Solar Team Twente - foto Patrick Ooms.jpg
Studentenleven

Solar Team Twente finisht als vijfde

Leestijd Minuten

Na vijf dagen racen over de Stuart Highway is het Solar Team Twente als vijfde over de finish gekomen. Het team is trots op de prestatie, maar ook wel teleurgesteld. Nuon Solar Team uit Delft werd eerste, voor de vierde keer op rij.

Ruim tweeëneenhalf uur tijdsverschil zat er tussen de nummer 1, het team uit Delft, en het Twentse solarteam. Iets wat moeilijk te overbruggen was, aangezien Solar Team Twente ook nog bij de eerste controlestop een half uur tijdstraf moest uitzitten. Ondanks de straf was het verschil met de nummer drie minder dan achttien minuten.

Turbulente race

“Vanaf de op een na laatste stop moesten we nog vier teams inhalen”, vertelt teamleider Olivier Berghuis. “We hebben toen echt de grenzen van de RED Shift opgezocht. Het was prachtig om te zien hoe de teamspirit nog een keer naar boven kwam bij alle teamleden.” Vier minuten voor het einde van de vijfde racedag kwam het studententeam van Saxion en de Universiteit Twente over de finish.

Het team spreekt over een turbulente race. Berghuis: “RED Shift heeft haar naam waargemaakt en heeft voor heel wat verschuivingen in het klassement gezorgd. Sinds dag 1 zijn wij begonnen met een inhaalslag. De eerste dag hebben we zestien teams in kunnen halen. Daarna ontstond een spannende strijd in de top 5. Ik ben trots op het team: we zijn helaas niet als wereldkampioen over de finish gekomen, maar we hebben laten zien dat we tot de top van de wereld behoren.”

Solar Team Twente finish - foto Patrick Ooms

Een inmiddels traditioneel einde van de World Solar Challenge voor het Solar Team Twente: met zijn allen in de fontein...