Solar Team Twente windtunneltest RED E (Johan de Jong)
Studentenleven

RED E zonneauto heeft de luchtweerstand van een colablikje

Wendy van Til
Wendy Kloezeman - van Til Leestijd Minuten

Solar Team Twente reist binnenkort af naar Australië om deel te nemen aan de World Solar Challenge. Momenteel zijn ze druk bezig met het testen van de RED E zonneauto en deze week was een aerodynamische test in de windtunnel aan de beurt. De resultaten? Verrassend goed, aldus het team. “De luchtweerstand van onze zonneauto komt overeen met dat van een colablikje.”

Afgelopen woensdag en donderdag testte het Solar Team Twente de aerodynamische eigenschappen van nieuwe zonneauto RED E in de windtunnel van German-Dutch Wind Tunnels (DNW) in Marknesse. Tijdens de autopresentatie van de RED E sprak het team de verwachting al uit dat ze gingen voor de luchtweerstand van een colablikje. En dat is afgelopen week bevestigd tijdens de windtunneltest.

Een positief resultaat, want daarmee heeft de zonneauto zelfs nog minder weerstand dan de RED Shift, de zonneauto die de vorige editie aan de race deelnam. Hoe het team dit gedaan heeft? Het komt door de compacte vorm van de zonneauto. De keuze voor galliumarsenide zonnecellen, die voornamelijk in de ruimtevaart worden gebruikt zorgt ervoor dat de RED E de kleinste zonneauto van Solar Team Twente tot dusver is. En dat heeft weer een voordelig effect op de aerodynamica.

Hoe werkt de test in de windtunnel?

De studenten van Saxion en Universiteit Twente die in het team zitten leggen het uit. Mariska Bos: “We plaatsen de auto op een weegschaap die heel exact in alle richtingen de kracht kan meten. Vervolgens testen we de auto onder verschillende windsnelheden en aanstroom condities. We zijn geinteresseerd in die krachten omdat je daarna kan voorspellen hoeveel energie het kost om tijdens de Bridgestone World Solar Challenge bepaalde snelheden te rijden.” De resultaten van de RED E werden vergeleken met die van de RED Shift, die de afgelopen dagen ook nog een keer in de windtunnel is getest.

Waar voorheen de testen met een schaalmodel werden gedaan, wordt sinds de vorige editie de auto zelf in de windtunnel getest. En dat kan ook vanwege het compacte formaat. Een schaalmodel mist natuurlijk details die wel invloed hebben op de luchtweerstand. “De gemeten aerodynamische eigenschappen in de windtunnel leveren een prestatiemodel van de auto. Dat model vormt de basis voor de racestrategie”, legt Hans Maseland van het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) weten. NLR ondersteunt de studenten bij het ontwerp en het maken van de constructie. “De leidende gedachte tijdens het ontwerpproces is dat de aerodynamische karakteristieken van de nieuwe auto minimaal 2% beter moeten zijn dan die van je concurrenten. Dan heb je een kans om te winnen.”

Onderweg naar oktober

13 oktober staat het Solar Team Twente aan de start van de Bridgestone World Solar Challenge, de race voor auto’s die rijden op zonne-energie. Samen met ruim vijftig andere internationale deelnemers rijdt het Twentse solarteam ruim 3.000 kilometer door de outback van Australie met de RED E. Solar Team Twente doet mee aan de Challenger Class, de Formule 1 klasse voor zonneauto’s.

Het Solar Team Twente bestaat uit negentien studenten van Saxion en Universiteit Twente. Daarnaast bestaat het team uit het netwerk van 150 partners.

Solar Team Twente Windtunneltest (Johan de Jong)
Wendy van Til

Wendy Kloezeman - van Til

Wendy Kloezeman - van Til duikt graag de diepte in, analyseert en coördineert de verhalen op Saxion.nl. Ze is gepassioneerd brainstormer, advocaat van de duivel, storyteller, bulletjournaller, wereldburger en avonturier. Tips? Mail nieuws@saxion.nl!