Dit doe je door innovatieve tools te gebruiken, zoals virtual reality, robots of gepersonaliseerde apps. Start zelf een nieuw bedrijf met jouw creatieve idee of bedenk iets innovatiefs voor een bestaand bedrijf. De keuze is aan jou! Natuurlijk moet het financieel haalbaar zijn en heb je kennis nodig van marketing, innovatieve tools, creatief denken en wat er allemaal gebeurt in deze branche.

Ook in het tweede jaar organiseer je een event, maar dan druk je nog meer jouw stempel op de organisatie. Je krijgt meer verantwoordelijkheid en vrijheid om het event van de grond te krijgen. Ook krijg je o.a. creativiteitsworkshops, zodat je het event zo uniek en aantrekkelijk mogelijk maakt voor de gast. 

Het derde jaarProjecten voor bedrijven

In het eerste semester staat de ontwikkeling van een toeristische bestemming centraal. Je gaat hiervoor aan de slag met het ontwikkelen van beleid, maar ook met productontwikkeling en het vermarkten van een bestemming. Zo ontwikkelden studenten afgelopen studiejaar een langetermijnvisie op het gebied van toerisme en een bijbehorend implementatieplan voor de bestemming Suriname. 

In het tweede semester (Smart Solutions Semester) ga je ook een echt vraagstuk oplossen, alleen dan sámen met studenten van andere opleidingen. Op die manier komen allerlei expertises samen en ga je een innovatieve oplossing bedenken waar Smart Tech centraal staat.

Bekijk hoe het praktijkonderwijs in het derde en vierde jaar is opgebouwd (PDF).
 

Het vierde jaarKies je eigen minor en afstuderen

Je volgt een minor en voert een opdracht uit bij een bedrijf. Tijdens de minor kun je onderwijs volgen bij een andere hogeschool (binnen- en buitenland), zoals in communicatie of eventmanagement, of je kiest een minor op Saxion. Na je minorperiode ga je individueel aan de slag met een opdracht bij een zelfgekozen bedrijf.

Bekijk hoe het praktijkonderwijs in het derde en vierde jaar is opgebouwd (PDF).

Diploma: Bachelor of Arts

Na je opleiding ben je een waardevolle professional voor de reisbranche. Je bent pro-actief en hebt een ondernemende houding. Je weet wat er in de wereld gebeurt en je kunt hier met creatieve ideeën op inspelen.