Anka Mulder

Anka Mulder nieuwe voorzitter College van Bestuur Saxion

Leestijd Minuten

Anka Mulder is door de Raad van Toezicht per 1 januari 2018 benoemd tot voorzitter van het College van Bestuur van Saxion. Ze is thans vicevoorzitter van het College van Bestuur van de TU Delft.

Anka Mulder volgt Wim Boomkamp op. Hij neemt afscheid wegens het bereiken van de pensioenleeftijd.

Anka studeerde geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze werkte een tijd in het buitenland en trad in 2003 in dienst van de TU Delft. Daar is zij in verschillende functies werkzaam geweest voordat ze in 2013 toetrad tot het College van Bestuur. Ze is in Delft verantwoordelijk voor onderwijs en bedrijfsvoering. Bovendien is ze een internationaal erkend expert op het terrein van digitaal onderwijs.

In binnen- en buitenland heeft Anka een groot netwerk en ze geniet hoog aanzien in het hoger onderwijs. Ze wordt beschouwd als één van de meest invloedrijke personen op het terrein van educatie in Nederland. Ze bekleedt ook een groot aantal bestuurlijke en toezichthoudende functies bij kennisinstellingen in binnen- en buitenland. Anka is voornemens te gaan verhuizen naar Oost-Nederland.

Anka Mulder: “Dat ik als voorzitter van zo’n uitstekende hogeschool aan de slag mag, vind ik echt geweldig. Ik ben enthousiast over de contacten van Saxion met de buitenwereld, in de regio en internationaal. Ik kijk ernaar uit om de studenten, collega’s en partners van Saxion te ontmoeten.”

Samen met vicevoorzitter Ineke van Oldeniel vormt Anka straks het College van Bestuur van Saxion met vestigingen in Enschede, Deventer en Apeldoorn. Saxion telt 27.500 studenten en 3.000 medewerkers.

Ineke is enthousiast over de benoeming van haar nieuwe collega: “Ik ben heel erg blij dat Anka naar Saxion komt. Ze is een topbestuurder, die zeer gewaardeerd wordt, heel veel kennis van het hoger onderwijs heeft en een enorm netwerk meebrengt. Bovendien is ze gewoon heel aardig en kan ze erg goed met mensen omgaan. Ze past perfect bij Saxion en ik verheug me op onze samenwerking.”